Blogi

Heltti | 28.1.2014

Stressin hallintaa kannattaa opetella

Heltti_Miten-300x258Muistatko vielä, miltä tuntui opetella ajamaan pyörällä, laskettelemaan tai ratsastamaan? Paljon yritystä, kaatumista, tippumista, itkua ja kiukkua. Mutta se tunne, kun ensimmäisen kerran uskaltautui vauhdin hurmaan, jiihaa.

Jokainen opeteltava taito vaatii tahtoa, sinnikkyyttä ja yrittämistä.

Jokainen uusi haaste, jokainen stressaava tilanne töissä voidaan oppia hallitsemaan, kunhan aluksi opetellaan uusia, tehokkaita tapoja tunnistaa stressi, käsitellä sitä ja ottaa luulot pois siltä. Me pystymme opettelemaan keinoja, kuinka  kohdata haasteita, kuinka hallita omaa mieltämme ja kuinka kohota tunteen herraksi. Konkreettisesti se tarkoittaa sitä, että tarkastelemme stressaavaa tilannetta objektiivisesti, ulkopuolelta tai keskittymällä siihen millaisia ajatuksia se meissä herättää ja valitsemalla tietoisesti toimintatapa jolla lähdemme haastetta ratkaisemaan. Jep, jep, kuulostaa hyvältä, mutta kun kiukku, pelko, turhautuminen tulee, ei sille oikeasti mahda mitään.

Kyllä, tunteelle mahtaa. Se vain vaatii harjoittelua ihan niin kuin pyörällä ajo, laskettelu tai ratsastus. Harjoittelussa on sallittua käyttää apuna erilaisia työkaluja tai valmentajaa. Ja se mitä se eniten vaatii, on sinnikkyys ja toisto. Stressinhallinta on yksi vaativimmista taidoista, joita me työssämme tarvitsemme. Siksi sen harjoitteluun kannattaa panostaa. Sillä tulokset tuntuvat meissä itsessämme ja työyhteisössämme – kuten myös kotona.

Heltti and Newolo ovat yhdistäneet osaamisensa ja auttavat yrityksiä ja työntekijöitä opettelemaan stressinkäsittelyn taitoja, harjoittelemaan niitä turvallisessa ympäristössä ja saamaan valmentajan tukea matkan varrella. Newolon sähköinen itsensäkehittämistyökalu tarjoaa miellyttävän harjoitteluympäristön ja personoidun, 10 askeleen kognitionaalis-behavioraaliseen käyttäytymisteoriaan perustuvan valmennusohjelman. Heltti tukee oppimista tarjoamalla oppimismatkalle psykologi-valmentajan tukea ja keskustelukumppanuutta sekä kannustamalla harjoittelemaan, harjoittelemaan ja harjoittelemaan.

Lisätietoa CBT:n teoreettisesta taustasta ja toimivuudesta löydät seuraavien artikkelien takaa. Cognitive-Behavioural Therapy (CBT) methods have been widely applied as one to one counselling service for helping persons to cope with stress at work (Räisänen et al., 2008). The benefits of such methods include cost-efficiency, clarity, short programme execution and ease of application (Räisänen et al., 2008). CBT methods have been successfully applied as online service (e.g., Billings et al., 2008; Webb et al., 2010).

www.newolo.com, facebook.com/newolotogether