Blogi

Timo Lappi | 7.5.2019

Miksi panostaa yrityskulttuuriin? Ja miten?

Kaupallinen yhteistyö AlmaTalentin kanssa

Jokaisella meillä on kokemusta erilaisista yrityskulttuureista. Jollei työyhteisön jäsenenä, niin ainakin asiakkaana. Muistathan sen yhden käynnin lääkärin vastaanotolla, jolla lääkäri ei lainkaan tervehtinyt, vaan istui vain selin näppäillen tietokonettaan? Taikka sen toisen käynnin hoitajalla, jonka kanssa syntyi aito kohtaaminen, sinut otettiin tosissaan ja tulit kuulluksi ihmisenä.

Nämä erot juontavat pitkälti yrityskulttuureista, jotka Wikipedia määrittelee ”yrityksen käyttäytymisnormien, arvojen, toimintatapojen ja muiden vastaavien tekijöiden muodostamaksi kokonaisuudeksi”. Yrityskulttuureista on viime aikoina keskusteltu paljon, mikä on hyvä asia. Yrityskulttuuria voi tietoisesti muotoilla ja johtaa. Tai sitten yrityskulttuuri vain syntyy työyhteisön jäsenten päivittäisen toiminnan tuloksena. Esimerkkejä Heltin yrityskulttuurin tietoisesta muovaamisesta ovat vaikkapa jokapäiväisessä työssämme näkyvät arvomme Lempi, Tarmo, Hehku ja Pokka taikka kahvilanomaiset hyvinvoinnin huoltamomme, Helttilät, joissa terveydenhuollon ammattilaisemme kulkevat vailla valkoisia takkeja.

“Kirjan mukaan yrityskulttuurin kulmakivet muodostuvat organisaation ihmiskäsityksestä, arvomaailmasta, olemassaolon tarkoituksesta ja tulevaisuudensuunnasta.”

Yrityskulttuuri on kuningas

Panu Luukka on kirjoittanut yrityskulttuureista vastikään julkaistun uuden kirjan Yrityskulttuuri on kuningas. Tähän yli 400-sivuiseen yrityskulttuurien järkäleeseen Panu on koonnut yrityskulttuureihin liittyvää teoriaa ja paljon mielenkiintoisia esimerkkejä siitä, miten kulttuuri ilmenee suomalaisten yritysten arjessa. Panulla on hyvä kokemuspohja, josta ammentaa näkemyksensä. Töidensä kautta Panu on päässyt tutustumaan Suomen, muun Euroopan ja USA:n parhaiden työpaikkojen käytäntöihin. Nykyisin Panu toimii yrityskulttuurimuotoilijana Leidenschaftilla tehden töitä intohimoisemman työelämän puolesta.

Kirjan mukaan yrityskulttuurin kulmakivet muodostuvat organisaation ihmiskäsityksestä, arvomaailmasta, olemassaolon tarkoituksesta ja tulevaisuudensuunnasta. Ennen kaikkea lukijalle jää mieleen se, ettei yrityskulttuuri voi olla ainoastaan juhlapuheita yrityksen kesäjuhlilla taikka toimistolle tuotu jukeboksi, vaan yrityskulttuuri rakentuu jokapäiväisistä teoista.

“Kilpailu energisistä ajatustyöläisistä on kovaa. Hyvä yrityskulttuuri houkuttaa yritykseen parhaat tekijät.”

Kenen kannattaa lukea Panun kirja? Suosittelen jokaiselle, joka on rakentamassa startup-yritystä taikka töissä kasvuyrityksessä, pörssiyhtiössä tai muussa organisaatiossa niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Yrityskulttuuritaitoja tarvitsevat johtajien lisäksi kaikki muutkin organisaatioiden jäsenet, sillä yrityskulttuurit ovat meidän jokaisen vastuulla: meidän kaikkien päivittäiset tekomme synnyttävät yritysten kulttuurit.

Ja miksi yrityskulttuuriin sitten kannattaa panostaa? Kilpailu energisistä ajatustyöläisistä on kovaa. Hyvä yrityskulttuuri houkuttaa yritykseen parhaat tekijät. Parhaat työntekijät puolestaan houkuttelevat yritykseen parhaat asiakkaat. Ja parhaat asiakkaat auttavat yritystä tekemään parasta bisnestä. Eikä siinä vielä kaikki – lisäksi saa kaupan päälle itselleen parhaan työpaikan.


Kiinnostaisiko Panun kirja? Se löytyy kirjakauppojen lisäksi myös Alma Talent Kirjat -sovelluksesta sähköisenä kirjana ja äänikirjana. Alla olevan linkin välityksellä voin tarjota omalle verkostolleni mahdollisuuden lukea ja kuunnella Alma Talentin bisneskirjoja veloituksetta kuukauden ajan: https://etu.almatalent.fi/atkirjat/timo/

 

Kiinnostaako sinua uuden ajan työterveys ja hyvinvointipalvelut? Laita rohkeasti viestiä alla olevalla lomakkeella, ja kysy lisää!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lähettäessäsi lomakkeen, antamasi tiedot tallennetaan Heltin markkinointirekisteriini. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme täältä.

 

Timo Lappi

Timo Lappi: Tehtäväni on pitää huoli siitä, että Heltin palvelut vastaavat asiakasyritystemme ja jäsentemme tarpeita. Parhaat fiilikset saan siitä, kun onnistumme tuomaan toimialalle uusia parempia käytäntöjä. Tavoitteenani on, että Heltti tuo lisää terveitä elinvuosia ja hyvinvointia puolelle miljoonalle ihmiselle ja tarjoaa työntekijöilleen - helttiäisille - toimialamme parhaan työpaikan. Pyrin elämään myös vapaa-ajalla Heltin oppien mukaisesti, eli minut löytää usein Espoon rantaraitilta juoksemasta tai pyöräilemästä.