Hellon: Ajatustyöhön ja mieleen erikoistunut työterveys palvelumuotoilun huippuosaajille
Case Hellon
Huippuasiakaskokemuksia kehittävät hellonilaiset halusivat oman työterveytensä olevan muuta kuin pelkkä flunssaklinikka. Hellonin nelikymmenpäinen tiimi on vaativa yleisö. Kun kehittää päivätyökseen maailman parhaita asiakaskokemuksia, ei oman terveyden kumppaniksi kelpaa ihan mikä tahansa desinfiointiaineen katkuinen toimija.
Heltti onkin ollut Hellonin työterveyskumppani aivan Heltin alkumetreiltä asti vuodesta 2014, kun Heltti toi markkinoille aivan uudenlaisen tavan tuottaa ja kokea työterveyspalveluita.
”Heltin oma Hellon-tiimi tuntee Hellonin läpikotaisin ja pystyy siksi auttamaan syvällisesti ja ennaltaehkäisevästi.”
Yhteistyö kiteytetysti
Haaste ja lähtötilanne
Hellon kasvaa yrityksenä jatkuvasti ja toimintaa kehitetään myös koko ajan – tavoitteena on olla alansa ykkösiä. ”Tällaisessa muutoksessa on tärkeää, että kumppani on sellainen, joka ymmärtää meitä ja sopii meidänlaiselle luovaa työtä tekevälle porukalle, jolle pää on se tärkein työkalu”, Gappsilta kerrotaan.
Miten tilannetta ratkottiin
Hellonissa toivottiin, että yhteistyö työterveyden kanssa ei jäisi vain pintapuoliseksi ja että työterveydessä ei keskityttäisi pelkkään sairaanhoitoon, vaan myös ennaltaehkäisyyn. Kumppaniksi toivottiin myös ajatustyön syväymmärtäjää, joka huomioi myös mielen hyvinvoinnin.
Katsaus nykytilanteeseen
Yhteistyö Heltin ja Hellonin välillä on tiivistä ja vuorovaikutteista. Helttiäiset tuntevat Hellonin organisaation ja sen ihmiset, luovien tekijöiden tavat tehdä töitä sekä firman vahvuudet ja ydinhaasteet. Heltin koetaan olevan tärkeä tukipilari ja hätäverkko, josta on helppo kysyä neuvoa ja hakea apua terveysasioissa.
Hyödynnetyt Heltin palvelut:
- Ajatustyöpaikkojen työterveys, josta Hellonilla on laajat palvelut sisältävä Edelläkävijä -paketti. Pakettiin kuuluu etäsairaanhoidon lisäksi myös muun muassa työkyvyn tukeminen.
- Hellonin palvelupaketti on yhdistetty sairauskuluvakuutukseen.
Kiinnostuitko Edelläkävijä-paketista? Lue lisää tai tilaa paKetti verkkokaupasta.
Sairauskuluvakuutus yhdistettynä Heltin työterveyteen
Vuoden 2020 alussa Hellon siirtyi malliin, jossa on Heltin palvelut yhdistettynä sairauskuluvakuutukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että Heltti toimii Hellonin työterveyden päävastuullisena organisaattorina, jonka vastuulla on tarjota hellonilaisille ennaltaehkäisevät terveyspalvelut ja neuvontaa, mielenterveyden hoitoa ja yleislääkäritasoista hoitoa etänä. Sairauskuluvakuutuksen avulla puolestaan hoituu kaikki fyysiset sairaudenhoidolliset vastaanotot Heltin kumppaniverkostossa.
“Heltin ja sairauskuluvakuutuksen yhdistelmä on mielestäni työntekijälähtöinen, eikä niinkään vakuutustekninen, mitä tällaiset joskus tuppaavat olemaan. Meillä hellonilaisilla on aina selkeä polku: ensin yhteys Helttiin ja joko asia hoituu siellä tai sitten jos on tarve nähdä erikoislääkäreitä livenä, käytössä on laaja verkosto kumppaneita ja Heltissä osataan ohjata juuri oikealle”, Karoliina Lehtonen, Hellonin operatiivinen johtaja ja HR-vastaava kuvaa.
