Lindström: Yrityskulttuurin kehityshanke avoimen ja merkityksellisen työympäristön tueksi
Case Lindström
Organisaatiokulttuurin tai tutummin yrityskulttuurin kehittäminen on monessa työyhteisössä ajankohtaista. Tekstiilipalvelukonserni Lindströmissä yrityskulttuurin kehittäminen oli strateginen päätös, johon sitoutui koko henkilöstö. Lindströmin yrityskulttuurin kehittäminen oli kaksivaiheinen prosessi, jonka ensimmäinen vaihe oli tarinan synnyttäminen ja toinen kulttuurin kehittäminen kulttuuritarinan ja arkisten kokeilujen avulla.
”Työ, työn tekeminen ja työyhteisö on murroksessa – olemme yhä enemmän etäällä toisistamme, haluamme kuitenkin samalla olla osa tiivistä yhteisöä ja tehdä merkityksellistä työtä. Yrityskulttuurin kehittäminen ja muotoilu on tärkeää juuri nyt, jotta voimme päivittää työpaikkamme ja työyhteisömme vastaamaan tämän päivän ja huomisenkin työntekijöiden, työyhteisöjen ja organisaatioiden toiveita sekä tavoitteita,” kertoo Lindström Suomen henkilöstöjohtaja Sami Laine.
Yhteistyö kiteytetysti
Lähtötilanne
Lindströmissä tunnistettiin, että työelämä ja työn tekeminen olivat murroksessa. Etätyön yleistyminen ja muutokset työkäytännöissä loivat tarpeen mukautua uuteen tilanteeseen. Lindströmissä haluttiin varmistaa, että yrityksen kulttuuri vastaa uudenlaisiin työskentelytapoihin tukien samalla merkityksellistä ja yhteisöllistä työympäristöä.
Miten tilannetta ratkottiin
Lindströmin kumppanina yrityskulttuurin kehitysmatkalla olivat Heltin Kestävästi uudistumassa -yksikön organisaatiopsykologit. Heltin rooli oli toimia pääsuunnittelijana kulttuurimatkan ensimmäisistä vaiheista niin, että matkat vaiheet ja tekemisen tavat vastaavat asetettuihin tavoitteisiin.
Mitä saatiin aikaiseksi
Heltin ja Lindströmin tiivis yhteistyö tuotti vahvoja tuloksia: luotiin merkityksellinen kulttuuritarina, suunniteltiin tehokkaat työpajat ja valmennettiin yrityksen sisäisiä Kulttuurikapteeneja. Yhteistyön tulokset näkyvät arjessa avoimempana kommunikaationa ja konkreettisina tekoina kohti innostavaa ja yhteisöllistä yrityskulttuuria.
Hyödynnetyt Heltin palvelut
Heltin yrityskulttuurin kehittämisen palvelut:
- Heltti toimi keskeisenä pääsuunnittelijana Lindströmin yrityskulttuurin kehittämisessä.
- Kulttuurikapteenien valmennus ja tukeminen
- People Innopajat – kokeiluja ruokkivat fasilitoidut työpajat.
- Kulttuuritarinan luonti tarinallistamisen metodilla
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
Miksi yrityskulttuurin kehittämisen
tarpeellisuuteen havahduttiin?
“Lindströmin arvoissa ja missiossa nostamme esiin merkityksellisyyden. Välitämme ihmisistä ja maapallosta. Merkityksellisen henkilöstökokemuksen luominen on tästä syystä kaiken toimintamme ytimessä. Jotta voimme luoda merkityksellisiä henkilöstökokemuksia, on meidän myös pystyttävä kehittämään innostavaa, ihmisläheistä ja valtuuttavaa yrityskulttuuria”, kertoo Lindström Suomen henkilöstöjohtaja Sami Laine valottaessaan organisaatiokulttuurin kehitysmatkan tavoitteita.
Heltin rooli yhteistyössä oli toimia pääsuunnittelijana kulttuurimatkan ensimmäisistä vaiheista niin, että matkan vaiheet ja tekemisen tavat vastaavat asetettuihin tavoitteisiin. Suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Heltin asiantuntijoiden kokemuksiin perustuvia parhaita käytäntöjä ja Heltin kulttuurikehittämisen työkaluja. Työpajojen sisällöt ja kulttuurikapteenien rooli suunniteltiin läheisessä yhteistyössä Lindströmin projektiryhmän kanssa.
KATSO MYÖS LINDSTRÖMIN JA HELTIN WEBINAARI
”Kokemuksia yrityskulttuurin kehittämisestä”
Webinaarissa kuulet Lindströmin Kulttuurikapteenien ja henkilöstöjohtajan ajatuksia prosessin vaiheista sekä arjen vinkkejä yrityskulttuurin kehittämiseen. Lähde nojatuolimatkalle kuulemaan millainen oli Lindströmin yrityskulttuurin kehityspolku – mitä, miten ja miksi.
Vaikka olemme vasta alkumatkalla yrityskulttuurin kehittämisessä, on arjessa jo selkeitä muutoksia. Kommunikaatio on muuttunut avoimemmaksi.
Uskallamme tuoda esiin paitsi onnistumisia, myös epäonnistumisia sekä uskallamme puhua myös siitä millaisia tunteita kulttuurimme herättää
Katri Stenman, Senior Key Account Manager
Yhteistyön eteneminen ja kokemukset
Henkilöstön ääni kuuluviin kulttuurikapteenien rekrytoinnilla
Ensimmäiseksi Lindströmissä rekrytoitiin sisäisiä kulttuurikapteeneita. Kulttuurikapteeneiksi valittiin erilaisia henkilöstön jäseniä – heitä kaikkia yhdisti halu kehittää Lindströmin yhteisöllisyyttä, yrityskulttuuria, lisätä koko henkilöstön vaikuttamismahdollisuuksia ja merkityksellistä henkilöstökokemusta.
