Ajankohtaista

Heltti | 22.3.2017

Tiedote 22.03.2017: Digihoito löi läpi – hoitotapahtumista 76 % hoidettiin etänä Heltissä vuonna 2016

Heltin malli vastaa soteen kaavailtua kapitaatiomallia eli asukaskohtaista maksua

Heltti Oy on vuonna 2013 perustettu suomalainen työterveys- ja hyvinvointipalveluyritys, joka huolehtii yli 300 yrityksen ja niiden liki 5 000 työntekijän terveydestä ja hyvinvoinnista pääkaupunkiseudulla, Pirkanmaalla ja toukokuusta 2017 lähtien Oulussa. Heltti on kehittänyt suomalaiselle terveysalalle uuden palveluinnovaation: kiinteähintaisen, digitaalisia terveyspalveluja hyödyntävän liiketoimintamallin, joka kannustaa kaikkia osapuolia keskittymään terveyden edistämiseen, eikä vain sairaudenhoitoon. Risto Siilasmaa ja joukko muita sijoittajia sijoittivat Helttiin viime vuonna.

Vuonna 2016 Heltissä oli yhteensä liki 16 000 hoitotapahtumaa. Näistä 76 % hoidettiin etänä ja 24 % vastaanotolla. Heltin mallissa siis 3/4 aiemmin vastaanottokäyntiä vaatineista asioista hoituu etänä.

Heltin asiakasyritykset ovat aiemmin käyttäneet työterveyspanostuksistaan keskimäärin 80 % sairaudenhoitoon. Heltin mallissa sairaudenhoidon osuus on pudonnut 35 %:iin. Heltin mallissa 2/3 palvelusta on siis ennaltaehkäisevää, kun tyypillisesti työterveydessä ennaltaehkäisevän palvelun osuus on vain noin 40 %.

“Heltissä nämä luvut ovat syntyneet aidon kysynnän ja tarjonnan tuloksena. Kaikki halukkaat saavat tulla vastaanottokäynnille, mutta asiat ovat ratkenneet usein jo ennen vastaanotosta sopimista. Heltin ei tarvitse myöskään olla huolissaan siitä, että liikevaihtoa menetettäisiin, kun vastaanottokäynnit korvautuvat chatilla”, sanoo Heltin lääketieteellinen johtaja, lääketieteen tohtori Jukka Pitkänen.

“Viimeaikaisissa mediakeskusteluissa digiterveyspalveluiden osuuden on todettu olevan 1 prosentti ja ennustettu nousevan 5 prosenttiin. Heltin esimerkki kuitenkin näyttää, että digipalveluissa on arvioitua enemmän potentiaalia. Esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinvaivoja on perinteisesti pidetty heikosti etänä hoidettavina, mutta niiden osuus Heltin digihoidosta yllätti itsenikin”, Pitkänen jatkaa.

Heltin liiketoimintamalli perustuu kiinteään kuukausihintaan per työntekijä. Toisin sanoen asiakasyritys tietää etukäteen, paljonko vuoden työterveyskulut ovat ja työntekijät voivat käyttää Heltin palveluja vapaasti ilman, että työnantajan kulut nousevat. Tämä kannustaa myös Helttiä olemaan työntekijöiden arjessa mukana ja panostamaan ennaltaehkäisevään toimintaan, jotta asiakasyrityksen työntekijät pysyisivät terveinä ja hyvinvoivina. Heltin malli vastaa nyt soteen suunniteltua kapitaatiomallia, jossa terveyspalveluiden tuottajat saisivat maakunnilta kiinteän maksun per palveluiden piirissä oleva ihminen.

“Tällainen liiketoimintamalli ohjaa terveyspalvelun tuottajaa löytämään uudenlaisia keinoja terveyden edistämiseen ja toisaalta vaikuttavia tapoja sairauksien hoitamiseen. Samoilla resursseilla voidaan saada paljon aikaiseksi, kunhan asiat muotoillaan uudella tavalla. Jyväskylässä on juuri alkanut ja Tampereella alkamassa kahden terveysaseman yksityistämiskokeilu kapitaatiomallilla. Mielellämme jaamme Heltin kokemuksia heille”, Pitkänen jatkaa.

Lisätietoja

Jukka Pitkänen, lääketieteellinen johtaja, Heltti, jukka.pitkanen@heltti.fi, puh. 040 657 9799

Heltti Oy on suomalainen vuonna 2013 perustettu terveysalaa uudistava älytyöterveysyhtiö. Heltti tarjoaa työterveys-, sairaudenhoito- ja hyvinvointipalveluita kiinteällä kuukausimaksulla. Hoidamme keskimäärin 76 % työterveysasioista etänä älyteknologiaa hyödyntäen ja panostamme ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. Etänä palvelemme koko Suomessa ja Helttilä-työterveysasemia on Helsingissä, Espoossa ja Tampereella sekä toukokuusta alkaen Oulussa. www.heltti.fi