Heltti on aina se taho, johon hellonilainen on ensimmäiseksi yhteydessä, oli kyse reseptin uusimisesta, jaksamisongelmista, jostain fyysisestä vaivasta tai siitä minne mennä koronatestiin. Usein asia hoituu ja etenee puhelimessa tai Heltin verkkopalvelun MyHeltin kautta ilman, että työntekijän tarvitsee lähteä minnekään fyysisesti. Aktiivisen ajatustyön haasteet huomioivan terveysneuvonnan ja -ohjauksen avulla Heltin mallissa lääkärikäynnit vähenevät tyypillisesti 55-65 %, sairaanhoidon osuus kustannuksista tippuu noin 35 %:iin ja ennaltaehkäisevä hoito nousee 65 %:iin.
Missään aiemmassa työpaikassani ei työterveys ole ollut näin tärkeä ja läheinen osa työtäni. Heltin mallin ansiosta tieto Hellonin ja työntekijöiden hyvinvoinnista on keskitetysti Heltillä.
KAROLIINA LEHTONEN, HELLONIN OPERATIIVINEN JOHTAJA JA HR-VASTAAVA
Sukella tarkemmin yhteistyöhön
Tuttu ja turvallinen tuki pikavalinnan päässä
“Hellonilaiset ovat jo tottuneet siihen, että työterveyteen ei aina tarvitse erikseen mennä. Heltti on olennainen osa meidän organisaatiota, yksi tärkeä tukipilari ja hätäverkko, josta on helppo kysyä neuvoa ja hakea apua terveysasioissa. Meillä on lääketieteellinen apu ikään kuin puhelimen pikavalinnassa. Se tuo turvaa.”
Hellonilaisten on helppoa, nopeaa ja vaivatonta olla yhteydessä tuttuun Heltin tiimiin – missä ikinä työtään tekevätkin. Usein asia hoituu ja etenee puhelimessa tai Heltin verkkopalvelun MyHeltin kautta ilman, että työntekijän tarvitsee lähteä minnekään fyysisesti. Kaikista Heltin hoitotoimenpiteistä jo ennen koronaa 76 % tapahtui etänä eli yllättävän moni asia hoituu nykyään etäyhteyksin, puhelimessa tai verkossa.
”Erään kollegan tilanteessa silmätulehduksen takia ei tarvinnut lähteä minnekään, vaan kollega laittoi kuvia silmätulehduksesta MyHeltin kautta ja lääkäri pystyi sen perusteella arvioimaan tilanteen ja määräämään lääkityksen,” kuvaa Karoliina arjen esimerkkejä.
Mitä sitten kun pitää kirjaimellisesti ”mennä lääkäriin”?
Välillä toki täytyy kirjaimellisesti “mennä lääkäriin”. Jos Heltissä todetaan Hellonin työntekijän tarvitsevan fyysistä sairaudenhoitoa, työntekijä saa Heltistä lähetteen sairauskuluvakuutuksen turvin kumppaniverkostoon juuri oikealle taholle.
“Meillä hellonilaisilla on aina selkeä polku: ensin yhteys Helttiin ja joko asia hoituu siellä tai sitten jos on tarve nähdä erikoislääkäreitä livenä, käytössä on laaja verkosto kumppaneita ja Heltissä osataan ohjata juuri oikealle. Kumppanille mennessä mukaan otetaan aina vakuutuskortti tai vähintään vakuutusnumero. Nämä kaksi asiaa olemme iskostaneet kaikille: Helttiin ensin yhteys ja vakuutuskortti aina mukana,” Lehtonen kuvaa.
Karoliina Lehtonen kertoi esimerkin omasta elämästään: hänellä oli ollut pitkittynyt selkäkipu ja hän oli yhteydessä Helttiin. Heltistä tehtiin lähete yksityiselle lääkäriasemalle, josta soitettiin Karoliinalle, ja varattiin aika tutkimuksiin. Lopulta selkä hoidettiin kuntoon tuki- ja liikuntaelinvaivoihin erikoistuneessa sairaalassa. Karoliina oli iloinen siitä, että kaikki hoidettiin hänen puolesta viikossa parissa ja hoitoputki oli sujuva.
Yhteistyö Heltin ja Hellonin välillä on tiivistä. Helttiäiset tuntevat Hellonin organisaation ja sen ihmiset, luovien tekijöiden tavat tehdä töitä sekä firman vahvuudet ja ydinhaasteet. Koko firman tasoisesta datasta nähdään hyvin missä hyvinvoinnissa mennään, mutta Karoliina Lehtosen mukaan homman ydin on siinä, että kun organisaatio on tuttu, Heltissä pystytään katsomaan myös lukujen taakse.
