
LIITE 1 | ANNEX 1
Heltin työterveys- ja hyvinvointipalvelut
Heltti’s occupational healthcare and wellbeing services
Tältä sivulta löydät Heltin ajantasaiset työterveys- ja hyvinvointipalveluiden kuvaukset.
On this page, you’ll find more detailed information on Heltti’s occupational healthcare packages and wellbeing services.
Työterveys- ja hyvinvointipalvelut
Tämä liite määrittelee työterveys- ja hyvinvointipalvelut, joita Heltti tuottaa Asiakkaalle valitun palvelupaketin mukaisesti.
(Aloittelija, Huolehtija, Edelläkävijä)
A. Kiinteään kuukausihintaan sisältyvät palvelut
Kaikille Heltin jäsenille suunnatut yhteisöpalvelut ja edut tarjoavat tukea ja tietoa ajankohtaisista ilmiöistä. Heltin digitaalisten asiointikanavien kautta tavoitat helposti Heltin palvelut ja työterveyden ammattilaiset. Heltti yhteisön palvelut kuuluvat kaikkiin palvelupaketteihin.
- Yleiset hyvinvointikampanjat ja -tapahtumat
Heltin hyvinvointikampanjat, webinaarit ja tapahtumat, jotka ovat avoimia kaikille Heltin jäsenille. - Yhteisösisällöt
Mielenterveyden ja hyvinvoinnin keskustelufoorumit ja yhteisöt, kuten withHeltti. - Hyvinvointikirjasto
Heltin digitaalinen hyvinvointikirjasto mm. stressinhallintaan, itsensä johtamiseen ja tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyyn. - Jäsenedut
Jäsenetuja Heltiltä ja Heltin kumppaneilta. - HelttiView-palvelu Asiakkaan henkilöstövastaaville
Asiakkaan HelttiView-palveluportaali sisältää mm. työntekijätietojen hallinnan, tietoturvallisen asiakirjojen jakamisen ja yhteistyön Asiakkaan yhteyshenkilön ja Heltin terveystiimin välillä. - MyHeltti-palvelu Asiakkaan työntekijöille
Heltin online-palvelu Asiakkaan työntekijöille sisältää mm. omien henkilötietojen hallinnan, ajanvaraukset, tietoturvalliset viestintäkanavat työntekijän ja Heltin terveystiimin välillä. - Työterveyskanava
MyHeltin kautta työntekijä tavoittaa oman nimetyn työterveyshoitajan työkykyynsä liittyvissä, ei akuuteissa asioissa.
Heltin lakisääteiset työterveyshuollon palvelut, joiden tavoitteena on yhteistyössä Asiakkaan kanssa ehkäistä työhön liittyviä sairauksia ja tapaturmia, edistää työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, työntekijän työ- ja toimintakykyä sekä työyhteisön toimintaa. Työkykyprosessi käynnistyy tilanteissa, joissa työntekijällä on todettu työkykyä pitkäkestoisesti alentava sairaus tai selkeä riski siihen ja tarvitaan kuntoutusta ja/tai työhön kohdistuvia toimenpiteitä. Lakisääteiset palvelut kuuluvat kaikkiin palvelupaketteihin.
