4 vinkkiä ajatustyöyrityksen johdolle: mitä huomioida työterveyttä valittaessa?

Aino Ahola

Ihmisten pitäminen työkykyisinä ja tuottavina on aina ollut tärkeää. Työelämän murroksen myötä tarve työkyvyn tukeen korostuu erityisesti ajatustyöpaikoilla ja myös työterveydestä odotetaan ajatustyön syväosaamista. Heltin asiakkuuksien onnellistaja Aino Ahola kokosi yleisimmin yritysjohtajien vaakakupissa painavat työterveyskumppanin valintaperusteet yhteen.

Työskentelen ja juttelen päivittäin pienten ja keskisuurten tietotyöyritysten johdon kanssa. Keskusteluissa nousee jatkuvasti esiin, miten työpaikoilla, joissa resurssit ovat muutenkin rajalliset, yksikin pitkä poissaolo pistää pakkaa sekaisin.

Kokosin sinulle pk-yritysten johdon sparrauksista nousseita huomioita ja vinkkejä, jotka helpottavat sinua kiinnittämään kumppanuudessa huomiota juuri niihin asioihin, jotka hyödyttävät ajatustyöntekijöiden hyvinvointia:

1. Ymmärtääkö työterveyden kumppani toimialaamme riittävästi?

Tunnistatko, mitkä riskitekijöistä aiheuttavat ajatustyöhäiriöit juuri teidän työpaikalla ja miten häiriöt voidaan ennaltaehkäistä? Ulkopuolisen tietotaito auttaa hahmottamaan, mistä kohtaa vene vuotaa ja miten varmistetaan, että tilkitty vuoto ei uusiudu. Riskejä on hyvä punnita yhdessä ajatustyön erityispiirteisiin perehtyneiden osaajien kanssa. Työterveyskumppaniltasi olisi hyvä löytyä lääkäreitä, hoitajia, psykologeja, fysioterapeutteja, joilla on ymmärrystä ajatustyön kuormitustekijöistä ja niiden ratkaisemisesta.

Tiesitkö, että Ajastustyöpaikoilla näistä pitkistä sairaspoissaoloista reilusti yli 50% johtuu mielen kuormituksestaMerkittävää on myös se, että apua pyydetään vasta sitten, kun mielen kuormitus on noussut niin suureksi, että se estää työntekoa ja arjessa jaksamista.

LoppuTuloksena on usein sairasloma ja harmillisen usein pitkä sellainen, jota on edeltänyt monesti viikkoja ja kuukausia jatkunut työn tuottavuuden alentuminen.

2. Tarjoaako työterveyden kumppani ne palvelut, jotka haluat tai tarvitset yrityksesi tueksi?

Eri työterveysyritykset ovat keskittyneet eri palvelukokonaisuuksiin.Osa tarjoaa palveluita vain työterveysasiakkaille. Osa on kaikkien saatavilla olevia lääkärikeskuksia. Osa puolestaan tarjoaa työterveyden lisäksi mielen palveluita ja tukea myös organisaation kehittämiseen.

Varmista, että valitsemasi palveluntarjoaja voi tarjota juuri sellaisen kokonaisuuden, joka parhaiten vastaa yrityksesi tarpeisiin.

3. Kiinteähintainen työterveys, käytön mukaan laskutettava vai jokin muu?

Kustannusten arvioiminen ja eri palvelutarjoajien vertailu voi olla kinkkistä. Mieti millainen hinnoittelumalli tulee parhaiten tavoitteitanne. Kiinteä kuukausihinnoittelu helpottaa budjetointia, suoriteperusteinen hinnoittelussa kaikesta maksetaan puhtaasti toteuman mukaan. Halvin vaihtoehto ei välttämättä sisällä kaikkea teille merkityksellisiä elementtejä, onko kallein turhan kattava tarpeisiinne?

Pohdi suorien kustannusten lisäksi myös sitä, miten työterveyskumppani tukee työkykyä, ennaltaehkäisee pitkiä sairaspoissaoloja ja vaikuttaa sen myötä, että teidän porukka on tuottavina töissä.

4. Millaista kommunikaatiota ja yhteistyötä odotat?

Molemminpuolinen aktiivinen kommunikaatio on avainasemassa toimivan työterveysyhteistyön rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Keskustele palveluntarjoajan kanssa siitä, miten kumppanuus arjen tasolla toimii. Miten oma työterveystiimi on tavoitettavissa? Kuinka usein asiakkaan kanssa istutaan saman pöydän ääreen ja vastaako se sinun tarpeitasi? Onko yhteydenpito proaktiivista myös asiakkaan suuntaan? Minkä kokoluokan yrityksiin palveluntarjoaja on erikoistunut ja onko tukea saatavilla myös kasvun eri vaiheisiin?

Työterveyden tarpeet voivat muuttua ajan myötä. Varmista, että sopimus palveluntarjoajan kanssa on riittävän joustava ja mahdollistaa palvelujen muokkaamisen yrityksesi muuttuvien tarpeiden mukaan.

Käytä näitä vinkkejä apuna, kun teet päätöstä. Tietotyön kuormitustekijöitä kanssasi taklaava kumppani auttaa pitämään työntekijät tuottavampina, joten satsaus työterveyteen voi osoittautua erittäin kannattavaksi pitkällä aikavälillä. Valitsemalla tarpeitanne vastaavan työterveyden palveluntarjoajan voit varmistaa, että työntekijät voivat hyvin ja yrityksesi menestyy.

Poimi tästä vinkit

Muutama kysymys miten vertailla työterveyden kumppaneita

  • Toimialaymmärrys – haluatko kumppanin, joka on erikoistunut tiettyihin toimialoihin (kuten tietotyö) vai yleistoimijan?
  • Haluatko keskittää palveluita vai ostaa tarvitsemasi tukipalvelut eri paikoista?
  • Haluatko pystyä ennakoimaan työterveyden kustannuksia – tällöin valitse kiinteähintainen palveluntarjoaja
  • Millaista kumppanuutta haluat – henkilökohtaista palvelua vai massatuotettua? Haluatko aktiivista kumppanuutta, jossa sinua sparrataan ja pyritään löytämään yhteisiä keinoja optimoida kustannuksia ja tuen tarpeita? Vai haluatko hankkia vain perus lakisääteiset palvelut, jolloin et tarvitse kumppanuudeltakaan muuta kuin pakolliset?

Tutustu tämän artikkelin kirjoittajaan

Aino Ahola on hallintotieteiden maisteri, joka on jo vuosia vastannut Heltin asiakkaiden onnellistamisesta.

Huomasitko jo nämä?

Tietoa kirjoittajasta Aino Ahola