Blogi

Timo Lappi | 6.2.2018

Elämää Heltin pallomeressä tyynellä ja myrskyllä

Kirjoitin Kauppalehden blogissani 25.9.2017 Heltin pallomeriorganisaatiosta, jota olimme tuolloin ottamassa käyttöön. Pallomeriorganisaatiossamme aloimme toimia teal-organisaation periaatteiden mukaisesti ja jakauduimme 6-10 helttiäisen itseohjautuviin AsiakasTiimeihin, joille ei tullut esimiehiä.

Ei  hierarkiaa eikä konsensusta, vaan neuvonpitoa ja itseohjautuvuutta.

Itseohjautuvassa organisaatiossamme kuka tahansa voi tehdä minkä tahansa tehtäviinsä liittyvän päätöksen pidettyään asiasta ensin neuvonpidon hankkien päätettävään asiaan neuvot muilta, joilla on päätettävään asiaan asiantuntemusta tai joita päätös koskee. Ei siis hierarkiaa eikä konsensusta, vaan neuvonpitoa ja itseohjautuvuutta.

Millaista on elämä pallomeriorganisaatiossa? Nyt meillä on uudesta organisaatiomallista neljän kuukauden kokemus, ja on ensimmäisten havaintojen aika:

1. AsiakasTiimit toimivat hyvin. Kun AsiakasTiimillä on yhteinen vastuu asiakkaidensa onnellisuudesta ja toimintansa tuottavuudesta, niin asiakkaat ovat nousseet keskusteluiden keskiöön. AsiakasTiimeissä on nyt paremmin positiivista pienen yrityksen meininkiä, kuin niitä edeltäneessä neljä kertaa suuremmassa HoitoTiimissämme.

Luotamme asiasta vastuussa olevan helttiäisen tekevän fiksun, itseohjautuvan päätöksen palaverin jälkeen.

2. Vietämme vähemmän aikaa palavereissa, kun tiedämme ettei niissä tehdä päätöksiä vaan keskitytään ainoastaan neuvonpitoihin. Voimme siirtyä nopeammin aiheesta toiseen, kun luotamme asiasta vastuussa olevan helttiäisen tekevän fiksun, itseohjautuvan päätöksen palaverin jälkeen.

Kasvuyrityksessä on tärkeää, ettei synny pullonkauloja.

3. Heltissä tehdään päätöksiä aiempaa enemmän ja nopeammin. Tärkeintä ei ole, että jokainen päätös on täydellinen, vaan se että asiat etenevät ripeästi, eikä kasvuyritykseen synny pullonkauloja.

Kaikki yllä olevat havainnot ovat positiivisia. En kuitenkaan väitä, että Heltin pallomeriorganisaatio olisi täydellinen. Kehitettävää löytyy vielä paljon. Näistä keromme lisää 28.2. järjestettävässä aamiaisseminaarissa, jonka teemana on “Viisi tapaa tuhota terve yrityskulttuuri” (ilmoittaudu mukaan TÄSTÄ).

Vankkakin pallomeri joutuu aina välillä myrskyn silmään.

Helttiäisten palautekeskusteluiden malli on vielä rakentamatta, klassiset esimiesten kanssa käytävät kehityskeskustelut kun eivät kuulu itseohjautuvaan organisaatioon. Meillä ei myöskään vielä ole selkeitä malleja, joiden mukaan päätämme nykyisten ja uusien Helttiäisten työsuhteiden ehdoista tai ratkaisemme ristiriitoja. Niin ikään vielä harkitsemme palkkojen julkistamista Heltin sisällä, koska se toisi vielä lisää avoimuutta organisaatioomme.

Nämä ovat asioita, joihin keskitymme seuraavaksi. Kuten pallomeren pallojen, myöskään pallomeriorganisaation ei pidä säilyä pitkään samassa muodossa, vaan muuttua jatkuvasti. Vankkakin pallomeri joutuu aina välillä myrskyn silmään.

Timo Lappi

Timo Lappi: Tehtäväni on pitää huoli siitä, että Heltin palvelut vastaavat asiakasyritystemme ja jäsentemme tarpeita. Parhaat fiilikset saan siitä, kun onnistumme tuomaan toimialalle uusia parempia käytäntöjä. Tavoitteenani on, että Heltti tuo lisää terveitä elinvuosia ja hyvinvointia puolelle miljoonalle ihmiselle ja tarjoaa työntekijöilleen - helttiäisille - toimialamme parhaan työpaikan. Pyrin elämään myös vapaa-ajalla Heltin oppien mukaisesti, eli minut löytää usein Espoon rantaraitilta juoksemasta tai pyöräilemästä.