Infopaketti Heltin työterveydestä sinulle asiakkaamme

Perustiedot, joilla saamme yhteistyömme rullaamaan mutkattomasti.

Hei Heltin työterveyden asiakasyhteyshenkilö! Tuntuuko uuden työterveyden kiemurat mutkikkailta, eikä kaikkea tahdo oikein muistaa? Se on täysin ymmärrettävää, sillä työterveys on laaja kokonaisuus. Me halusimme helpottaa sinun ja organisaatiosi Heltti-matkan alkuaskeleita kokoamalla tälle sivulle kootusti info-videoita yleisimmin kysytyistä kysymyksistä koskien Heltin työterveden palveluita.

Tervetuloa infopaketin pariin.

 

Siirry sisällysluetteloon

Sisällysluettelo:

OSA I: Tietoa Heltistä ja työterveyden työkaluista

OSA II: Mitkä ovat työnantajana lakisääteiset vastuuni?

Ladattavat materiaalit sinun ja koko työyhteisösi tueksi

Mitä odottaa työterveysyhteistyöltä Heltin kanssa?

Infopaketti yrityksesi työterveysyhteistyöstä vastaavalle ja johdolle

Keräsimme yksiin kansiin organisaatiosi Heltin yhteyshenkilöä ja johtoa varten tärkeimmät asiat: Työnantajan velvollisuudet, tärkeimmät yhteydenottokanavat sekä tärkeimmät muistettavat asiat työterveysyhteistyöhön liittyen.

 

Lataa tästä suomeksi

Lataa tästä englanniksi

 

 

Tervetuloa Heltin työterveyden jäseneksi!

1-sivun koonti Heltistä työntekijöillesi

Lataa yhden sivun kiteytetty koonti Heltin palveluista kahvihuoneen seinälle, yhteisiin tiloihin tai kiinnitä vaikka sähköisesti intraan tai jaa jokaiselle työntekijälle. Materiaali sisältää tiedot mihin ja milloin työntekijän on yhteydessä eri tilanteissa.

 

Lataa tästä suomeksi

Lataa tästä englanniksi

Jäseninfosivut

Sähköinen tietopaketti työntekijöillesi

Jos teillä on Huolehtija TAI Edelläkävijä -työterveyspaketti käytöss, suosittelemme jakamaan oheisen linkin työntekijöillenne ja muistuttamaan siitä säännöllisesti. Sivu sisältää kaiken tarpeellisen tiedon joita Heltin palveluiden käyttäjän on hyvä tietää.

 

Huolehtija-paketin jäseninfo

Edelläkävijä-paketin jäseninfo

Osa I: Tietoa Heltistä ja työterveyden työkaluista

Työnantajan edustajana ja Heltin yhteyshenkilönä sinun tärkein sähköinen työkalusi on HelttiView. HelttiView palvelun kautta hallinnoit yrityksesi sekä yrityksen työntekijöiden tietoja. Tutustu videoilta työkaluun.

Miten tuemme organisaatiotasi?

Työnantajan työkalu: HelttiView

Tärkeää, toimi näin:

Ota HelttiView käyttöön

  1. Kirjaudu HelttiView-portaaliin
  2. Lisää organisaatiosi työntekijätiedot

Työterveyspalvelut ovat käytettävissä kun sopimus on allekirjoitettu JA työntekijätiedot ovat lisätty HelttiView-portaaliin. Tämän jälkeen Heltin työterveyshoitaja ottaa yhteyttä teihin työpaikkaselvityksen ajankohdan sopimiseksi.

Tärkeää: pidä työntekijätiedot ajantasalla. Poista lähtenyt työntekijä HelttiView:sta ja vastaavasti lisää uusi työntekijä HelttiView:n tietoihin.

 

Kirjaudu HelttiView-portaaliin

Osa II: Mitkä ovat työnantajana
lakisääteiset vastuuni?

Laki velvoittaa sinua huolehtimaan näistä asioista. Tarvitsetko apua? Ole yhteydessä nimettyyn työterveyshoitajaanne.

Vartu (Varhaisen tuen malli)

Sairauspoissaolojen ilmoittaminen

Päihdehoidon malli

Osa III: Tärkeät työterveyden termit tutuksi

Mikä ovat työpaikkaselvitys, toimintasuunnitelma ja ergonomiakonsultointi? Mitä sinun tulee työnantajan edustajana huomioida ja mitä toimenpiteitä ne sinulta edellyttävät?

Mitä ovat työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma?

Työergonomia työnantajan näkökulmasta

Tärkeää, huomioi nämä asiat:

Vastuut ja velvollisuudet

Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma tulee tehdä aina  työterveyspalveluiden käynnistyessä.

  • Työpaikkaselvitys tehdään fyysisenä tapaamisena 3 kuukauden sisällä palveluiden aloituksen jälkeen sekä aina, jos teidän toimitilat muuttuvat.
  • Toimintasuunnitelma laaditaan työpaikkaselvityksen pohjalta ja sitä päivitetään vuoden välein vuosipalaverissa.
  • Työterveyshoitaja ehdottaa selvityksen tekoa, mutta yrityksen vastuulla on huolehtia, että se tulee tehtyä. Meillä Heltillä tyypillisesti hoitaja on kaksi tai kolme kertaa yhteyksissä, mikäli kutsuihin ei vastata jäämme odottamaan, että olette  itse oma-aloitteisesti yhteyksissä.

Säännöllinen, jatkuva yhteistyö

Jos sinulla on kysyttävää työterveysopimukseen ja asiakkuuteen liittyvistä asioista, ole yhteydessä Heltin asiakkuus-tiimiin.
Muissa asioissa teitä auttaa nimetty työterveyshoitajanne.

Vuosipalaveri

Entä jos yrityksesi tarve muuttuu?

Asiakaskirje – mitä ja miksi?

Yhteys

Tärkeitä yhteystietoja ja linkkejä

Yhteydenpito ja yhteyshenkilöt

Ota aina ensisijaisesti yhteyttä yrityksesi nimettyyn työterveyshoitajaan. Tavoitatte oman työterveyshoitajanne tietoturvallisesti MyHeltin kautta. 

 

Muista käyttää Turvapostia – kun viesti sisältää henkilötietoja

Mikäli olet yhteyksissä sähköpostitse ja viestisi sisältää työntekijöiden henkilötietoja, laitathan turvapostia osoitteesta: https://turvaposti.heltti.fi/

Suosituimmat lisäpalvelut

Tyypillisesti, kun yhteistyö on käynnistynyt moni asiakkaamme kaipaa lisätukea erilaisiin tilanteisiin. Nämä ovat monesti:

  • Influenssarokotteet
  • Luennot ja koulutukset
  • Matalan kynnyksen jaksamista tukevat palveluita
  • Lyhytterapia

Ole näistä yhteydessä nimettyyn työterveyshoitajaanne tai myynti@heltti.fi

Jaa nämä linkit henkilöstöllesi

Muistathan viestiä henkilöstöllesi Heltistä – näin myös työntekijäsi tietävät mitä tehdä erilaisissa tilanteissa.