Blogi

Heltti | 26.8.2019

Viisi näkökulmaa itsensä johtamiseen – Heltti Learning Café 19.8.2019

Heltin syksyn 2019 Mental Capacity -tapahtumasarjan aloitti HR-johtajille ja esimiestehtävissä toimiville suunnattu Learning Café, jonka otsikkona oli “Tasapainoile taitavasti, viivuta viisaasti”. Vuorovaikutuksellisen tapahtuman puhujaksi saatiin valmentaja ja tulevaisuuden johtamisen väitöstutkija Aino-Mari Kiianmies (ainomari.com), joka herätteli kuulijoita fiksuun itsensä johtamiseen viiden eri näkökulman kautta. Tämän jälkeen osallistujat pääsivät ryhmissä pohtimaan ajankohtaisia organisaation johtamiseen liittyviä kysymyksiä.

Jos haluamme muuttaa jotain tietoisesti, se vaatii pysähtymistä.

Aihe kiedottiin muutoksen johtamisen näkökulmaan. Jos haluamme muuttaa jotain asiaa tietoisesti, se vaatii pysähtymistä ja asian ottamista pöydälle. Olisi hyvä, jos pyrkisimme tekemään tietoisia, pieniä, proaktiviisia muutoksia parempaan ja kasvamaan jatkuvasti sen sijaan, että muutokset tapahtuisivat reaktiivisesti pienempien tai isompien kriisien sanelemana. Muutos vaatii aina energiaa.

On tärkeää hahmottaa, mihin haluamme mennä, mutta tärkeää on myös myöntää rehellisesti asioiden nykytila. Emme voi lähteä etenemään jostain sellaisesta pisteestä, missä emme ole. On hyvä tiedostaa, että stressisessä tilassa voimme päätyä hyvin erilaiseen tilanneanalyysiin ja päätöksentekoon kuin levollisesta, hyvästä tilasta käsin toimimalla.

Kapasiteettia rakennetaan tiukkoja tilanteita varten. Ei ole tarkoitus antaa 110 % joka hetki.

Niin huippu-urheilijat kuin huippujohtajat rakentavat kapasiteettia tiukkoja tilanteita varten. Ei ole tarkoitus, että annetaan 110 prosenttia joka hetki, vaan fyysisiä ja mentaalisia voimavaroja suojellaan ja rakennetaan sellaisia tilanteita varten, joissa tulee antaa itsestään parastaan ja enemmän. Avain kestävään suorituskykyyn ja menestykseen on arjen optimointi.

Learning Caféssa 19.8.2019 esitellyt viisi näkökulmaa itsensä johtamiseen ovat:

1. Kunnioita perusasioita. Nuku, syö, liiku.

Näistä tärkein on nukkuminen. Fyysinen vireystilasi vaikuttaa suorituskykyysi ja mielenmaisemaasi. Suojele untasi.

2. Luo ympäristö, joka tukee Sinua.

On hyvä tiedostaa, millä tavoin ja kuinka paljon itse voimme vaikuttaa siihen, tukeeko koti, työympäristö, sosiaalinen ympäristö ja ihmissuhteet tekemistä ja hyvinvointiamme. Millainen lähipiiri ja ympäristö palvelisi Sinua parhaiten siinä, minkä koet tärkeäksi elämässäsi tässä hetkessä?

3. Mikä on Sinulle tärkeää – kalenterisi paljastaa.

Kalenterisi kertoo, mistä arkesi koostuu. Jos joku analysoisi työtäsi ja vapaa-aikaasi ajankäyttösi perusteella, millaisen kuvan hän Sinusta saisi? Miten ajankäyttöä tulisi optimoida, että se palvelisi paremmin siinä, mikä on työssäsi olennaisinta ja arjessasi tärkeintä?

Kun alakulo iskee, onnellisuuslista on reseptisi parempaan oloon.

4. Tee onnellisuuslista.

Mitkä asiat antavat Sinulle energiaa, mitkä palauttavat, mitkä tekevät Sinut onnelliseksi? Voit listata pieniä ja isompia asioita. Kun alakulo iskee, lista on reseptisi parempaan oloon. Listatut asiat voivat olla hyvinkin yksinkertaisia ja helppoja toteuttaa. Esimerkiksi listaamalla “Maksimoi ulkoilmassa oleilu” alat kenties ajatella tapoja syödä aamu- tai välipala ulkosalla, toteuttaa osa tapaamisista kävelypalavereina tai lähteä kävelylenkille sohvalla makaamisen sijaan – asioita, jotka eivät ehkä ilman ajatusta ulkoilmasta olisi tulleet mieleesi. Muutos parempaan lähtee pysähtymisestä.

Mikä saa jonkun toisen heräämään aamulenkille joka aamu?

5. Benchmarkkaa parhaita.

Ympärillämme on valtavasti ihmisiä, jotka ovat hyviä sellaisissa asioissa, joissa me haluaisimme olla parempia. Selvittämällä uteliaasti, mikä saa toisen olemaan energinen tai iloinen päivästä toiseen tai heräämään aamulenkille joka aamu, saamme reseptin eli uskomus-, ajattelu- ja toimintamallit, joita seuraamalla voimme kenties itsekin suhteellisen vaivattomasti päästä samaan. Benchmarkkaus on oiva keino mahdottoman monessa asiassa.

Tiivistelmä

Tasapainoile taitavasti, vivuta viisaasti

  1. Muutos vaatii energiaa
  2. Valitse fokus viisaasti
  3. Ota ministeppejä joka päivä
  4. Seuraa ja mittaa etenemistä
  5. Kunnioita perusasioita
  6. Anna ympäristön tukea Sinua
  7. Ole armollinen itseäsi kohtaan
  8. Muista palkita itseäsi

 

Tapahtuman luennoitsija ja fasilitoija sekä blogitekstin kirjoittaja Aino-Mari Kiianmies (ainomari.com) on inhimillisen työelämän ja fiksun johtajuuden tutkija ja puolestapuhuja. Hänen intohimonaan on auttaa johtajia ja organisaatioita kohti kokonaisvaltaista hyvinvointia ja energistä tekemisen kulttuuria.

Asiasanat: muutosjohtaminen, muutoksen johtaminen, menestyminen, tulevaisuuden johtaminen, hyvinvointi, huippusuorituskyky, suorituskyvyn johtaminen, itsensä johtaminen

Ilmoittaudu muihin syksyn Mental Capacity -tapahtumiin

Mitä jos tänä syksynä treenaisit mieltä? Huikean suosion saanut Mental Capacity -webinaarisarja alkaa 9.9. klo 16 aiheella “Miten aivoja huolletaan” ja seuraava Learning Café on 18.9. klo 16 aiheella “Rakenna arvojen mukainen työ ja elämä.”

Mental Capacity -webinaarisarja 9.9. – 11.11. Ilmoittaudu tästä.

Ma 9.9. klo 16-16:30 – Mitä on Mental Capacity ja kuinka aivoja huolletaan?

Paljastamme kaavan, jonka avulla ajatustyöntekijöiden energiaa voidaan lisätä kestävästi. Haastamme sinut allekirjoittamaan itsensä johtamisensopimuksen. Uupumuksen estämisestä ja energisoivasta arjesta ideoita jakamassa työpsykologi Ilona Parviainen ja lääkäri Silja Frost.

Katso kaikki syksyn Mental Capacity -tapahtumat täältä.