TYÖTERVEYS
Miten Heltin työterveyspainotteinen sairaanhoito toimii?
Ajasta ja paikasta riippumatonta sairaanhoitoa
Sairaanhoidon konseptimme on rakennettu puhtaasti asiakkaidemme näkökulmasta, tukemaan nykyajan ajasta ja paikasta riippumatonta ajatus- ja tietotyötä. Tarjoamme laadukkaat sairaanhoidon palvelut siellä missä työntekijäsikin on.
Jopa 40 % asioista ratkeaa jo ensimmäisen yhteydenoton aikana etänä. Kun tilanne vaatii lähivastaanottoa, työntekijäsi saa ajan suoraan oikealle asiantuntijalle välttäen näin turhat käynnit. Vastaanotot toteutetaan Helttilöissämme ympäri Suomea sekä kumppaneidemme Aavan ja Mehiläisen lääkärikeskuksissa.
Välittävä, vastuullinen ja vaikuttava
Vaikuttava, mutkaton ja vastuullinen toimintamalli on kaiken sairaanhoitomme ytimessä
Me Heltissä tarkastelemme aina työntekijän tilannetta kokonaisvaltaisesti myös työkykyyn peilaten. Tämä tarkoittaa sitä, että emme hoida vaan ilmiselviä, asiakkaan ilmoittavia oireita vaan pyrimme pureutumaan juurisyihin.
- Oikeanlainen hoitopolku kuhunkin tilanteeseen: ohjaus lähi- tai etävastaanotolle, tutkimuksiin tai toimenpiteisiin
- Vahva työkykynäkökulma sairaanhoidossa
- Etäsairaanhoidon hyödyntäminen silloin, kun se on mahdollista
- Ohjaaminen suoraan oikealle ammattilaiselle (lääkäri, erikoislääkäri, hoitaja, psykologi, fysioterapeutti)
- Yhteydenoton kynnyksen madaltaminen
- Kattava sairaanhoidon kumppaniverkosto Helttilöiden lisäksi – joustavasti hoitoon myös paikkakunnilla, joissa ei ole Helttilää
Apua nopeasti ja vaikuttavasti – siellä missä oletkin
ETÄPALVELU MAHDOLLISTAA NOPEAN AVUN TYÖNTEKIJÄLLESI – 40 % KAIKISTA TARPEISTA RATKAISTAAN ENSIMMÄISESSÄ KONTAKTISSA
“Helttiin saa aina nopeasti ja tosi vaivattomasti yhteyttä. Minua kuunnellaan, ratkaisuja etsitään tehokkaasti ja terveydestäni pidetään huolta kokonaisvaltaisesti ja proaktiivisesti. Kaikki ovat tosi mukavia. Aivan heittämällä elämäni paras kokemus yksityisestä lääkärikeskuksesta.”
50%:IIN PUHELUISTA VASTATAAN 20 SEKUNNISSA – CHATISSA SAIRAANHOITAJA VASTAA KESKIMÄÄRIN 3 MINUUTISSA
“Nopea vastaus chatissa ja lääkärin kontaktoinnin kautta nopea resepti. En keksi mitään, mitä olisi voinut tehdä paremmin.”
HOITOPOLUN OPTIMOINTI ON VASTUULLISUUSTEKO: VÄLTETÄÄN TURHAT KÄYNNIT – TAATAAN NOPEA PÄÄSY HOITOON
“Otin chatin kautta yhteyttä ja sairaanhoitaja patisti ja varasi ajan lääkäriin. Lihassäryltä vaikuttanut jalkavaiva osoittautui tukokseksi, vaikka perinteisiä oireita ei ollut. Pääsin samana päivänä tutkimuksiin ja sain lääkityksen käyntiin. Suunnaton kiitos, että laitoitte minut lääkäriin!”
Hoidontarpeen arviointi – mistä on oikein kyse?
Kun työntekijäsi on yhteydessä Helttiin puhelimitse HelttiLinjassa tai MyHeltti palvelussa toimivassa HelttiChatissa, hän saa heti linjan päähän kokeneen sairaanhoitajan tai työterveyshoitajan. Hoitajalla on aina yhteys päivystävään lääkäriin. Hoitajat kartoittavat työntekijän tilanteen kokonaisvaltaisesti, neuvovat ja ehdottavat yksilöllisen hoitosuunnitelman tai ohjaavat optimoidulle hoitopolulle. Tarvittaessa hoitaja konsultoi myös muita työterveyden ammattilaisia ja asiantuntijoita.
Hoidontarpeen arvioinnissa ei siis ole kyse ärsyttävästä pullonkaulasta, vaan se on kaikista nopein väylä oikeanlaisen hoidon piiriin. Yli 40 % yhteydenotoista hoituu tämän ensikontaktin aikana – työntekijä saa tarvitsemansa avun helposti ja nopeasti ja vältytään turhilta käynneiltä.
