Webinaarit

Heltti | 5.5.2020

Miten varmistat tiimisi iskukyvyn “uudessa normaalissa”?

Integratan ja Heltin iltapäiväkahvit

Maailmanlaajuinen pandemia on ravisuttanut yritysmaailmaa ja vaikuttanut työntekijöiden hyvinvointiin sekä työn tekemisen tapoihin. Miltä tulee näyttämään “uusi normaali”? Katso tallenne, ja lue webinaarin blogikooste!

Yksilön suorituskyky

Webinaarissa ensimmäisessä osuudessa Heltin kokenut työterveyspsykologi Tanja Lappi puhuu siitä mitä tapahtuu suorituskyvylle kriisin aikana ja sen jälkeen. Osa ihmisistä porskuttaa isosta muutoksesta tai kriisiajasta eteenpäin entistä vahvempana, kun taas osan suorituskyky saattaa laskea hyvinkin paljon. Miten esimiehenä tai HRnä voisi parhaiten tukea näitä erilaisia reagointitapoja? Yksi viitekehys joka jäsentää Korona-ajan erilaisia reagointeja ja vaikutuksia suoristuskykyyn, on tilanteen avaaminen psykologisten perustarpeiden kautta: omaehtoisuus, kyvykkyys ja yhteisöllisyys.

Autonomia eli omaehtoisuus tarkoittaa ihmisen kokemusta siitä, että hän on vapaa päättämään itse tekemisistään. Korona-keväänä omaehtoisuuden tunnetta on haastanut ulkoa tuleva virus, joka on pakoittanut meidät kaikki etätöihin, uudistamaan arkemme ja toimintatapamme. Omaehtoisuuden tunnetta voi kuitenkin ruokkia miettimällä, mitkä kaikki asiat ovat edelleen oman päätäntävallan alla.

Kyvykkyydellä tarkoitetaan yksilön kokemusta siitä, että hän osaa hommansa ja saa asioita aikaan. Korona-arki ja etätyö saattaa vaikuttaa tiedostamattamme paljonkin siihen, miten koemme kyseiset asiat ja saamme onnistumisen kokemuksia. Etätyössä ja videoyhteyksien päästä työskentelyssä erityisesti non-verbaalisen palautteen saaminen jää vajaaksi. Palautetta ei voi etäaikana antaa koskaan liikaa.

Kolmas hyvinvoinnin lähde – yhteisöllisyys – kumpuaa ihmisen perustavasta tarpeesta olla yhteydessä toisiin ihmisiin. Poikkeusaikana emme ole voinut tavata kasvokkain läheisiämme tai nauraa yhdessä työkavereittemme kanssa. Monet työpaikat ovat innovoineet erilaisia virtuaalisia kohtaamispaikkoja ja one-to-onet ovat olleet arvossaan. Kaikista eniten tänä aikana tulisi kiinnittää huomiota työpaikan hiljaisiin ja yhteisistä virtuaalihetkistä poissa oleviin työkavereihin. Tunnistamalla eri ihmisten psykologisia tarpeita, ymmärtämällä erilaisia reagointitapoja ja tarjoamalla jokaiselle omaan tilanteeseen soveltuvaa tukea, voidaan varmistaa että tiimiläisten iskukyky säilyy myös ”uudessa normaalissa”.

Poikkeustilanne organisaatiossa

Webinaarin toisessa osassa Integratan HR-asiantuntija Anna Kaisko puhuu siitä miten korona-epidemia on pakottanut organisaatiot kriisitilan toimintamalliin: reagoimaan nopeasti ja keskittymään kaikista tärkeimpiin asioihin. Nyt kun paluu uuteen normaaliin on käynnissä, on hyvä aika pysähtyä. Mitä uutta näkemystä tämä poikkeustilanne on meille organisaationa antanut?

1.     Löysikö teidän joukkueessa kaikki oman pelipaikkansa, vai rynnikö koko joukkue samassa kentän nurkassa? Johdon, esihenkilöiden ja HR:n roolit on hyvä olla riittävän selkeät, jotta koko kenttä on katettuna, eikä pallo pääse karkaamaan. Mitä tilanne kertoi yksilöiden vahvuuksista? Olisiko joku sittenkin parempi puolustajana?

2.     Mihin HR:n ja esihenkilöiden työaika kuluu? Lyhyen aikajänteen tekeminen, mm. erilaiset toimintaohjeet ja yksilöiden tukeminen ovat varmasti vieneet entistä enemmän aikaa. Mikä tavoite on jatkossa, mitä on mahdollisesti jäänyt kriisivaiheen jalkoihin? Organisaation uudistamista ei kannata laittaa pitkäksi aikaa hyllylle odottamaan, joten jostakin tulisi löytää aikaa. Voisiko HR:n perustyötä järjestää tehokkaammin? Onko prosessit ja ohjeet selkeät ja linjakkaat? Voisiko rutiinityötä automatisoida tai ulkoistaa? Voiko jotain jättää tekemättä?

3.     Onko meillä riittävästi dataa, jotta tilannekuva olisi selkeä, eikä pelkkään ”mutuun” perustuva? Pitääkö perusdataa kaivella järjestelmien (tai jopa excelien) uumenista, vai onko se jatkuvasti saatavilla? Onko meillä riittävät työkalut kerätä tietoa työntekijöiden ja esimiesten tunnelmista? Kun tehdään valintoja siitä, mitä muutetaan, mitä säilytetään ja mihin panostetaan, on valinnat parempi tehdä faktojen pohjalta ja tiedostaen.


Integrata on vuonna 2008 perustettu Heltin asiakasyritys ja yhteistyökumppani, joka tarjoaa humaania HR-alan prosessimuotoilua kokonaispalveluna. Tosissaan, mutta ei vakavissaan.