Schibsted: Työterveys yritykselle, jossa työhyvinvointiin haluttiin luoda jotain uutta
Case Schibsted
Yli 200 ajatustyöläistä työllistävä Schibsted Suomi on edistänyt työntekijöidensä hyvinvointia ja terveyttä Heltin avulla jo monen vuoden ajan. Kysyimme Schibstedin henkilöstövastaavilta Sanni Moilaselta ja Tytti Lönnqvistiltä, miten Heltin työterveys- ja hyvinvointipalvelut ovat näkyneet yrityksen arjessa. Lisäksi jututimme Schibstedin työntekijää, Heltin jäsentä Ville Veikkolaista kokemuksistaan Heltin jäsenenä.
Yhteyshenkilönä Torin suuntaan on toiminut Heltin työterveyshoitaja Kaisa Ojala, jonka mukaan yhteistyö Torin kanssa on ollut äärimmäisen mukavaa yhteisen arvomaailman ansiosta.
Yhteistyö kiteytetysti
Lähtötilanne
Yli 200 ajatustyöntekijää työllistävä Schibsted halusi edistää työntekijöidensä hyvinvointia ja terveyttä. Työterveyden toivottiin olevan muutakin, kuin vain sairaudenhoitoa.
Miten tilannetta ratkottiin
Schibstedillä työntekijät ovat keskimäärin hyvin terveitä, joten työterveydeltä toivottiin ennaltaehkäisevää toimintaa, sekä terveen ja tasapainoisen elämän ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemista. Työterveydeltä toivottiin näiden lisäksi tukea myös HR-asioihin ja yrityskulttuuriin.
Mikä on tilanne nyt?
Jo usean vuoden ajan jatkunut yhteistyö koetaan kummaltakin puolelta antoisaksi.
Yhteydenpito HR:n, johdon ja työterveyden välillä on aktiivista ja mutkatonta. Heltin koetaan olevan näkyvä osa Schibstedin arkea ja yhteydenpito oman työterveystiimin ja -hoitajan kanssa on hoitunut nopeasti ja näppärästi sekä livenä että MyHeltti-sovelluksessa.
Hyödynnetyt Heltin palvelut
Heltin Edelläkävijä -työterveyspaketti:
- Heltin Edelläkävijä-paketti on sinulle, joka haluat sairaanhoidon lisäksi kohdennettua tukea ja valmennusta henkilöstön hyvinvointiin ja jaksamisen johtamiseen.
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
TORIN JA HELTIN YHTEISTYÖ
Yhteisenä missiona ennaltaehkäisy ja Schibstedläisten terveenä pitäminen
”Meillä on tosi paljon pidetty tästä enemmän ennaltaehkäisevästä mallista. Schibstedläiset ovat keskimäärin aika terveitä, joten koemme saavamme työterveyshuollolta enemmän, kun toiminta on etupainotteista. Myös omiin arvoihini kuuluu se, että panostetaan enemmän terveeseen ja tasapainoiseen elämään eikä vasta sen sairauden hoitoon. Heltistä saa työterveyden lisäksi tukea HR-asioihin ja yrityskulttuuriin. Voin erittäin lämpimästi suositella Helttiä,” People and Culture Manager Sanni kertoo.
”Sekä HR:n että toki itsekin jäsenen näkökulmasta Heltin työterveyspalveluja käyttäneenä, suosittelen ehdottomasti Helttiä. Aina on ollut apua tarjolla. Heltti saattaa ehdottaa meille proaktiivisesti jotain ideaa, jota sitten yhdessä lähdetään työstämään. Se on tätä päivää,” Torin henkilöstöjohtaja Tytti sanoo.
”Lisäksi Heltin maanläheiset arvot Lempi, Tarmo, Hehku ja Pokka herättävät ihania lämmön tunteita. Toivon, että ne näyttäytyvät erityisesti sillä tavalla, että Helttiin on matala kynnys olla yhteydessä,” henkilöstöjohtaja Tytti hymyilee.
“Heltti on nykypäivän ja tulevaisuuden työterveyshuolto. Ei pelkkää sairaudenhoitoa. Lisäksi saamme lisäksi tukea HR-asioihin ja yrityskulttuuriin.”
SANNI MOILANEN, PEOPLE AND CULTURE MANAGER
Millaista on Torin ja Heltin yhteistyö arjessa?
Parhaimmillaan työpaikan työntekijöiden, HR:n, johdon ja työterveyden yhteistyö on mutkatonta, avointa ja erittäin matalalla kynnyksellä tapahtuvaa jatkuvaa kommunikointia arjen asioista.
”Yhteydenpito on hyvin välitöntä ja Torin kanssa yhteistyö onkin jatkunut jo 3 vuoden ajan. Yhteistyössä on korostunut se, että meillä on samanlaisia arvoja ja tavoitteita. Pohdimme yhdessä, miten haluamme tukea työntekijöitä heidän työssään ja edistää heidän hyvinvointiaan,” Kaisa Ojala kertoo.
”Heltin arvot Lempi, Tarmo, Hehku ja Pokka näkyvät myös Torilla, koska ne ovat hyvin samaistuttavat – meillä on hyvin tarmokasta ja lempeääkin porukkaa. Heltti on saanut siirrettyä henkeään tänne meidän toimistolle omalla toiminnallaan ja kampanjoillaan,” Sanni kertoo.
