Ajankohtaista

Heltti | 31.10.2019

Vahva tunnistautuminen nyt käytössä MyHeltissä, mitä se tarkoittaa?

in English below

VATU eli Vahva Tunnistautuminen on otettu käyttöön MyHeltissä. VATU:lla tarkoitetaan kirjautumista joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, ja tällä korvataan sähköposti ja SMS-viesti tilin luomisen ja salasanan nollaamisen yhteydessä. Vahva tunnistautuminen on terveysalalla yleisesti käytössä oleva tapa ennen sähköisten palveluiden tai nettiajanvarauksen käyttöä tietoturvan varmistamiseksi. Se on helppoa ja turvallista, sillä tietosi kulkevat suojatussa yhteydessä. VATU:n käyttöönotolla tahdomme vahvistaa MyHeltin tietoturvallisuutta, sekä mahdollistaa tulevaisuudessa jäsenille omien Heltissä tapahtuneiden terveyskirjausten selaamisen palvelussa.

Mitä tämä tarkoittaa minulle jäsenenä?

  • Jäsenet, jotka eivät ole aiemmin kirjautuneet MyHelttiin

Tilin luodaksesi sinun on tunnistauduttava pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella, jonka jälkeen pääset asettamaan tilillesi sähköpostin ja salasanan, joita voit käyttää jatkossa sisäänkirjautumiseen.

  • Jäsenet, joilla MyHeltti on ollut aiemmin käytössä

Sinun on tunnistauduttava pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella seuraavan kerran MyHelttiin kirjautuessasi. Jatkossa voit käyttää aiemmin voimassa olleita käyttäjätunnusta ja salasanaa kirjautumiseen.

Mitä jos minulle ei ole suomalaisia pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta?

Ei hätää, sillä tunnistautuminen onnistuu myös muilla tavoin. Tapoja tähän on esimerkiksi soitto Heltin kanssa tunnistautumiseksi tai henkilöllisyystodistuksen esittäminen Helttilässä.

Mistä saan lisätietoja?

Mikäli sinulla on mitään kysyttävää vahvasta tunnistautumisesta, ota yhteyttä MyHeltti-tukeen. Autamme mielellämme!


Strong identification now at MyHeltti – what does it mean?

Strong identification support is added to MyHeltti. Strong identification means logging in with Finnish online banking credentials or Mobile ID and it replaces email and SMS token as a means to verify the user’s identity upon creating an account or resetting a forgotten password. It’s common practice for healthcare service providers to require strong identification before users are allowed to use the electronic services or book appointments. It’s easy and secure, as your data travels in a secure connection. By adding strong identification support to MyHeltti we want to strength data security and enable possibility to browse own health records in Heltti in the future. 

What this means for me as a member?

  • Members not having previously logged into MyHeltti

To activate MyHeltti account you need to verify identity using Finnish online banking credentials or Mobile ID. After the verification step, you are asked to set an username (email) and a password. These credentials can be used for logging into MyHeltti.

  • Members having previously used MyHeltti

In order to continue using MyHeltti, you need to verify identity using Finnish online banking credentials or Mobile ID. After the verification step the old login credentials continue to work for logging in to MyHeltti.

What if I don’t have Finnish bank credentials or Mobile ID?

No worry, you can also identify yourself by some other means. Ways to do this are for example calling with Heltti to identify yourself or presenting ID in Heltti clinic.

Where do I get more information?

If you have any questions about strong identification, please contact MyHeltti Support. We’ll be happy to help!