Mitä hyötyä on Heltin sairaanhoidon kumppaniverkostosta?
Yli 80 lääkäriasemaa ympäri Suomen käytössäsi Helttilöiden lisäksi.
Työ ei nykyisin katso aikaa eikä paikkaa. Siksi Helttilöiden ohella käytössänne on kumppaneidemme, kuten Aavan ja Mehiläisen yli 80 lääkäriasemaa ympäri Suomen. Näin voimme varmistaa, että saatte hoitoa mahdollisimman nopeasti myös Helttilöiden aukioloaikojen ulkopuolella sekä paikkakunnilla, missä meillä ei ole omia toimipisteitä.
Yhteistyö kumppaneidemme kanssa on saumatonta: tiedot (lähetteet, käyntipalautteet ja laskutus) siirtyvät sähköisesti välillämme. Näin mahdollistamme jäsenillemme sujuvan asioinnin riippumatta siitä, hoituuko asia Helttilässä vai kumppanillamme.
Riippumatta asioiko työntekijäsi Helttilöissä vai kumppaneillamme, meillä Heltissä säilyy kuitenkin aina hoitovastuu ja työkykyasioiden hoito.
Sukella Heltin sairaanhoitoon syvemmin
Akuuteissa asioissa viimeistään seuraavana arkipäivänä. Hoitaja kuitenkin aina arvioi tilanteen kokonaisvaltaisesti ja ohjaa hoitoon sen mukaisesti.
Kyllä. Meille on mahdollista tulla myös lähivastaanotolle aina kun sen on lääketieteellisesti tarpeellista.
Heltin omat työterveyden toimipisteet eli Helttilät sijaitsevat Helsingissä, Espoossa, Tampereella, Turussa ja Oulussa. Lisäksi kumppaniverkostomme ympäri Suomen mahdollistaa nopean pääsyn vastaanotolle ajasta ja paikasta riippumatta.
Ajanvaraus tapahtuu aina hoidontarpeenarviomme kautta soittamalla HelttiLinjaan tai laittamalla viestiä LiveChatissa.
Heltin toimipisteet ovat auki arkisin 8-16 ajanvarauksella, mikäli tuon ajan ulkopuolella olisi tarvetta yleislääkärin vastaanotolle, hyödynnämme kumppaniverkostoamme.
Etähoitoa on puolestaan tarjolla HelttiLinjan kautta arkisin klo 7-21 ja viikonloppuisin 9-17.
Yleislääkäritasoiseen sairaanhoitoon kuuluu sairaanhoitajan sekä yleislääkärin vastaanotot tutkimuksineen.
Hoidamme monia asioita myös etänä, joten aina ei välttämättä tarvitse tulla paikan päälle. Etänä hoidettaessa säästyy työntekijänne aikaa ja vaivaa ja se myös madaltaa kynnystä olla meihin yhteyksissä jo varhaisessa vaiheessa terveys- ja hyvinvointihaasteissa.
Yleislääkäritasoiseen sairaanhoitoon kuuluu laajat tutkimukset, kuten laboratoriokokeet ja kuvantamisen palvelut.
Yleislääkäritasoista sairaanhoitoa voi täydentää erikoislääkäripalveluilla joko Heltin tai vakuutuksen kautta.
Sairaspoissaolojen seurannasta sovitaan yhdessä työpaikkaselvityksen yhteydessä.
Meidän kirjoittamista sairauspoissaoloista saatte sovitusti raportin, lisäksi tietysti mielellään pysymme kartalla myös mahdollisista omailmoitteisista sairauspoissaoloista, siihen voi käyttää MyHeltti-palvelun omaa työkalua tai toimittaa meille sairauspoissaolot kootusti / integraation avulla kuukausittain.
Kun meillä on kokonaiskuva kaikista poissaoloista, voimme parhaiten tarjota proaktiivisesti tukea esim. havaitsemiimme työkykyriskitapauksiin.
Työnantaja saa käsitellä työntekijän terveydentilaa koskevia tietoja esimerkiksi sairausajan palkan suorittamiseksi tai sen selvittämiseksi, onko työstä poissaoloon perusteltu syy.
Työnantaja saa siis käsitellä työntekijän terveydentilaa liittyviä tietoja esimerkiksi silloin, kun työntekijä itse antaa lääkärintodistuksen osoittaakseen perusteen työstään poissaololle. Näitä terveydentilaan liittyviä tietoja saavat käsitellä ainoastaan ne henkilöt, joiden on välttämätöntä käsitellä näitä tietoja.
Heltin sopimukseen on myös mahdollista lisätä erikoissairaanhoidon palvelut. Palveluita voidaan halutessanne rajata esimerkiksi muutamaan käyntikertaan.
Erikoissairaanhoidon kattamiseksi voi ottaa myös minkä tahansa sairauskuluvakuuksen. Tällöin ohjaamme työntekijän Heltistä errikoissairaanhoitoon vakuutuksen piiriin.