- Toimintasuunnitelma
Asiakkaan kanssa yhteistyössä tehty toimintasuunnitelma, jossa kuvataan kuvataan osapuolten yhteisesti asettamat tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet, pohjautuen työssä ja työympäristössä havaittuihin tarpeisiin. Toimintasuunnitelmaa päivitetään vuosittain vuosipalaverin yhteydessä. - Perustyöpaikkaselvitys
Asiakas vastaa siitä, että työpaikkaselvitys on tehty ja ajantasainen. Työpaikkaselvityksessä tehtyjen arvioiden pohjalta tehdään johtopäätökset työolosuhteiden terveyteen ja työkykyyn vaikuttavista keskeisistä tekijöistä. Yhdessä työpaikan kanssa sovitaan työpaikalla tehtävät toimenpiteet ja tarkistetaan tarvittaessa toimintasuunnitelma. Kuukausihintaan kuuluva työpaikkaselvitys tehdään palveluiden käynnistyessä ja työn ja työolosuhteiden muuttuessa merkittävästi ja sen jälkeen viiden vuoden välein. Kiinteä hinta sisältää työpaikkaselvityksen yhdessä toimipisteessä. - Ergonomiakonsultointi
Tarpeen mukaan toteutettava ergonomiakonsultointi, maksimissaan kerran vuodessa Asiakkaan osoittamalla työpaikalla. - Sairauspoissaolojen seuranta
Laki velvoittaa työnantajaa ilmoittamaan työterveyshuoltoon, jos työntekijän sairausloma jatkuu yli kuukauden joko yhtäjaksoisesti tai lyhyemmissä jaksoissa kertyen. - Kela-raportointi ja esitäytetyn kelakorvaushakemuksen toimittaminen
Heltti laatii asiakkaalle vuosiraportin ja esitäytetyn korvaushakemuksen kelakorvausten hakemista varten. - Työkykytapausten koordinointi
Heltti seuraa ja hallinnoi työkykyprosessissa olevien työntekijöiden tilannetta. - Työkyvyn arviointi
Työnantajan kirjalliseen pyyntöön perustuva moniammatillinen selvitys, kun työkyky on heikentynyt terveydellisistä syistä. - Työterveysneuvottelu
Tapaaminen, johon osallistuu työntekijä, hänen esihenkilönsä ja työterveyshuollon ammattilainen, tavoitteena tukea työntekijän työssä jatkamista tai työhön paluuta. - Työterveyden ammattilaisten ja asiantuntijoiden vastaanotot osana ennaltaehkäisevää toimintaa
Työterveyslääkärin, -hoitajan, työfysioterapeutin, työterveyspsykologin ja ravitsemusterapeutin vastaanotot osana ennaltaehkäisevää toimintaa (Kela-korvausluokka I). Lisäksi työterveyshuollon ammattilaisten määräämät tämän liitteen kohdassa 3 määritellyt diagnostiikkapalvelut. - Todistukset ja lausunnot
Työterveyslääkärin tekemät lausunnot ja todistukset (Asiakkaalle, Kelalle ja vakuutusyhtiöille) työkyvyttömyyden osoittamista ja kuntoutusta varten. - Työhön paluun tuki pidemmän sairauspoissaolon jälkeen
Työhön paluuta tukevien toimien suunnittelu ja koordinointi sekä tarvittavat lääkärinlausunnot.
Heltin tarjoamat työterveyspainotteiset sairaanhoidon palvelut ja palveluiden rajoitukset on kuvattu tässä kohdassa. Sairaanhoitopalvelut toteutetaan Heltillä tai Heltin kumppaneilla. Työterveyspainotteisen sairaanhoidon palvelut kuuluvat Huolehtija ja Edelläkävijä palvelupaketteihin.
- Hoidon tarpeen arvio, terveysneuvonta ja etähoito
Asiakkaan työntekijä voi olla yhteydessä Heltin terveydenhuollon ammattilaisiin omaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä HelttiChatin ja HelttiLinjan kautta.Hoitaja kartoittaa tilanteen kokonaisvaltaisesti, neuvoo ja ehdottaa työntekijälle yksilöllisen hoitosuunnitelman tai ohjaa optimoidulle hoitopolulle. Tarvittaessa hoitaja konsultoi lääkäriä tai muita työterveyden ammattilaisia ja asiantuntijoita. Hoitosuunnitelman perusteella työntekijä ohjataan tarvittaessa sopivan ammattilaisen ajanvarauksellisille lähi- tai etävastaanotolle. - Työterveys- ja yleislääkärin vastaanotot
Työterveys- tai yleislääkärin ajanvaraukselliset etä- ja lähivastaanotot. - Hoitajan vastaanotot
Työterveys- tai sairaanhoitajan ajanvaraukselliset etä- ja lähivastaanotot. - Hoitajan pientoimenpiteet
Sairaanhoitajan tai työterveyshoitajan tekemät pientoimenpiteet, mm. tikkien poisto. - Laboratoriotutkimukset
Heltin kulloinkin voimassa olevassa hinnastossa määritellyt yleislääkäritasoiset laboratoriotutkimukset lääketieteellisen tarpeen arvioinnin perusteella. - Kuvantamistutkimukset
Heltin kulloinkin voimassa olevassa hinnastossa määritellyt yleislääkäritasoiset kuvantamistutkimukset lääketieteellisen tarpeen arvioinnin perusteella. - Kliinis-fysiologiset tutkimukset ja muut diagnostiikkapalvelut
Heltin kulloinkin voimassa olevassa hinnastossa määritellyt yleislääkäritasoiset kliinis-fysiologiset tutkimukset ja muut diagnostiikkapalvelut lääketieteellisen tarpeen arvioinnin perusteella. - Lääkekorvausta varten kirjoitettu lausunto
B-lausunto erityiskorvattavia lääkkeitä varten.