”Torilaiset ovat kokeneet, että kynnys laittaa viestiä Heltille digitaalisten kanavien kautta, on sopivan matala. Lisäksi toimipisteemme ovat torilaisille kätevän matkan päässä. He ovatkin kehuneet tätä meidän uuden näköistä Hyvinvoinnin Huoltamoa ja sitä miltä tuntuu tulla käymään meillä,” Kaisa jatkaa.
Torilainen ja Tele Sales -yksikköä vetävä Ville Veikkolainen jakaa kokemuksiaan Heltin työterveyden jäsenenä olosta. ”Heltistä saa nopeasti hyvää palvelua, kun sitä tarvitsee eikä tarvitse jonotella puhelinvaihteessa. Laitan useimmiten viestiä MyHeltti-palvelun kautta ja saan vastauksen nopeasti, missä sitten sovitaan tulenko käymään vai mitä tehdään. Paikan päällä kysytään akuutin tilanteen lisäksi yleensä muutenkin hyvinvoinnista. Hyvinvointipuoli ja tapahtumat tulevat toki tutuksi myös Heltin uutiskirjeessä, jonka selaan säännöllisesti.”
”Olen saanut Heltistä asiantuntevaa apua. Saan Heltistä rentoa, mutta asiantuntevaa palvelua, ei turhan jäykkää. Paikan päällä laitetaan Reinot jalkaan, juodaan kahvit ja käydään asiat läpi”, Ville kuvaa. ”Siitä, että Heltillä lääkärit eivät käytä valkoisia takkeja tai vastaanotolla istutaan pyöreän pöydän äärellä, tulee aika rento olo. Tuntuu kuin tulisi kotiin, kun ei ole mitään lippuautomaattia aulassa.”
”PARAS TYÖTERVEYS, JOKA MINULLA ON KOSKAAN OLLUT.”
Heltin työterveyden jäsen, Ville
Heltin moniammatillinen tiimi ja Schibstedin henkilöstöjohtaja, People and Culture Manager, sekä muut schibstedläiset suunnittelevat yhdessä hyvinvointikampanjoita sekä sparrailevat isommassa mittakaavassa Schibstedin hyvinvoinnin tavoitteista. Esimerkkeinä yhteistyöstä ovat vaikkapa itseohjautumisen työpajat, esihenkilövalmennukset sekä Heltin mukana olo Schibstedin sisäisissä tapahtumissa ja hyvinvointipäivissä.
”Heltillä on työntekijöidemme hyvinvoinnissa iso rooli. Heltti tarjoaa tukea, koulutuksia ja ennaltaehkäiseviä kampanjoita hyvin monipuolisesti,” kertoo Schibstedin People and Culture Manager Sanni. ”Lisäksi panostamme työympäristön viihtyisyyteen ja ergonomisuuteen, ja kannustamme työntekijöitämme panostamaan vapaa-aikaansa. Toki pyrimme myös aina kysymään torilaisilta, mitä heille kuuluu.”
”Kommunikoimme työntekijöillemme kaikista Schibstedin eduista employee handbookin avulla. Tapaamme toimia kuvastaa välittäminen ja ennakointi. Meillä on lisäksi toimistolla oma kahvila, josta voi tilata omia juomia ja halutessa välipalaa. Heltin toimintatapa on hyvin samankaltainen kuin meidänkin – Heltti on saanutkin siirrettyä henkeään tänne meidän toimistolle omalla toiminnallaan ja kampanjoillaan,” henkilöstöjohtaja Tytti lisää.
”Työskentelemme Heltissä moniammatillisessa tiimissä, joka koostuu työterveyshoitajasta, lääkäristä, fysioterapeutista, psykologista ja ravitsemusterapeutista. Istumme rinnakkain avokonttorissa, joka kuvaa hyvin tiivistä yhteistyötä. Työterveyshoitajana ja Torin yhteyshenkilönä olen torilaisen ensikontakti, kun hän laittaa viestiä MyHeltin kautta. Tilanteen mukaan liitän keskusteluun muun terveystiimin, vaikkapa lääkärin tai psykologin, tai sovitaan aika vastaanotolle suoraan oikealle asiantuntijalle. Keskinäinen konsultointi moniammatillisessa tiimissä sekä avunpyyntö ja avunanto on Heltillä tosi sujvaa,” Helttiäinen, Torin työterveyshoitaja Kaisa Ojala selittää.
”Tapahtumien kautta on ollut mukava tutustua torilaisiin vastaanottojen ja MyHeltti-viestittelyn ulkopuolella”, Kaisa kuvaa. ”Tori haluaa panostaa paljon heidän työntekijöidensä terveyteen ja hyvinvointiin. Torilaisia kannustetaan niin liikunnallisiin harrastuksiin kuin henkisen hyvinvoinnin huolehtimiseen. Itseohjautumisen kulttuurin kautta he ovat nähneet palautumisen tärkeyden ja haluavat tuoda vastapainoa kiireiselle arjelle,” Kaisa jatkaa.
Haluaisitko kuulla lisää?
Soita, laita viestiä, tai varaa suoraan aika tapaamiselle
Ota yhteyttä
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!
MUUTAMA MINUUTTI VIELÄ AIKAA? JATKA LUKEMISTA NÄISTÄ