Blogi

Kaisa Ojala | 12.12.2017

Yksittäisistä tempuista jatkuvaan hyvinvoinnin tukemiseen

Miten yhdistää työterveyden palvelussa nykyteknologia, kiireinen arki ja ihmisen perustarve tulla kohdatuksi ja kuulluksi?

Olemme oppineet valtavasti kuuntelemalla jäsentemme eli Heltin työterveyden piirissä olevien ajatustyöläisten toiveita, unelmia, realistisia tarpeita ja kritiikkiä tulevaisuuden työterveydelle.

Tämä on samalla sekä uhka että mahdollisuus.

Perinteisistä terveystarkastuksista on kuljettu pitkä matka siihen, mitä kehitysputkestamme on nyt tulossa ulos.

Miten osaamme poimia ideointisessioista, jäsenpalautteesta ja kaikesta tiedosta, jota olemme matkan varrella oppineet, kaikista oleellisimman ja meidän jäsenille sopivamman tavan? Miten pystymme vastaamaan kilpailijoidemme valtaviin kehitysresursseihin?

Muun muassa nämä ajatukset ovat risteilleet meidän helttiäisten eli Heltin lääkärien, työterveyshoitajien, psykologien, fysioterapeuttien, koodareiden ja muiden tiimiläisten päässä viimeisen puolen vuoden aikana.

Vaatii paljon POKKAA luoda täysin uusi toimintatapa työterveyden ennaltaehkäisyyn

Perinteisistä terveystarkastuksista ja kerran kahdessa vuodessa tehtävistä terveyskyselyistä ollaan kuljettu pitkä matka siihen, miten Heltti tulevaisuudessa tukee jäsentensä terveyttä ja hyvinvointia. Heltillä on kolme perusolettamaa jäsenistöstään ja siitä, miten terveyttä ja hyvinvointia saadaan lisättyä:

  1. Kysymällä saa vastauksia. Työterveyden perustehtävä on kysyä oikeaan aikaan oikeita kysymyksiä. Ja luottaa siihen, että jäsen kyllä osaa antaa itseään koskevan vastauksen parhaiten.
  2. Jokainen jäsen on vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja tekee joka päivä siihen liittyviä päätöksiä. Työterveyden tehtävänä ei ole tehdä päätöksiä jäsenen puolesta, vaan auttaa häntä päätöksenteossa.
  3. Koska ihmisillä on taipumus jättää huomioimatta oman mielen tai kehon signaaleja, heitä kannattaa välillä pysäyttää kuuntelemaan itseään. Kun pysähtyy ja kuuntelee, saattaa oivaltaa, mitä kannattaisi tehdä toisin. Hyvinvointi on pitkälti kiinni pienistä teoista.

Heltti toimii peilinä, jonka jäsen saa eteensä auttamaan pysähtymisessä, itsensä kuuntelemisessa ja arjen valinnoissa.

Tulevaisuuden Heltti työterveys kysyy jäseneltään säännöllisesti kysymyksiä, joiden perusteella jäsentä voidaan ohjata erilaisiin toimintoihin. Heltti toimii peilinä, jonka jäsen saa eteensä auttamaan pysähtymisessä, itsensä kuuntelemisessa ja arjen valinnoissa. Vastaukset aktivoivat erilaisia hyvinvoinnin polkuja, joilla Heltin jäsen joko etenee vahvasti käsikynkässä helttiäisen kanssa tai itsenäisemmin vain ajoittain koordinaatteja tarkistaen.

Uskomme siihen, että jäsenen oma motivaatio on ratkaiseva tekijä hänen hyvinvointinsa kannalta ja siksi motivaation herättämiseen ja ylläpitämiseen kannattaa panostaa.

Hyvinvoinnin polku

Heltin hyvinvoinnin polulla jäsen on itse koko ajan ohjaksissa päättämässä, mitä, milloin ja millä tavalla hän haluaa omaa hyvinvointiaan edistää. Heltin tehtävänä on kuulla, missä kohtaa tarvitaan apujoukkoja työterveydestä, milloin pärjätään kevyemmällä tuella ja milloin riittää pelkkä tiedon jakaminen.

Hyvinvoinnin polku voi käynnistyä jäsenen palautumisen haasteista, halusta lisätä arkiliikuntaa tai tavoitteesta nostaa omaa vireystilaa.

Hyvinvoinnin polku voi käynnistyä esimerkiksi jäsenen palautumisen haasteista, halusta lisätä arkiliikuntaa tai tavoitteesta nostaa omaa vireystilaa. Muutokset lähtevät jäsenen omasta motivaatiosta ja haluammekin, että jäsen pääsee itse kertomaan hänen hyvinvoinnilleen tärkeimmät prioriteetit. Samoin jäsen pääsee itse valitsemaan, minkälaisen tuen hän kokee omakseen.

Vaihtoehtoina on esimerkiksi monenlaisia digitaalisia hyvinvointiohjelmia tai ryhmämuotoisia hyvinvointivalmennuksia lähitapaamisineen.

Työterveyden työkalupakin jatkoksi on myös valittu parhaiden toimijoiden palveluita, jotka täydentävät vaikuttavasti Heltin työtä ja auttavat jäsentä tekemään arjen isoja ja pieniä päätöksiä. Tähän kumppaniverkostoomme kuuluvat mm. MeruHealth, Komppi, Fressi ja Fysios.

Oikean suunnan kertovat meille jäsenemme, jotka pääsevät pian kokeilemaan Heltin uutta digitaalista toimintamallia.

Olemmeko osanneet tehdä oikeita päätöksiä?

Sen kertovat meille jäsenemme, kun pääsevät kokeilemaan uutta digitaalista toimintamallia.  Ja siitä kertoo myös vaikuttavuuden arviointi, jonka rakennamme sisälle palveluumme. Olemme parhaillaan testaamassa uutta tapaa kysyä jäseniltämme heidän terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Näiden kysymysten perusteella ehdotamme heille sopivia hyvinvointipolkuja ja tuemme heitä heidän terveyteensä ja hyvinvointiin liittyvissä tavoitteissa.

Jokainen hyvinvoinnin eteen tehty positiivinen päätös antaa meille lisäuskoa siitä, että olemme oikealla tiellä.

Kaisa Ojala

Kaisa Ojala: Inspiroidun monipuolisesta työstä ja mielenkiintoisista työhaasteista. Työssäni työterveyshoitajien PT:nä (personnel trainerina) tuen ja autan Heltin työterveyshoitajia, jotta he voivat parhaalla tavalla keskittyä työssään omien taitojen ja vahvuuksien käyttöön. On mahtavaa saada työskennellä monilahjakkaiden ja innostavien ihmisten kanssa. Ja minulla onkin maailman parhaat kollegat! Vapaa-ajalla olen aktiivinen, mutta pyrin huolehtimaan myös riittävästä balanssista tekemisen ja levon välillä. Aurinkoiset päivät ja pitkät aamupalahetket tuovat arkeeni luksusta.