Mikäli asiakkaalla on voimassa oleva sairauskuluvakuutus toteutetaan vakuutuksen korvaamat sairaanhoitopalvelut ensisijaisesti vakuutuksen kautta.
Heltin palvelut eivät sisällä Asiakkaan työntekijöille (ilman Asiakkaan yhteyshenkilön erillistä vahvistusta) konsultaatiota, diagnostiikkaa tai vastaanottoja liittyen seuraaviin:
- raskaus (ellei liity työkyvyn arviointiin tai työssä oleviin, raskaudelle haitallisiksi tiedettyihin altisteisiin.)
- ehkäisy (naisilla tai miehillä)
- työtapaturmat (hoito lakisääteisen tapaturmavakuutuksen kautta)
- hormonikorvaushoito (naisilla tai miehillä)
- diagnostiikka ilman lääketieteellistä tarvetta (esim. laboratoriotutkimukset ilman sairautta tai oireita.)
Siltä osin kuin Asiakkaan yhteyshenkilö on vahvistanut Asiakkaan työntekijälle yllä kuvattuja palveluita, ne laskutetaan kuukausittain jälkikäteen Heltin kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.
Heltin ennaltaehkäisevät, työkyvyn johtamista ja mielen hyvinvointia tukevat palvelut, joiden tavoitteena on yhteistyössä Asiakkaan johdon ja esihenkilöiden kanssa kehittää yksilöiden sekä työyhteisöjen tuottavuutta ja suorituskykyä. Terveyden edistämisen palvelut kuuluvat Edelläkävijä palvelupakettiin (paitsi jaksamiskysely myös Huolehtija-palvelupakettiin).
- Jaksamiskysely
Vuosittainen jaksamiskysely (uupumuksen oirekysely KEDS) työntekijöille. - Jaksamisen johtamisen valmennus (yleiset ryhmät)
Työterveyspsykologin pitämä johtajan / esihenkilöiden jaksamisen johtamisen ryhmävalmennus, jossa varmistetaan johtajien / esihenkilöiden perusosaaminen ja rooli jaksamisen johtajana. Kiinteään kuukausihintaan kuuluu yksi yleinen ryhmävalmennus per vuosi, lisävalmennukset suoriteperusteisesti. - Vuosittainen terveyskysely
Yksi sähköinen kysely vuodessa kaikille Asiakkaan työntekijöille. Kyselyn osa-alueet: terveyden peruskysymykset, kapasiteettikysymykset tai työn kuormitustekijäkysymykset. Yksilölliset jatkohoitopolut määritellään työntekijöille kyselyn tulosten perusteella. Lisäkyselyt toteutetaan suoriteperusteisesti. - Terveystapaamiset ja tutkimuspaketit
Terveyskyselyn pohjalta tehtävät kohdistetut terveystapaamiset, joihin sisältyy tapaaminen työterveyshoitajan kanssa sekä laboratoriokokeet. - Voimavaravalmennukset
Heltti voi ohjata Asiakkaan työntekijän valmennukseen sähköisen kyselyn, palveluiden käytön tai muun indikaattorin perusteella. Valmennusohjelma voi olla ryhmämuotoinen, yksilöllinen (max. 4 tapaamista) tai digitaalinen. Valmennuksen toteuttavat työterveyden ammattilaiset.
B. Käytön mukaan laskutettavat palvelut
Alla kuvatut palvelut toteutetaan tarpeen mukaisesti ja laskutetaan toteuman mukaan Heltin kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.
