Ajankohtaista

Heltti | 2.5.2017

Oulu-lehti 2.5.2017: “Meidän tehtävämme on edistää terveyttä, eikä hoitaa vain sairaita”

Toukokuussa aukeaa Heltin uusin toimipiste, Oulun Helttilä, ydinkeskustassa sijaitsevassa Kauppurienkadun Lääkäritalossa. Ouluun perinteistä työterveysalaa ravistelevaa Helttiä on odottettu. Heltti panostaa pelkän sairaudenhoidon sijasta siihen, että ihmiset pysyvät terveinä. Asiakasyrityksille se tarkoittaa kiinteää hinnoittelumallia, ennaltaehkäisevää toimintamallia sekä turhien lääkärikäyntien välttämistä digi- ja etäpälvelujen avulla.

Näin Oulu-lehti kirjoitti Heltistä 2.5.2017:

Kun vikaa ei aina edes synny

Perinteisen kiinalaisen kylälääkärin palkkio perustui terveiden kyläläisten määrään sen sijaan, että lääkäri olisi laskuttanut tehdyistä toimen­pi­teistä. Mitä enemmän kylässä oli terveitä asukkaita, sitä leveämmin lääkäri eli. Lääkäri kulki kylässä edistäen heidän terveyttään, kannustaen terveellisiin valintoihin ja hoitaen sairaat nopeasti terveiksi.

Edellä mainittu kappale on sanasta sanaan Oulussa toukokuun aikana avaavan työter­veys­pal­ve­luita tarjoavan Heltin henkilöstön kynästä. Miksi kappale päätyi tähän juttuun johtuu yksin­ker­tai­sesti siitä, että kyseiseen ajatukseen perustuu Heltin toiminta.

– Meidän tehtävämme on edistää terveyttä, eikä hoitaa vain sairaita. Meidän asiakkaamme eivät ole potilaita vaan jäseniä, kertoo työterveyden uudistajaksi esittäytyvä Petri Heikkinen.

Työter­vey­sa­si­akas maksaa Heltiltä hankkimista palveluistaan kuukau­si­maksua. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mitä terveemmät asiakkaat, sitä edullisempaa se on palve­lun­tuot­ta­jalle ja – tottakai asiakkaalle itselleen. Vaikka yhtään ylimääräistä maksettavaa ei työnantajalle kerry Heltin asiakkaana siitä, että asiakas käyttää työter­veys­pal­ve­luita useammin, jokainen ymmärtää, että sairaus­pois­sa­olot maksavat.

– Työterveyden asia­kas­kon­taktit lisääntyvät yrityksen siirryttyä Heltille keskimäärin 200 prosenttia, mutta turhat vastaa­not­to­käynnit käytännössä poistuvat, Heikkinen huomauttaa.

KOVA väite, joten tätä tarvitsee avata. Heikkinen ottaa esimerkiksi tavallisen flunssan. Kun ihminen tuntee itsensä huono­voin­ti­seksi, hän saattaa alkaa selvittää netistä mistä on kyse. Tämän jälkeen otetaan yhteys työterveyteen ja varataan aika vastaanotolle. Sitten odotellaan, matkustetaan, kunnes hoito viimein alkaa. Siirrytään lääkärin vastaanotolle, minkä jälkeen on edessä mahdollisia jatko­toi­men­pi­teitä.

– Meillä asiakas ottaa heti yhteyttä puhelimella tai chatin kautta, tervey­den­huollon ammattilainen arvioi hoidon tarpeen. Hoito alkaa siis välittömästi. Jos asiakas tarvitsee jatko­toi­men­pi­teitä, hoito etenee. Yksi lääkärissä käynti, odottelu ja matkustus jäävät välistä pois, Heikkinen valittaa.

Heltti tarjoaa työhy­vin­vointi- ja työter­veys­pal­ve­lui­taan ajatus- ja tieto­työ­läi­sille. Yhtiö keskittyy tällä hetkellä pk-yrityksiin tavoitteena on edistää asiakkaan kanssa hänen työn­te­ki­jöiden terveyttä. Heltin tilastojen mukaan ennal­ta­eh­käi­se­vien ja hyvin­voin­ti­pal­ve­luiden osuus noin 65 prosenttia tarjotuista palveluista. Kolme neljäsosaa vastaa­no­toista tehdään etänä videon, puhelimen tai chatin välityksellä.

– Hyvin­voin­ti­val­mennus on tärkeä osa palveluitamme. Meillä on valmentajat, jotka auttavat unen, stres­sin­hal­linnan, ravitsemuksen, liikunnan ynnä muun kanssa. Ajatus- ja tieto­työ­läisten työter­vey­sa­siat liittyvät usein juuri stres­sin­hal­lin­taan, uniongelmiin tai vastaaviin. Psykologin käyttö on meidän jäsenistön keskuudessa kasvussa.

Lue koko juttu Oulu-lehdestä.

Alkuperäinen kirjoittaja: Juho Honkala

 

Kiinnostaako sinua uuden ajan työterveys? 

Laita meille rohkeasti viestiä alla olevalla lomakkeella.