Blogi

Heli Rautjärvi | 28.9.2017

Häiriötekijät haltuun – 5 vinkkiä, joilla suojaat aivosi keskeytyksiltä

Työterveyspsykologimme Heli Rautjärvi tiivisti blogiin 5 vinkkiä työn häiriötekijöiltä suojautumiseen. Vinkit esiteltiin alunperin Heltin toisessa aivowebinaarissa.

  1. Rytmitä työsi

Jumppatunnilla osaamme automaattisesti lämmitellä, tehdä suunnitellun lihaskuntorääkin ja lopuksi palautellen venytellä. Samaa kaavaa kannattaa hyödyntää myös aivotyössä:

LÄMMITTELE: Orientoidu tehtävään avaamalla tarvitsemasi ohjelmat ja välineet, sekä sulkemalla muut.

JUMPPAA: Työskentele intensiivisesti päättämäsi aika. Aivojen näkökulmasta 20-50 minuuttia on ihanteellista yhden tehtävän tekemiseen. Tutustu halutessasi vaikkapa Pomodoro-tekniikkaan (ks. lisää webinaaritallenteesta).

PALAUTA: Työskentelypätkän jälkeen pieni tauko nousten ylös, kehoa aktivoiden ja silmiä lepuuttaen.

Jumppa suoritettu! On uuden kierroksen aika. Pidä hieman pidempi, 15-20 min tauko, parin kolmen kierroksen jälkeen.

  1. Oikeanlaiset työtehtävät oikeassa paikassa

Kun rakennat kalenteriasi ylläkuvatun jumppaohjelman mukaisesti, pohdi kriittisesti MISSÄ mikäkin työtehtävä kannattaa suorittaa. Tarvitsetko sparrailua porukalla vai hiljaista keskittymisen tilaa?

Viesteihin reagoimisella ei ole niin kiire, ellet työskentele pelastuslaitoksella.

  1. Kilkattimet kiinni

Aseta sekä puhelimesi että tietokoneesi ohjelmat tilaan, jossa ne eivät lähetä notifikaatioita uusista viesteistä. Kilkahdus ja valon välähdys katkaisee keskittymisesi turhaan. Viesteihin reagoimisella ei ole niin kiire, ellet työskentele pelastuslaitoksella.

  1. Sovi pelisäännöt kollegoiden kesken

Sopikaa yhdessä työporukan kanssa, mikä työtila on hiljaista tilaa ja milloin toista ei saa keskeyttää. Merkkinä keskittymisestä voi käyttää vaikkapa kuulokkeita korvilla.

Varaa kalenteriisi vaikkapa kaksi somepuolituntista päivässä.

  1. Tee vasta silloin, kun on aikaa

Meilejä, Slackia, WhatsAppia tai muita viestikanavia on sekä aivojen että työtehon näkökulmasta täysin turhaa kurkistella pitkin päivää. Varaa sen sijaan kalenteriisi vaikkapa kaksi somepuolituntista päivässä. Tällöin tehtäväsi on lukea someviestit ja reagoida niiden vaatimalla tavalla.

Saat pidettyä jopa sähköpostilaatikkosi tyhjänä, kun joko a) deletoit sinua koskemattomat viestit heti, b) delegoit jollekulle muulle kuuluvat tehtävät heti, c) teet vaadittavan tehtävän heti tai d) varaat vaadittavalle tehtävälle heti aikaa kalenteristasi toiselle päivälle. Mikä ihana vapautuksen tunne!

Katso tallenne: AIVOWEBINAARI OSA 2 – Työn häiriötekijät haltuun

Jatkuvassa informaatio- ja notifikaatiotulvassa elävä ajatustyöläinen tarvitsee keinoja aivojen suojaamiseen. Miksi ja miten häiriötekijöiltä pitäisi suojautua ja mihin oikeasti pystyy itse vaikuttamaan? Toisessa webinaarissamme syvennymme siihen, miten työ- ja pitkäkestoinen muisti toimivat. Saat vinkkejä parempaan aivoergonomiaan sekä fiksumpien työtapojen opetteluun.

Webinaaria isännöi Heltin työterveyspsykologi Jaakko Sahimaa vieraanaan Heltin huippuasiantuntija, työterveyspsykologi Kirsi Irrmann.

 

Haluatko että tulemme kertomaan organisaatioonne uuden ajan Heltti-työterveydestä? Laita meille rohkeasti viestiä alla olevalla lomakkeella.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lähettäessäsi lomakkeen, antamasi tiedot tallennetaan Heltin markkinointirekisteriini. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme täältä.

 

 

Heli Rautjärvi

Heli Rautjärvi: Kirjoittaja työskentelee Heltissä työterveyspsykologina ja yrittää opetella toimimaan kuten opettaa. Työn ilon puolestapuhuja uskoo reippaaseen mieleen reippaassa ruumiissa, kannustaa työterveystoimijoita moniammatillisuuteen ja -äänisyyteen, ja tietää onnen ja hyvinvoinnin asuvan arjen pienissä asioissa.