- Työterveyslääkärin ajankäyttö työpaikkaselvityksissä
Työterveyslääkäri osallistuu työpaikkaselvityksiin, kun työssä erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttavia altisteita. - Suunnattu työpaikkaselvitys
Suunnattu työpaikkaselvitys tehdään työyhteisöön tai sen osaan havaitun tarpeen mukaan (perusselvityksen perusteella, havaitun erityistarpeen tai muun ongelman tai terveysriskin perusteella). Suunnatun selvityksen kohteena voi olla esim. työn sujuvuus, työn psyykkiset, fyysiset tai sosiaaliset kuormitustekijät tai työssä havaitut vaaratekijät. - Suunnattuun työpaikkaselvitykseen ja muihin altisteisiin liittyvät tutkimukset työpaikalla
Työpaikalla tehtävät tutkimukset, jotka liittyvät erityistä sairastumisen vaaraa aiheuttaviin altisteisiin tai suunnattuun työpaikkaselvitykseen. - Kelan pyytämät lisäselvitykset
Heltin käyttämä työaika Asiakkaan kelakorvaushakemuksen mahdollisiin Kelan pyytämiin lisäselvityksiin, jotka eivät ole aiheutuneet Heltin toiminnasta. - Lakisääteiset alkutarkastukset ja määräaikaistarkastukset
Työn altisteiden edellyttämät lakisääteiset alku- ja määräaikaistarkastukset sisältäen tarkastukset sekä niihin liittyvät tutkimukset. Työn altisteisiin liittyvien toimenpiteiden tarve määritellään työpaikkaselvityksen perusteella. - Työhön liittyvät rokotukset
Rokotukset, jotka työntekijä tarvitsee työnsä vuoksi tai esimerkiksi työmatkoilla. - Työkykykoordinaattorin palvelut
Työkykykoordinaattori etsii työntekijän kanssa, tarvittaessa yhteistyössä työeläkelaitoksen, sosiaalivakuutuslaitoksen tai koulutuspalvelujen tarjoajien kanssa ratkaisuja, joiden avulla työntekijä pystyy jatkamaan työelämässä terveydellisistä rajoitteistaan huolimatta.
Asiakkaan työntekijöillä on oikeus käyttää alla kuvattuja palvelulaajennuksia, mikäli asiakas on valinnut ne osaksi palvelupakettia tilauksessa. Palvelut laskutetaan toteuman mukaan palveluiden toimittajan kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisin hinnoin.
- Lyhytterapia
Lyhytterapia Heltin lääkärin tai psykologin lähetteellä max. 5-10 kertaa / vuosi / työntekijä. - Rokotukset
Kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ja kausi-influenssarokotus. - Pienkirurgiset yleislääkäritasoiset toimenpiteet
Pienkirurgiset yleislääkäritasoiset toimenpiteet, esim. haavan ompelu, luomen tai patin poisto paikallispuudutuksessa. - Erikoislääkärikonsultaatiot tutkimuksineen
Erikoislääkärikonsultaatiot tarvittavine tutkimuksineen max. 3 kertaa / vuosi / työntekijä. - Hoidollinen fysioterapia
Hoidollinen fysioterapiajakso max. 5 kertaa / vuosi / työntekijä lääkärin lähetteellä.
Edellä mainittujen palveluiden lisäksi Asiakas ja Heltti voivat erikseen sopia myös muiden palveluiden toimittamisesta. Ellei toisin sovita, tällaiset palvelut ovat Heltin palvelukuvausten mukaisia ja hinnoiteltu Heltin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Occupational Healthcare and wellbeing services
This appendix defines the occupational healthcare and wellbeing services that Heltti provides to the customer in accordance with the selected service package (Beginner, Caretaker, Forerunner).
A. Services included in the fixed monthly fee
Community services and benefits for all Heltti members provide a low-threshold support and increase awareness of current topics and phenomena. Heltti’s digital channels ensure easy access to services and occupational health professionals. Heltti community services are included in all service packages.