Mikäli työntekijällä on tarve erikoislääkärille ja ne eivät kuulu työterveyden sopimukseen, voimme tehdä lähetteen julkiselle puolelle erikoissairaanhoitoon tai työntekijä voi hakeutua haluamalleen palveluntarjoajalle omakustanteisesti.
Hoidontarpeenarviolla tarkoitetaan Heltin palveluaulaa, johon yhteyden saa HelttiLinjan tai HelttiChatin kautta.
Palveluaulassa vastaavat kokeneet sairaanhoitajamme ja arvioivat työntekijän oireita ja huolia terveydentilaan liittyen.
Hoidontarpeen arviossa hoitaja miettii yhdessä työntekijän kanssa sopivan hoitosuunnitelman, joka juuri sillä hetkellä on kokonaiskuva huomioiden paras mahdollinen työntekijälle.
Hoitajilla on mahdollisuus konsultoida lääkäriä ja fysioterapeuttia, ja monesti asiat saadaan hoidettua jo ensimmäisen puhelun aikana etänä ja tarvetta fyysiselle lääkärikäynnille ei tule.
Näin etänä hoituvat hyvin usein esimerkiksi lyhyet sairauslomat, hoito-ohjeet ja reseptit flunssan ja vatsataudin hoitoon, reseptiuusinnat, silmätulehdus, ihottumat, allergiat, ajanvaraukset, aikojen siirtäminen tai muuttaminen etäajaksi.
Vasteajat ovat todella nopeita: HelttiLinjassa vastaamme 95% puheluista keskimäärin alle 10 minuutissa ja Chatissa 3 minuutissa. Mikäli palvelussa on yllättävää ruuhkaa, meillä on käytössä takaisinsoittopalvelu, johon voit asettaa itsellesi sopivan takaisinsoittoajan.
Heltin sairaanhoidon ammattilaisten erityisosaamiseen kuuluu tunnistaa sairasloman tarve myös etänä. Mikäli meillä on tarve tutkia asiaa tarkemmin, kutsumme työntekijän aina lähivastaanotolle.
Heltillä on toimipisteitä pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereella, Turussa ja Oulussa. Muilla paikkakunnilla työskenteleville, asuville tai ylipäätään reissaaville, voimme käyttää kumppaniverkostoamme, eli Aavan ja Mehiläiseen palveluita.
Työmatkalla ja vapaa-ajan matkalla sairastuessa kannattaa kuitenkin käyttää ensisijaisesti matkavakuutuksia ja hakeutua niiden puitteissa hoitoon.
Vapaa-ajan tapaturmissa kannattaa käyttää ensisijaisesti tapaturmavakuutusta tai matkavakuutusta, sillä ne kattavat tutkimuksia, erikoislääkärikäyntejä ja muita hoitokuluja kattavasti. Mikäli vakuutuksia ei ole, ota yhteys HelttiLinjaan ja sairaanhoitaja ohjaa tilanteen mukaan oikean hoitopaikan.
Työtapaturman sattuessa kannattaa olla aina yhteydessä HelttiLinjaan, jossa hoitaja tekee tilannearvion ja ohjaa sopivaan hoitopaikkaan. Käytännössä se voi olla mikä tahansa lähin lääkäriasema. Työtapaturmasta tulee tehdä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle 10 päivän sisään tapaturman sattumisesta, jonka jälkeen hoitokulut voi hakea vakuutusyhtiöltä yhtiön ohjeiden mukaisesti.
Mikäli tilanne tai ulkomailla hoitoon hakeutuminen mietityttää, sairastuessa voi soittaa Helttiin, jossa kokeneet sairaanhoitajamme arvioivat tilanteen.
Jos vaiva hoituu etänä, se saadaan saman puhelun aikana hoidettua. Mikäli on tarve lähivastaanotolle, se tapahtuu matkavakuutuksen kautta paikallisella lääkäriasemalla.
Schibsted Suomi
“Heltti on nykypäivän ja tulevaisuuden työterveyshuolto. Ei pelkkää sairaudenhoitoa. Lisäksi saamme lisäksi tukea HR-asioihin ja yrityskulttuuriin.”
Sanni Moilanen, People & Culture Manager
ajatustyöpaikkojen Työterveyden asiakkaitamme
Asiakastarina: HELLON
Ajatustyöhön ja mieleen erikoistunut työterveys palvelumuotoilun huippuosaajille
Kun kehittää päivätyökseen maailman parhaita asiakaskokemuksia, ei oman terveyden kumppaniksi kelpaa ihan mikä tahansa desinfiointiaineen katkuinen klinikka. Lue lisää Heltin ja Hellonin vuonna 2014 alkaneesta yhteistyöstä!
ajatustyöpaikkojen Työterveyden asiakkaitamme
Haluaisitko kuulla lisää?
Soita, laita viestiä, tai varaa suoraan aika tapaamiselle
Ota yhteyttä
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.