Holvi: Välittävä ja mutkaton työterveys ajatustyöläisille
Case Holvi
Holvilla – kuten myös Heltillä – uskotaan vanhan haastamiseen ja uudenlaiseen ajatteluun. Holvilla työskentelee jo yli 100 ajatustyöläistä 20 eri maasta, joiden terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen on ollut Heltin ja Holvin yhteinen tavoite jo viiden vuoden ajan.
Haastattelimme Holvin henkilöstövastaavaa Terhi Norokorpea Heltin ja Holvin yhteistyöstä. Lisäksi Holvin käyttäjä- ja markkinatutkimuksia tekevä Jarno kertoo millaista on olla Heltin jäsen, ja miksi Heltti sopii niin hyvin ajatustyöläisen arkeen. Heltillä Holvin työterveyshoitajana toiminut Selena Kartomaa kuvailee Heltin ja Holvin välistä yhteistyötä niin yhteyshenkilö kuin jäsentasolla.
Yhteistyö kiteytetysti
Lähtötilanne
Holvi halusi työterveyspalvelut tukemaan tieto- ja ajatustyöntekijöistä koostuvan henkilöstön terveyttä ja hyvinvointia. Työterveydeksi toivottiin kumppania, joka jakaisi Holvin kanssa samoja arvoja ja jonka kanssa yhteistyötä olisi mahdollista tehdä lämminhenkisesti etänä ja livenä.
Miten tilannetta ratkottiin
Työterveyskysymyksiä lähdettiin ratkomaan yhdessä Heltin kanssa. Valintaan vaikutti vahvasti Heltin toimintamalli ja arvomailma, sekä ymmärrys ajatustyöntekijöiden tarpeista. Työterveyden paketti räätälöitiin Holville sopivaksi: monipuolisesti tukea ja apua työntekijöiden arkeen, mutkattomasti.
Katsaus nykytilanteeseen
Holvin ja Heltin yhteistyö on ollut aktiivista ja keskusteluyhteys HR:n ja Heltin tiimin välillä on ollut avointa ja välitöntä. Sekä Holvi että Heltti ovat molemmat sitoutuneita ylläpitämään holvilaisten hyvinvointia ja varmistamaan, että työterveys näkyy myös arjessa.
Hyödynnetyt Heltin palvelut:
- Edelläkävijä -paketti:
- Mielen hyvinvoinnin tuki
- Johdon ja esihenkilöiden sparraus
- Työkyvyn tukeminen
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
HOLVIN JA HELTIN YHTEISTYÖ
Välitön ja välittävä kumppanuus
HR:n näkökulmasta yhteistyö on lämminhenkistä ja sparraavaa, kertoo Terhi ja jatkaa: ”Aina voin soittaa Selenalle.” Holvilaisten ja Holvin asioista Heltissä vastaava työterveyshoitaja Selena kuvailee yhteistyön taustalla olevan mainio kulttuurien yhteensopivuus: ”Holvilla vallitsee mun mielestä aika saman tyylinen kulttuuri kuin meillä täällä Heltissä, puhutaan sellaisesta villasukkakulttuurista. Ihmiset ovat kuin kotonaan. Se on tietenkin yksi tekijä, joka on tehnyt meidän yhteistyöstä tosi hyvää.”
”Meillä tosi välittömät ja hyvät välit. Niin että puolin ja toisin on voinut kysyä oikeastaan ihan mistä tahansa työterveyteen liittyvästä. Meillä on yhteinen tavoite: Pitää työntekijät terveinä, ja tavoite ohjaa tekemistämme koko ajan. Uskon, että tämä näkyy myös Holville.”
Katso videolta Holvin ja Heltin fiiliksiä yhteistyöstä
“Heltin toiminnasta paistaa läpi se, että heitä kiinnostaa jäsenten hyvinvointi. Välittämisen tunne näkyy Heltin tekemisessä.”
Heltin jäsen, Jarno
Sukella tarkemmin yhteistyöhön
Matalan kynnyksen yhteydenpitokanavat
”Kynnys ottaa yhteyttä on erittäin matala, ja Helttiläisiä on helppo lähestyä”, Jarno kertoo. ”Yleisin tapani olla Helttiin yhteydessä on viestin lähettäminen suoraan MyHeltissä. Se on minun tapani lähestyä oiretta, ajatusta tai kysymystä, joka olisi hyvä ratkoa. Aikaisemmista työterveyspaikoista on kokemusta, että no tossa on noi buranat ja muut särkylääkkeet, ja kun tulee tietyn ajan päästä uudestaan, niin saa taas samat lääkkeet,” Jarno lisää.
Holvilaisten näkökulmasta yhteydenpito Helttiin on mutkatonta – he ovat yhteydessä Helttiin kahta reittiä. Toinen on MyHeltti, joka toimii suorana keskustelukanavana. Jäsenten OmaHoitaja -viestit tulevat ensin Holvin asioista huolehtivalle omalle työterveyshoitajalle, minkä jälkeen voin liittää keskusteluun mukaan kenet tahansa Heltin hoitotiimistä. Eri Heltin työterveyden ammattiryhmiä pystytään hyödyntämään ilman mitään välikäsiä tai portaita. Tämä on äärimmäisen toimivaa sekä työntekijän että jäsenen näkökulmasta. Toinen yhteydenottokanava on HelttiLinja, jonne on hyvä soittaa silloin, kun haluaa saada vastauksen heti. Heltissä ei ole ajanvarausnumeroa erikseen, vaan heti kun soitat HelttiLinjaan, niin pääset jo hoitajan vastaanotolle.