Katri Stenman työskentelee asiakasjohtotehtävissä Senior Key Account Managerina Lindströmillä ja hyppäsi kulttuurikapteenin saappaisiin vuosi takaperin. “Kulttuurikapteenina koen tärkeänä, että organisaatiossa jokaisen ääni tulee kuuluviin ja pystyn osaltani kantamaan korteni kekoon, jotta meillä kaikilla olisi hyvä fiilis tulla töihin”, Katri toteaa.
Lindströmissä kulttuurin kehittäminen haluttiin juurruttaa osaksi jokaisen arkea. Kulttuurin kehittäminen jatkuu edelleen ja hyviä käytäntöjä, kokemuksia ja tarinallisuutta hyödynnetään jatkossakin.
Kulttuurikapteenien rooli vahvistui ja vakiintui. Kulttuurikapteenit ovat tärkeitä linkkejä yksiköiden, henkilöstön ja johdon sekä tiimien välillä. Kulttuurikapteeneja rekrytoitiin lisää ja rekrytoidaan jatkossakin lisää. Tavoitteena Lindströmissä on, että jokaisesta yksiköstä löytyy jatkossa Kulttuurikapteeneita, jotka innostavat ja pitävät aktiivisesti yllä keskustelua sekä kannustavat arjen kokeiluihin.
People Innopajat – kokeiluja ruokkivat fasilitoidut työpajat. People Innopajojen tarkoituksena on mahdollistaa avoin ja keskusteleva organisaatiokulttuuri sekä luoda mahdollisuuksia vaikuttamiselle. People Innopajoissa keskustellaan yhdessä miten ja millaisin kokeiluin kulttuuria voidaan kehittää. Innopajat ovat olleet tärkeitä väyliä tunteiden esiintuontiin ja luovat merkityksellisyyttä.
“Innopajoissa olemme käyneet läpi konkreettisesti miten minä, meidän tiimimme, meidän yksikkömme tai koko organisaatio voimme vaikuttaa kulttuurin kehittämiseen. Vaikuttamisen kehän kaikkien tasojen kautta on ollut tehokasta osallistaa ja kehittää kulttuuria”, kertoo Sami.
Lindströmin ja Heltin yhteistyö jatkuu edelleen: Heltti valmentaa kevään 2022 aikana uusia Lindströmin kulttuurikapteeneja. Lisäksi Heltin asiantuntijat sparraavat ja tukevat jo kulttuurikapteenin roolissa toimivia Lindströmläisiä. Lue lisää Heltin kulttuurin kehittämisen palveluista.
Vaikka olemme vasta alkumatkalla yrityskulttuurin kehittämisessä, on arjessa jo selkeitä muutoksia. Kommunikaatio on muuttunut avoimemmaksi.
Uskallamme tuoda esiin paitsi onnistumisia, myös epäonnistumisia sekä uskallamme puhua myös siitä millaisia tunteita kulttuurimme herättää
Katri Stenman, Lindström
“Kävimme keskustelua muutamien kysymysten innoittamana. Miten johtaminen koetaan? Miten meillä puhutaan? Miten kulttuuri koetaan ja miten se näkyy? Niiden pohjalta syntyi meidän tarinamme – Lindströmin tarina”, kuvailee Sami kulttuuritarinan luomisprosessia.
Tarinallistaminen on oiva kulttuurikehittämisen metodi. Se synnyttää kuulluksi tulemisen kokemuksen sekä tuo esiin erilaiset todellisuudet, joita organisaatioissa on. Kukaan ei omista ns. totuutta vaan on erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Kulttuuritarina luo mainion pohjan lähteä yhdessä tunnistamaan kulttuurin vahvuuksia ja keskeisiä kehitettäviä alueita.
Myös Lindströmin yrityskulttuuria kehittäessä hyödynnettiin tarinallistamisen metodia. Osallistavissa työpajoissa pohdittiin yhteisesti ja avoimesti keskustellen mitä kulttuuri Lindströmläisille tarkoittaa, miten se koetaan ja millainen kulttuuri on nyt.
“Keskustelut olivat hienoja ja syvällisiä. Oli hieno tunne huomata miten me eri yksiköissä ja erilaisissa rooleissa olevat lopulta koimme Lindströmin kulttuurin hyvät puolet ja kehittämiskohteet samalla tavalla”, sanoo kulttuurikapteeni Veera Maunula.
”Nyt kun olemme lukeneet kulttuuritarinaa läpi tiimeissä ja yksilöissä, monet ovat pysähtyneet sen äärelle. Tarina on herättänyt tunteita. Monet ovat tulleet sanomaan, että kuulostaa ihan meiltä. Tarina on auttanut sanojen avulla yhdistämään meitä ja luonut me-henkeä”, Sami jatkaa.
Haluaisitko kuulla lisää?
Soita, laita viestiä tai varaa suoraan aika tapaamiselle
Ota yhteyttä
Anni Tuominen | LinkedIn
anni.tuominen@heltti.fi
0400 792 488
Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!
MUUTAMA MINUUTTI VIELÄ AIKAA? JATKA LUKEMISTA NÄISTÄ