- General wellbeing campaigns and events
Heltti’s wellbeing campaigns, webinars and events that are open to all Heltti members. - Community platforms
Mental health and wellbeing discussion forums and communities, such as withHeltti. - Self-help knowledge base
Heltti’s digital library including materials for e.g. Stress management, self-management and the prevention of musculoskeletal disorders. - Membership benefits
Membership benefits from Heltti and partners. - Extranet service for customer HR
Extranet service including employee data management, document sharing and collaboration between customer HR and Heltti’s occupational health professionals. - MyHeltti service for employees
Digital service for Heltti members includes e.g. Management of personal data, appointment bookings, secure communication channels between the employee and Heltti’s occupational health professionals. - My designated occupational health -contact channel
Employees are able to reach their own designated occupational nurse in matters related to their work ability.
Statutory occupational healthcare services aim to prevent work-related illnesses and accidents, promote the health and safety of the work environment and work itself, support the employee’s work ability, and foster wellbeing of the work community via collaboration between Heltti and the customer.
The work ability process begins in situations where the employee has been diagnosed with a long-lasting illness that reduces their ability to work, or a clear risk of it, and rehabilitation and/or work-related actions are needed. Services below are included in all service packages.
- Occupational healthcare action plan
An action plan for occupational health care services made in co-operation with the customer, which describes the needs and measures arising from the working conditions and the goals set for the co-operation of the parties. The action plan is updated annually. - Basic workplace survey
The customer is responsible that the workplace survey is done and up to date. The workplace survey assesses the impact of physical and psychosocial risks as well as positive resource factors arising from the work and work environment on employees’ health and work ability. A workplace survey included in the fixed monthly price is conducted at the start of the contract and every five years thereafter at one of the customer’s office locations. - Ergonomic assessment
Work environment ergonomics consultation when needed, maximum once a year at one office location indicated by the customer. - Sick leave monitoring
Statutory monitoring of sick leaves. - Kela reporting and delivery of pre-filled compensation application
Providing annual cost report and pre-filled compensation application for customer to apply compensations from Kela. - Coordination of work ability process
Coordination and management of work ability cases. - Work ability assessment
A multi-professional report based on the written request of the employer, when the ability to work has decreased due to health reasons. - Occupational health negotiation
An appointment attended by an employee, their supervisor, and an occupational health professional to support the employee’s continuation at work or return to work. - Appointments with occupational healthcare professionals and experts as part of preventive activities
Appointments with an occupational physician, nurse, physiotherapist, psychologist and nutritionist as part of preventive activities supporting employee’s work ability (Kela compensation class I). In addition, diagnostic services as defined in section 3 prescribed by occupational health professionals. - Certificates and expert statements
Expert statements and certificates made by the occupational physician (for the customer, Kela and insurance companies) for proving employees’ incapacity for work and rehabilitating purposes. - Return-to-work -support after long sick leave
Planning and coordinating measures to support the return-to-work including the necessary medical reports.
The occupational health-focused medical services and service limitations provided by Heltti are described in this section. Medical services are provided by Heltti or Heltti’s partners. Services below are included in Caretaker and Forerunner service packages.
- Remote health consultation, triage, guidance and telehealth
Customer’s employee can contact Heltti’s healthcare professionals for questions related to their own health and wellbeing via HelttiChat and HelttiLinja. Nurses comprehensively evaluate the situation, advise and suggest an optimal treatment plan. When needed, the nurse will consult a physician or other occupational health professionals and specialists. On the basis of the treatment plan, an employee can be referred to examinations and on-site or remote appointments with a suitable healthcare professional. - Occupational physician and general practitioner appointments
On-site and remote appointments with occupational physicians and general practitioners. - Nurse appointments
On-site and remote appointments with nurses and occupational nurses - Minor procedures conducted by a nurse
Minor procedures performed by a nurse or occupational nurse, e.g. Stitch removal. - Laboratory examinations
Laboratory examinations as defined in Heltti’s valid price list based on a medical need evaluated by healthcare professionals. - Imaging examinations
Imaging examinations as defined in Heltti’s valid price list based on a medical need evaluated by healthcare professionals. - Clinical physiology examinations and other diagnostics services
Clinical physiology examinations and other diagnostics as defined in Heltti’s valid price list based on a medical need evaluated by healthcare professionals - Statement written for medical expense subsidies
B-certificate for medical expense subsidies.
In case the customer has a valid medical expense insurance, services eligible for compensation covered by the insurance will primarily be directed via the insurance provider.