Heltin aito välittäminen näkyy ja tuntuu holvilaisten arjessa
”Heltin toiminnasta paistaa läpi se, että heitä kiinnostaa jäsenten hyvinvointi. Välittämisen tunne näkyy Heltin tekemisessä, ja koen että asiointi halutaan tehdä helpoksi minulle – potilaana ja asiakkaana. Jos flunssa iskee ja tarvitsen reseptin, ei tarvitse aina käydä paikan päällä, vaan asiointi onnistuu helposti myös etänä. Saatan joskus tehdä töitä vaikka mistä käsin, joten etänä asiointi Heltillä on ollut itselleni äärimmäisen kätevää”, holvilainen ja Heltin työterveyden jäsen Jarno kertoo.
Joskus työterveydestä tarvitaan tukea erilaisiin oireisiin. Jarnolla on kokemusta asioinnista, jolloin apua tarvittiin oireiden selvittämiseen ja hoitoon. ”Heltillä oli siistiä, että kun ei tuntunut menevät ekalla kerralla ohi, niin otettiin testejä ja katottiin vähän tarkemmin. Tarkkailtiin yhdessä oloa, ja kehotettiin kirjoittamaan MyHelttiin että miltä tuntuu ja onko olo muuttunut suuntaan tai toiseen. Ja se fiilis jäi että aina saa ottaa yhteyttä, vaikka ei oo varma että onko parantunut vai ei, niin oltaisiin sit katsottu lisää.”
Heltin lähestymistapa sopii erilaisille ihmisille
”Aloittaessani työskentelyn Holvilla kaksi vuotta sitten HR:stä vastaava Terhi mainitsi Heltistä ja kertoi että Heltillä on tällainen vähän uudenlaisempi lähestymistapa työterveyteen. Kun tulin käymään Helttilässä ensimmäistä kertaa, niin se oli jollakin tapaa täysin uudenlainen kokemus. Vastaanotto oli lämminhenkinen kun heti joku oli ottamassa vastaan ja tarjosi kahvia. Sinne oli helppo tulla, vierailua ei tarvinnut jännittää, eikä ollut turhia jonotuksia. Kokemukseni ovat olleet tähän mennessä erittäin hyviä, vaikkei minun viikottain olekaan tarvinnut asioida.”, kertoo Heltin jäsen Jarno.
”Heltin organisaatio on holvilaisille tuttu, joten yhteyttä voidaan ottaa matalalla kynnyksellä. EmoHelttilä on miellyttävä paikka vierailla, minkä lisäksi monet holvilaiset ottavat mielellään yhteyttä suoraan MyHeltin kautta. Etäasiointi on ollut erityisesti introvertimmille työntekijöille hyvä ratkaisu, sillä heidän ei tarvitse liikaa miettiä asiointia,” Holvin henkilöstövastaava Terhi jatkaa.
Arvot voivat olla kaunista pikkupränttiä yrityksen kotisivuilla – tai sitten ne voivat olla ydin koko asiakaskokemukselle ja jäsenkokemukselle. Holvilainen ja Heltin työterveyden jäsen Jarno pohdiskeli arvoja jäsenkokemuksen näkökulmasta.
”Heltin arvot näkyvät kaikessa Heltin tekemisessä. On hyvä, ettei arvoja liimata väkisin seinälle, vaan ne tulevat jokapäiväisessä tekemisessä esille. Arvoista Tarmo näkyy siinä, että Heltillä on tekemisen meininkiä, ja asioita viedään aina tehokkaasti eteenpäin. Lempi taas kuvaa sellaista huolenpitoa, joka myös näkyy Heltin lähestymistavassa. Nämä kaksi ovat jääneet parhaiten mieleeni. Lisäksi voisi todeta, että Pokka pitää, vaikka asiat tehdäänkin eri tavalla. Jotkut toimijat haluaisivat toimia eri lailla, mutta se ei todellisuudessa aina tapahdu. Heltillä on ainakin tähän mennessä vaikuttanut, että erilaisuuden toteuttamisessa on onnistuttu.”
”Mielestäni paras mahdollinen palaute, jota Holvilaisilta saan, liittyy päivittäisiin onnistumisiin. Joka ikinen onnistunut jäsenen asian hoitaminen ja se, että asiakas on tyytyväinen saamaansa palveluun ja hoitoon, on meille tärkeä viesti. Se on se hyvä palaute, jota oikeastaan haluammekin. Meille on tärkeää, että ihmiset ovat kokeneet tulleensa kuulluiksi ja ovat saaneet tarvitsemaansa hyvää hoitoa”, työterveyshoitaja Selena toteaa.
”Heltti on suunnattu tietotyöläisille, joita me Holvilaiset olemme. Halusimme suomalaisen kumppanin, ja Heltin ideologia ihmisten terveinä pitämisestä sopii myös meidän arvomaailmaamme ja koimme toimintatavat notkeiksi ja ketteriksi.
Lisäksi monet holvilaiset asuvat kauempana, joten etähoidon mahdollisuus on meille tärkeää. Holvilaiset ovat ottaneet Heltin hyvin vastaan ja ulkomaalaiset työntekijät ovat olleet mielissään siitä, että työterveys on ylipäätään järjestetty.
Itse olen ollut alusta lähtien innoissani ja tartuttanut innostukseni muihin”, Holvin henkilöstövastaava Terhi Norokorpi kertoo lähtökohdista yhteistyölle.
Haluaisitko kuulla lisää?
Soita, laita viestiä, tai varaa suoraan aika tapaamiselle
Ota yhteyttä
Katriina Kanto | LinkedIn
katriina.kanto@heltti.fi
044 712 9505
Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.
Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!
MUUTAMA MINUUTTI VIELÄ AIKAA? JATKA LUKEMISTA NÄISTÄ