Blogi

Timo Lappi | 23.3.2020

Etäterveyspalveluilla koronan kimppuun

Suomi siirtyi maanantaina 16.3.2020 uuteen aikaan, kun valtioneuvosto päätti ottaa valmiuslain käyttöön ja alkaa rajoittaa ihmisten kohtaamisia ja koronaviruksen leviämistä. Me Heltissä olimme päättäneet erityisesti painottaa etäpalveluja jo sitä edeltävällä viikolla. Miten tämä käytännössä tapahtui ja miltä tilanne näyttää?

Jo Heltin aiemmassa arjessa olimme oppineet, että 75 % kaikista terveyspalveluistamme hoitui luontevasti etäältä. Etävastaanottojen tarjoaminen oli jo totuttanut Heltin terveydenhuollon ammattilaiset etätöiden tekemiseen. Kokemuksesta tiesimme, että voisimme ongelmitta ja toimintamme laadun kärsimättä kasvattaa etäpalveluiden osuutta.

Maanantaina 16.3.2020 etäpalveluidemme määrä olikin jo yli 90 % kaikista terveyspalveluistamme

Maanantaina 16.3.2020 etäpalveluidemme määrä olikin jo yli 90 % kaikista terveyspalveluistamme, ja palvelut tuotettiin hajautetusti ihmisten työskennellessä kotieristyksissä. Otimme yhteyden fyysisen ajan varanneisiin jäseniin ja selvitimme, haluaisivatko he tulla koronapandemiasta huolimatta paikalle vai muuttaa vastaanoton etävastaanotoksi. Valtaosa valitsi näistä jälkimmäisen.

Miltä Heltin data näyttää ensimmäisen täyden koronaviikon jälkeen? Teimme aiempaan verrattuna liki saman määrän vastaanottoja, mutta vastaanotot siirtyivät etäälle. Julkisten terveyspalveluiden pahasti ruuhkautuessa lisäsimme ammattilaisia Heltin puhelinpalveluun HelttiLinjaan, jonka jonotusaika pysyi erinomaisella tasolla alle minuutissa, ja MyHeltin LiveChatin vasteaika alle kolmessa minuutissa.

Lisäsimme ammattilaisia Heltin puhelinpalveluun HelttiLinjaan, jonka jonotusaika pysyi erinomaisella tasolla alle minuutissa.

Heltin puhelinpalvelun HelttiLinjan vasteajat 7 päivää ja 18 päivää

Heltin työterveyspalveluita käyttävät asiakasyritystemme työntekijät, eli Heltin jäsenet ottivat etäpalvelut hyvin vastaan. Jokaisen hoitotapahtuman jälkeen mittaamamme asiakastyytyväisyys (NPS, Net Promoter Score) nousi verrattuna edelliseen viikkoon.

Jokaisen hoitotapahtuman jälkeen mittaamamme asiakastyytyväisyys nousi verrattuna edelliseen viikkoon.

Etäterveyspalveluiden käyttäminen suojaa käyttäjiänsä ja terveydenhuollon ammattilaisia altistumasta sairauksille. Kun Heltin ammattilaiset pysyvät terveinä, pystymme palvelemaan jäseniämme heidän terveysasioissaan ja poistamaan painetta julkisilta terveyspalveluilta.

Käytännössä kaikki vastaanotot, joissa terveydenhuollon ammattilainen kuuntelee, katselee ja keskustelee, voidaan hoitaa etäältä. Kuten kotieristys ja etätyöt ovat antaneet meille pikakurssin Google Hangoutsin, Microsoft Teamsin, Skypen ja Zoomin käyttöön, ne opettavat meidät myös etäterveyspalveluiden käyttäjiksi.

Meneillään oleva koronaviruspandemia antaa meille mahdollisuuden kurkistaa siihen, minkälaisia vaikuttavat ja tehokkaat terveyspalvelut ovat tulevaisuudessa.

Ikävilläkin asioilla on aina positiivisiakin puolia. Meneillään oleva koronaviruspandemia antaa meille mahdollisuuden kurkistaa siihen, minkälaisia vaikuttavat ja tehokkaat terveyspalvelut ovat tulevaisuudessa.

Timo Lappi

Timo Lappi: Tehtäväni on pitää huoli siitä, että Heltin palvelut vastaavat asiakasyritystemme ja jäsentemme tarpeita. Parhaat fiilikset saan siitä, kun onnistumme tuomaan toimialalle uusia parempia käytäntöjä. Tavoitteenani on, että Heltti tuo lisää terveitä elinvuosia ja hyvinvointia puolelle miljoonalle ihmiselle ja tarjoaa työntekijöilleen - helttiäisille - toimialamme parhaan työpaikan. Pyrin elämään myös vapaa-ajalla Heltin oppien mukaisesti, eli minut löytää usein Espoon rantaraitilta juoksemasta tai pyöräilemästä.