Blogi

Timo Lappi | 7.3.2017

Sairaala? Lääkäriasema? Vai hyvinvoinnin huoltamo?

Sulje silmäsi ja kuvittele, miltä tuntuu tulla perinteiselle lääkäriasemalle. Tulet sisään hälyiseen odotustilaan. Ensimmäinen aistihavaintosi on pistävä desinfiointiaineen tuoksu, joka tuo mieleen lapsuuden hammaslääkärikäynnit.

Löydät pienen etsiskelyn jälkeen vuoronumerokoneen ja menet ilmoittautumaan palvelutiskille. Siellä siniseen suoja-asuun pukeutunut vastaanottovirkailija kertoo lääkäri Kaustisen ottavan vastaan huoneessa 132 ja ohjaa sinut odottamaan käytävälle.

Käytävällä sinulle on varattu oranssi muovinen tuoli, jonka vierestä löytyvät hiirenkorville luetut Apu-, Seura- ja 7 Päivää -lehdet.

Odotettuasi aikasi lääkäri avaa ovensa ja huutaa käheästi sukunimesi: Saarinen! Lääkäri on pukeutunut valkoiseen takkiin ja pitää stetoskooppia kaulallaan. Rintataskussa on henkilökortti ja kyniä. Lääkäri istahtaa mukavaan tuoliin suuren työpöytänsä ääreen.

Tuttu mielikuva?

Ovatko tässä ainekset aitoon ja tasa-arvoineen kohtaamiseen?

Me Heltissä olemme sitä mieltä, että EI. Kyseinen toimintamalli on muotoiltu puhtaasti lääkärin näkökulmasta. Lääkärillä on tilanteessa kaikki auktoriteetti ja hän pelaa kotikentällään. Asiakkaan tehtävänä on alistua potilaaksi.

Helttilät eivät ole sairaaloita eivätkä lääkäriasemia, vaan Heltin jäsenten hyvinvoinnin huoltamoita. 

Heltti on muotoillut hoitajalla, lääkärillä tai muilla terveyden ammattilaisilla käymisen käytännöt uusiksi. Terveystapaamista 65 prosenttia hoituu etänä. Heltin fyysiset palvelupisteet, Helttilät, eivät ole sairaaloita eivätkä lääkäriasemia, vaan Heltin jäsenten hyvinvoinnin huoltamoita.

Avaamme uuden päätoimipisteemme, EmoHelttilän, toukokuun alussa Helsingin ydinkeskustaan osoitteeseen Mannerheimintie 12 A, Stockmannia vastapäätä.

Uudessa EmoHelttilässä asiointi tulee olemaan hyvin erilaista. Otetaanpa yllä oleva kertomus uusiksi, mutta tällä kertaa Heltin mallin mukaisesti.

Sulje silmäsi ja kuvittele, miltä tuntuu tulla Helttilään. Soitat ovikelloa, ja helttiäinen tulee avaamaan sinulle oven. Hän hymyilee ja pyytää peremmälle. Sinut johdatetaan kodinomaiseen avokeittiöön. Taustalla soi rauhoittava musiikki. Helttiäinen kysyy, haluatko jotain juotavaa – pannussa olisi juuri keitettyä kahvia.

Hetken päästä istut lämmin kuppi kädessä kahvilamaiseen, kotoisan värikkääseen tilaan ja katsot ympärillesi. Seinillä on puolapuita, kirjahyllyjä, pari polkupyörää. Edessäsi pöydällä on pädi, josta pääset tutustumaan uusimpaan hyvinvointiteknologiaan.

Lääkärillä ei ole valkoista takkia.

Ellei hoitajasi, lääkärisi, fysioterapeuttisi, psykologisi, ravitsemusterapeuttisi tai muu terveysvalmentajasi ole sinua jo odottamassa, hän tulee kohta noutamaan sinut. Hänellä ei ole valkoista takkia. Hän on pukeutunut omiin vaatteisiin, kuten sinäkin.

Tullessasi sisään tapaamishuoneeseen, huomaat sen muistuttavan enemmän modernia ja rentoa kokoustilaa kuin perinteistä lääkärin vastaanottohuonetta. Huoneesta löytyy kyllä tutkimuspöytä, mutta keskellä huonetta on pyöreä pöytä. Sen ympärillä on kaksi samanlaista, kutsuvan näköistä nojatuolia.

Kyseessä ei ole vastaanotto, vaan tosissaanotto – tasa-arvoisella ja puolueettomalla maaperällä.

Miltä yllä oleva kuulostaa? Minkälainen toimitila tukisi parhaiten sinun terveytesi edistämistä? Uuden EmoHelttilän remontti on paraikaa käynnissä, ja otamme kaikki – hullutkin – ideat innolla vastaan.

 

Kiinnostaako sinua uuden ajan työterveys? Laita Heltille rohkeasti viestiä alla olevalla lomakkeella.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lähettäessäsi jonkin verkkopalvelussamme olevan lomakkeen antamasi tiedot siirtyvät osaksi Heltin suoramarkkinointirekisteriä. Heltti noudattaa toiminnassaan EU:n tietosuoja-asetusta (GDPR), Suomen kansallista tietosuojaa koskevaa lainsäädäntöä sekä terveyspalvelualaan liittyvää sääntelyä. Lue lisää henkilörekistereistämme ja tietosuojakäytännöistämme täältä.

 

 

Timo Lappi

Timo Lappi: Tehtäväni on pitää huoli siitä, että Heltin palvelut vastaavat asiakasyritystemme ja jäsentemme tarpeita. Parhaat fiilikset saan siitä, kun onnistumme tuomaan toimialalle uusia parempia käytäntöjä. Tavoitteenani on, että Heltti tuo lisää terveitä elinvuosia ja hyvinvointia puolelle miljoonalle ihmiselle ja tarjoaa työntekijöilleen - helttiäisille - toimialamme parhaan työpaikan. Pyrin elämään myös vapaa-ajalla Heltin oppien mukaisesti, eli minut löytää usein Espoon rantaraitilta juoksemasta tai pyöräilemästä.