TIEDOTE: Kyllä terapiaan pääsee – Heltti avaa ovet yksityisasiakkaille ja laajenee Vaasaan

Heltti

ME LISÄSIMME TERAPIA-AIKOJA NIIN ETÄNÄ KUIN UUSILLA PAIKKAKUNNILLAKIN – UUSI TERAPIATOIMIPISTE AVAUTUI VAASAAN JA HELSINGIN PÄÄTOIMIPISTEESEEN, EMOHELTTILÄÄN, LAAJENSIMME KOKONAISEN TERAPIA-SIIVEN.

Aiemmin organisaatioasiakkaita ja niiden työntekijöitä palvellut Heltti laajentaa yksityisasiakkaiden terapiapalveluihin ympäri Suomen. Tarjolla on laadukasta lyhytterapiaa ja psykoterapiaa lähi- ja etäpalveluina. “Suomessa puhutaan paljon terapeuttipulasta ja siitä, ettei terapiaan pääse. Tämä ei pidä paikkaansa”, kertoo psykologian tohtori, psykologi, psykoterapeutti ja kouluttajapsykoterapeutti Katri Kanninen Heltistä.

Aina ei tarvita isointa ja järeintä työkalua –sopivampi saattaa olla lähellä ja helposti saatavilla

“Suomen terapiajärjestelmä nojaa psykoterapiaan, eli siihen isoimpaan ja järeimpään työkaluun. Psykoterapian ajatellaan olevan ratkaisu suurille massoille ihmisiä, joilla on eri tasoisia mielen haasteita. Samalla psykoterapiakoulutus puolestaan on pitkä ja kallis, ja siihen on vaatimuksena myös soveltuva taustakoulutus. Siksi psykoterapeutteja on nyt ja jatkossakin rajallinen määrä. Kun puhumme terapeuttipulasta, puhumme psykoterapiaan pääsyn haasteista – emme terapiaan pääsyn haasteista”, summaa Heltin Psykologian tohtori, psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Katri Kanninen

Katri Kanninen, psykologian tohtori

“Nyt olisikin tärkeää laajentaa ymmärrystä sekä yksityishenkilöille, päättäjille ja sote-alan ammattilaisille millaista terapiaa mihinkin tilanteeseen tarvitaan. Tässä voisi vertauksena käyttää Kultakutri-tarinaa. Kultakutri harhautuu karhujen taloon ja testaa tuoleja, puuroa ja sänkyjä. Jokin on liian iso, toinen liian kova tai polttava. Kunnes lopulta löytyy sopiva.

Sama idea pätee myös terapian saralla. Ongelman tai haasteen vaikeusaste on olennainen sille minkälaista apua ihminen tarvitsee. Aina ei tarvita isointa ja järeintä työkalua kun sopivampi työkalu saattaa olla lähellä ja helposti saatavilla.”

Kolme huomiota terapeuttipulasta kiteytettynä:

• Terapeuttipulaa ratkomme tehokkaimmin ohjaamalla ihmisiä oikeanlaisen tuen piiriin. Emme me ensimmäisissä fyysisissäkään oireissa suunnista heti ortopedin tai erikoislääkärin pakeille. Sama pätee mielen eritasoisiin haasteisiin.
  • Psykoterapian saatavuuden suhteen tavoitteenamme pitäisi olla, että psykoterapeuttien määrä on riittävä isoa ja järeintä työkalua tarvitseville.
  • Suurin osa mielen haasteista voidaan ratkoa esimerkiksi lyhytterapian keinoin, joka tutkimustenkin mukaan on vaikuttavaa ja tehokasta. Lyhytterapian saatavuus on hyvä.

Heltti avaa uuden terapia-toimipisteen Vaasaan ja laajentaa EmoHelttilän päätoimipistettään

“Viime vuonna yhdistyimme terapia-alan huippuammattilaisista koostuvan Shortumin kanssa, jotka tarjoavat nyt lyhytterapiaa ja psykoterapiaa Heltti-brändin alla”, Heltin toimitusjohtaja Timo Lappi kertoo.

“Lisäksi avasimme juuri toimipisteen Vaasaan ja laajensimme Helsingin keskustan päätoimipisteemme EmoHelttilän tiloja merkittävästi. Laajennusosa on tarkoitettu yksinomaa terapia-asikkaillemme”, Timo jatkaa.

• Heltin lyhytterapioita ja psykoterapioita on saatavissa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, saksaksi ja espanjaksi
  • Lyhytterapiaa ja psykoterapiaa on tarjolla niin yksityishenkilöille kuin yritysasiakkaillekin
  • Lisäksi Heltti on pioneeri johtajaterapioissa, joita on tarjolla niin yksityishenkilöille kuin yritysasiakkaillekin

AJAT LYHYTTERAPIAAN JA PSYKOTERAPIAAN OVAT VARATTAVISSA SÄHKÖISEN AJANVARAUKSEN KAUTTA.

Lyhytterapia edellyttää erikoisosaamista sen tarjoajalta – laadunvarmistus tärkeää

Lyhytterapia vaatii sitä tarjoavalta ammattilaiselta paljon. Lyhytterapia ei ole yhtä kuin kevyt tai pinnallinen – päinvastoin. Toisin kuin psykoterapeuttinimike, lyhytterapeuttinimike ei ole Valviran nimikesuojattu. Tämä tarkoittaa sitä, että tällä hetkellä Suomessa lyhytterapeutiksi voi julistautua itse. Tämä ei suinkaan tee asiaa asiakkaan kannalta helpoksi.

On selvää, että kun ihminen hakee apua, on hän oikeutettu laadukkaaseen palveluun. Hän tarvitsee mielen asiantuntijaa, jolla on syväosaamista ja kokemusta niin ihmisen mielestä, mielenterveydestä kuin terapeuttisista prosesseista.

“Meillä Heltissä lyhytterapeuttien koulutustausta on esimerkiksi psykologi. Lisäksi heillä on kattava lyhytterapeuttisen työotteen koulutus sekä säännöllinen työnohjaus. Näin varmistamme laadukkuuden asiakastyössä”, kouluttajapsykoterapeutti Katri Kanninen kertoo.

Lisätietoja antavat:

Katri Kanninen, 040 7411 795, katri.kanninen@heltti.fi

HELTTI YRITYKSENÄ

Heltti auttaa ihmisiä ja ajatustyöpaikkoja voimaan paremmin

Heltti on suomalainen, ihmisten ja ajatustyöpaikkojen hyvinvointiin erikoistunut yritys, jonka palveluihin kuuluvat kattavat mielenterveyttä ja mielen hyvinvointia tukevat palvelut yksityishenkilöille ja työpaikoille, ajatustyöpaikkoihin erikoistunut työterveys sekä organisaatioiden ja johtamisen kehittämispalvelut. Lisäksi Helttiin kuuluva Shortumin koulutustalo tarjoaa lyhytterapeuttisten taitojen täydennyskoulutuksia sote-alan ammattilaisille.

Heltin palveluiden avulla johtajat, HR, esihenkilöt ja ajatustyöläiset voivat paremmin ja ovat tuottavampia – organisaatioina ja yksilöinä