Blogi

Heltti | 26.11.2020

Entä kampanjan jälkeen? – Heltin työfysioterapeuttien vinkit tavan muodostamiseen

Mars kaamos! -askelkampanja

Arkeen ja työntekoon liittyvät toimintamallit ovat meissä tiukasti kiinni. Saamme usein muistutuksia siitä, miten voisimme muuttaa tapojamme terveellisemmiksi, mutta etenkin nyt pimeänä vuodenaikana uusien aktiviteettien lisääminen arkeen on haastavaa, ja osa totutuista harrastuksistakin saattaa olla tauolla.

Loimme etätyöapatian ja liikkumattomuuden torjumiseksi Mars kaamos! -askelkampanjan, jonka avulla olemme viime viikkoina kannustaneet rikkomaan arjen rutiineja ja lisäämään liikunnan määrää luovillakin tavoilla. On ollut ilo huomata, kuinka osa asiakasyrityksistämme ja jäsenistämme on lähtenyt innolla mukaan lisäämään päivittäistä aktiivisuuttaan. Matkalla on kuitenkin varmasti kohdattu myös haasteita, sillä tavanmuodostus ei ole aivan helppoa. Yhdessä onnistuminen on kuitenkin usein helpompaa. Tässä blogissa työfysioterapeuttimme jakavat omat vinkkinsä tavan muodostamisen helpottamiseen.

Valintoja, valintoja

Elämä on valintoja, kuten lähteäkö liikkumaan vai jäädäkö paikoilleen. Jos säännöllisen liikuntatottumuksen esteenä on mukavuudenhalu tai lorvikatarri, saattaa tuntua houkuttelevammalta jäädä sohvalle kuin lähteä ulos liikkumaan. Silloin on hyvä muuttaa tottumuksia aktiivisempaan suuntaan vaikkei niin mieli tekisikään ihan joka hetkellä.

“Jos liikkuminen olisi aina pelkästään helppoa ja mukavaa, kaikkihan sitä tekisivät! Älä siis usko, jos joku väittää että liikkumisen lisääminen olisi helppoa. Ei ole. Sen eteen pitää nähdä vähän vaivaa – mutta se vaivannäkö kannattaa. Mukavuudenhalun ja lorvikatarrin torjuntaan toimii omalla kohdallani huijaaminen: siis itseni huijaaminen. Esimerkiksi vakuutan itselleni, että vaikka ei tekisi mieli ollenkaan, käyn ihan vain vähäsen ulkona ja saan kääntyä takaisin viiden minuutin jälkeen jos tuntuu ikävältä. Näin saan raahattua itseni madalletun kynnyksen yli ulos – enkä ole tainnut vielä kertaakaan kääntyä heti takaisin vaan jäänyt ulkoilemaan ja palannut virkistyneenä takaisin. Vertailun vuoksi: jos olisin jäänyt sohvalle makaamaan, tuskin olisin noussut siitä sohvalta virkistyneenä ja hyvävointisena. Kun tällaisia omakohtaisia havaintoja keräilee useampia, keinoja kaihtamatta, alkaa automaattisestikin tehä vastaavia valintoja. Saa kokeilla kotona!”, kertoo omakohtaisista tavoistaan saada itsensä liikkelle Maija.

Askelpyrähdyksiä

Saku ja Joel alleviivaavat omissa vinkeissään askeleiden lisäämistä arkisten asioiden yhteyteen, ja itsensä muistuttamisen tärkeyttä.

“Minulla askelten kerääminen arjessa on yleensä tullut harrastusten kautta. Työssäni olen tottakai jonkin verran liikkeellä ja sitä kautta kävelyä ja liikkumista tapahtuu, mutta näyttöpäätteellä ollessa askelten määrä harvoin päätä huimaa. Sen johdosta olen alkanut kävelemään pientä ympyrää tai maton reunuksia aina samaan aikaan kun puhun puhelimeen. Tämän tavan myötä olen saanut arkeen useita pieniä askelpyrähdyksiä”, kertoo Saku.

Myös Joel kokee hyväksi lisätä liikettä muiden toimintojen yhteyteen, ja kokee tärkeäksi myös itsensä muistuttamisen liikkumisesta, jos tämä jää helposti vähiin työtehtävien lomassa.

“Esimerkki muistutuksesta voisi olla se, että laittaa kännykkään toistuvan hälytyksen 30 min välein, ja valitsee 2-3 taukoliikettä, kuten kyykky, vartalon kierrot ja käsien pyöritykset. Kun kännykkä hälyttää, pomppaa ylös ja tee liikkeitä kahden minuutin ajan asiaa sen suuremmin miettimättä, ja palaa takaisin työn ääreen. Keho kiittää.”

Vapaa-aika

Olemme saaneet jo paljon fiksuja vinkkejä liikkumisen ja kävelyn lisäämisestä arkeen. Oskun vinkeissä tuodaan lisää esille myös vapaa-aikaa.

“Niin fysioterapeuttina kuin omassakin elämässäni olen törmännyt usein seuraavaan ilmiöön; ihmiset kävelet paljon, ehkä normaalia enemmän, lomillaan ja matkoillaan. Kävely on usein kätevä tapa tutustua uuteen kaupunkiin tai lomakohteeseen. Nyt matkustaminen on koronan takia vähäisempää, joten samaa ideaa voi soveltaa omaan kotiseutuun, tai vaikkapa viereiseen kuntaan. Suomalaiset kaupungit ovat niin pieniä, että niiden nähtävyyksiin pystyy tutustumaan omin jaloin. Veikkaanpa, että monelle ihan päivänkin mittainen staycation kotikaupungissa, voi antaa täysin uuden näkökulman vanhoille kulmille.”

Staycation – Lomailu omalla kotipaikkakunnalla tai lähiseudulla

Suomessa on myös toinen toistaan upeampia luontokohteita jokaisen ulottuvilla, joissa käveltävää ja nähtävää riittää. Mahdollisuuksien mukaan voi myös asettaa itsellensä vaikka vähän hassujakin tavoitteita ja projekteja omien mieltymystensä mukaan.

“Kierrä kaikki kaupunkisi puistot tai vaikka museot seuraavan vuoden aikana, tai ota tavoitteeksi käydä kaikissa Suomen kansallispuistoissa. Jätskit voin tarjota sille, joka käy jokaisen suomalaisen järven rannalla. Siinä kertyy mukavasti askeleita.”, lisää Osku.

“Kannattaa myös tutustua geokätköilyyn, joka lisää jalan tehtävää liikuntaa ja paikallistuntemusta. Joillekin voi toimia myös Pokemon Go liikunnan lisäämiseksi.”, täydentää vielä Maija.

Hyödynnä kampanjan aikana toivottavasti saamasi startti aktiivisuuden lisäämiselle, ja juurruta tavat arkeesi! Kiitos kun olet ollut mukana.