The parties have agreed that this agreement does not include (without a separate confirmation of the customer’s representative) medical consultation, diagnostics or appointments for the following:
- Pregnancy (unless it is related to the assessment of work ability or exposures at work known to be harmful to pregnancy)
- Birth control (for females or males)
- Occupational accidents (treatment through statutory accident insurance)
- Hormone replacement therapy (for females or males)
- Diagnostics without medical need, illness or symptoms (e.g. Laboratory tests without illness or symptoms.)
To the extent that the customer’s representative has confirmed the above-described services to be provided to the customer’s employee, they will be invoiced in accordance with Heltti’s valid price list.
Heltti’s preventive, work ability management and mind care services improve and cultivate the productivity and performance of individuals and work communities through active cooperation between Heltti and the customer.
Health promoting services are included in Forerunner service packages (except Stress test also in Caretaker service package).
- Stress test
Annual stress test (Exhaustion disorder scale KEDS) for employees. - Coaching for coping management (General groups)
Group coaching on coping management for managers/supervisors held by an occupational health psychologist, which ensures the basic competence of managers/supervisors and their role as a manager of coping. The fixed monthly fee includes one general group coaching per year. - Annual health survey
One annual electronic survey for all customer employees. The areas of the survey (e.g. Basic health questions, capacity and workload enquiry, fatigue symptoms) are agreed with the customer. Individual wellbeing paths will be defined for employees based on the survey results. Additional surveys will be carried out on customer’s request according to Heltti’s price list in force at the time. - Health examinations and laboratory tests
Targeted health examinations based on the needs identified in a health survey, including an appointment with an occupational nurse and potential laboratory tests assessed by health professionals. - Capacity coaching programme
Employee’s coaching needs are defined based on the health survey results, health examinations or use of services or other indicators. A coaching program can be individual (max. 4 meetings per year), digital coaching or group coaching program. Coaching programmes are carried out by occupational health professionals.
B. Services invoiced based on usage
The services described in this section are provided if needed and invoiced based on actual usage according to the price list in force at the time.
- Occupational phycisian’s work in workplace survey
Participation of occupational physician to workplace survey or its documentation if so required due to exposures and risks from work. - Targeted workplace survey
A targeted workplace survey is carried out according to an identified need in the work community or a part of it (based on a basic workplace survey, an identified special need or other problem or health risk). The subject of the targeted survey may be, for example, the work processes and the mental, physical or social risk factors of the work or workplace. - Examinations related to targeted workplace survey and specific risk factors
Workplace examinations related to targeted workplace surveys or exposure to specific risk factors at work and workplace. - Additional clarifications requested by Kela
Working time used by Heltti for any additional clarifications requested by kela that have not been caused by Heltti’s operations. - Statutory health examinations
Statutory initial and periodic examinations and diagnostics required due to specific work exposures and risks. Need for these examinations is determined on the basis of a workplace survey. - Work-related vaccinations
Vaccinations that an employee needs due to work related exposures and reasons, e.g. Business trips. - Work ability coordinator services
The work ability coordinator looks for solutions with the employee, if necessary in cooperation with the occupational pension institution, social insurance institution or educational service providers, which will enable the employee to continue in working life despite his health limitations.
The customer’s employees have the right to use the service extensions described below, if the customer has selected them as part of the service package in the agreement. The services described in this section are invoiced based on actual usage according to the price list of Heltti or Heltti’s partner in force at the time.
- Short therapy
Short therapy appointments with a referral from a physician or psychologist max. 5-10 times / year / employee. - Vaccinations
Vaccines included in the national vaccination program and seasonal influenza vaccination. - Minor general practitioner level surgical operations
Minor general practitioner level operations e.g. Stitching, lump or protuberance removal with local anesthesia (includes anatomic pathology diagnostic). - Specialist consultations
Specialist consultations, including the examinations, max. 3 appointments / year / employee. - Physiotherapy
Physiotherapy treatment period, max. 5 appointments / year / employee with referral from a physician.
In addition to the above mentioned services, the customer and Heltti may agree on the provision of other services. Unless otherwise agreed, such services are in accordance with Heltti’s service descriptions and priced in accordance with Heltti’s price list in force at the time.