“Voin hyvin soittaa työterveyshoitajallemme Heltissä käyden läpi organisaation tilannetta ja hän tietää, mistä puhun. Saan myös henkilökohtaista sparria kokeneelta Heltin työterveyspsykologilta omaan työhöni. Olen äärimmäisen tyytyväinen Heltin ennaltaehkäiseviin palveluihin sekä oman työni coachaukseen ja uskon, että yhteistyössä auttaa juuri se, että he tuntevat meidät ja osaavat kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota jo hyvissä ajoin. Olen tottunut aiemmin siihen, että työterveys on vain etäinen yhteistyökumppani, jonka kanssa ei ole aitoa vuorovaikutusta.”
Samalla kun Heltti on tullut valituksi Euroopan parhaaksi terveysalan työpaikaksi, Hellonista on palvelumuotoilualan pioneerina vuosien varrella kasvanut maailman palkituin alan yritys, jonka asiakkaina on muun muassa Pepsico, Vodaphone, SiljaTallink, Yara, HSL, Tesco, Bank of Ireland, Mandatum ja Suomen hallitus. Ei hullummin yhdessä kasvettu!
Hellonilaisten tekemä ihmisläheinen palvelumuotoilu on mitä suurimmassa määrin ajatustyötä, joka voi kuormittaa mieltä. Jos Hellon haluaa tuoda asiakkailleen ihmisnäkökulman usein prosessikeskeiseen palveluiden kehittämiseen, niin ihmisläheisyys korostuu myös talon sisäisissä toimintatavoissa ja työtekijöiden hyvinvointiin panostamisena.
“Uskon, että ilman tällaista yhteistyötä sairauspoissaolot olisivat meillä isommat. Olen varma, että toisenlaisella mallilla tilanne olisi eri,” kertoo Karoliina Lehtonen.
Kuten monissa muissakin asiantuntijaorganisaatioissa, myös Hellonissa tärkeässä roolissa on työntekijöiden jaksaminen ja mielen hyvinvointi. Lehtonen kertoo, että ilman ajatustyöhön ja ajatustyöläisiin erikoistunutta Helttiä kumppanina, saattaisi työterveys painottua pelkkään sairaanhoitoon, ei ennaltaehkäisyyn. Lisäksi mentaalipuoli jäisi varmasti pienemmälle huomiolle, kun vastuu jäisi isommin työntekijän kontolle.
“Heltti on tässä se kokoava voima. He ovat hyvin kartalla siitä, mitä hellonilaiset tarvitsevat, ja tuntevat ajatustyöläisten maailman,” Lehtonen kertoo. Hellonin sisällä jutellaankin matalalla kynnyksellä yhdessä säännöllisesti jaksamiseen liittyvistä asioista. Lisäksi Hellonissa kannustetaan ennaltaehkäisyn nimissä olemaan Heltin työterveyspsykologeihin yhteydessä mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin.
Hellonissa ei edes mietitty, että kaikki työterveyden palvelut olisi hankittu yhdeltä toimijalta tai että käytössä olisi pelkästään sairauskuluvakutuus. Hellonin operatiivinen johtaja uskoo lisäksi, että ilman Helttiä hoito painottuisi pelkkään sairaanhoitoon, ei ennaltaehkäisyyn. Lisäksi mentaalipuoli jäisi varmasti pienemmälle huomiolle, kun vastuu jäisi isommin työntekijän kontolle.
“Pelkään, että pelkkä vakuutus aiheuttaisi vain melkoisen lähetesekamelskan ja kun työntekijät kävisivät missä milloinkin, kellään ei olisi kokonaiskuvaa ihmisten hyvinvoinnista. Heltti on tässä se kokoava voima ja kuten aiemmin sanoin, he ovat hyvin kartalla siitä, mitä hellonilaiset tarvitsevat, ja tuntevat ajatustyöläisten maailman. Lisäksi heidän kiinteähintaisen kuukausimaksunsa ansiosta heillä on insentiivi pitää meidät terveenä,” Hellonin operatiivinen johtaja ja HR-vastuussa oleva Karoliina Lehtonen kertoo ja kuvaa syitä Heltti + sairauskuluvakuutus -komboon.
Haluaisitko kuulla lisää?
Soita, laita viestiä, tai varaa suoraan aika tapaamiselle
Ota yhteyttä
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!
MUUTAMA MINUUTTI VIELÄ AIKAA? JATKA LUKEMISTA NÄISTÄ