Blogi

Pia Rönkkö | 5.9.2017

”Ei ole aikaa sairastaa!” Näin ajatustyöläinen ehkäisee flunssan

Syksyn tultua voimme taas odottaa putoavien lehtien lisäksi flunssa-aallon pyyhkäisyä työpaikoille.

Jokainen meistä tietää kuinka turhauttavaa on saada flunssa; olo on vetämätön, kurkku kipeä, nenä tukossa ja koko ajan aivastuttaa.

Onko siis mitään, mitä voit itse tehdä flunssan estämiseksi tai edes paranemisen nopeuttamiseksi?

Huonot uutiset: Ajatustyöläinen ei voi suojautua flunssalta välttämättä kokonaan.

Hyvät uutiset: Alla olevilla toimilla voit vähentää todennäköisyyttä sairastua normaaliin kausiflunssaan ja pyyhkäistä nihkeän olon nopeammin pois päiväjärjestyksestä.

Pese käsiä! Flunssa on virustauti ja tarttuu useimmiten käsien kautta ihmisestä toiseen.

1. Pese käsiä jatkuvasti. On kiistatonta, että taudit tarttuvat käsien kautta toisesta ihmisestä toiseen. Ennen kuin otat lounasravintolassa vaikkapa leivän käteesi, varmista että kätesi ovat pestyt.

2. Vältä kasvojen koskettelua: nenän ja korvien koskettelua sekä silmien hieromista. Näin estät virusten tarttumisen käsistä nenän ja suun limakalvoille. (Nenän kaivelun välttäminen avokonttorissa on muutenkin suositeltavaa.)

3. Puhdista näppäimistö, puhelin, kännykkä ja kuulokkeet desinfektoivilla liinoilla. Tee näin aina ennen käyttöä, varsinkin jos kyseiset välineet ovat työpaikallasi yhteiskäytössä.

4. Käytä kertakäyttöpyyhkeitä keittiössä ja vessassa. Nihkeä, lämpimässä huoneessa oleva pyyhe on hedelmällinen kasvualusta viruksille ja bakteereille. Yhteiskäytössä olevista pyyhkeistä taudinaiheuttajat siirtyvät ihmisestä toiseen.

5. Huolehdi hyvästä ravitsemuksesta, liiku ja nuku tarpeeksi. Hyvä yleiskunto lisää vastustuskykyä.

6. Hallitse stressiä. Helpommin sanottu kuin tehty, tiedetään. Stressin aikana immuunijärjestelmän toiminta heikentyy, joten stressittömämpien työtapojen opettelu todella kannattaa (lue lisää rentouden säilyttämisestä täältä).

Miten sitten tulisi toimia, jos flunssa iskee kaikista ennaltaehkäisevistä keinoista huolimatta?

Ikäväkseni joudun kertomaan: Koska flunssat ovat virusten aiheuttamia, ei normaaliin flunssaan ole mitään parantavaa lääkettä. Parhaimmat lääkkeet ovat lepo ja aika. Kun olo on kurja, on tärkeä levätä ja antaa elimistölle mahdollisuus parantua. Tätä en voi liikaa korostaa. Kehomme parantaa flunssan 1-3 viikossa, jos annamme sille työrauhan. Jos et malta levätä, saat ainoastaan flunssan pitkittymään ja altistut jälkitaudeille.

Antibiootit tulevat kyseeseen vasta jälkitautien hoidossa. Paras lääke flunssaan on lepo.

Tavalliseen flunssaan ei tarvita antibiootteja, ainoastaan siitä seuranneeseen mahdolliseen bakteerin aiheuttaneeseen tulehdukseen. Flunssan oireita lievittävistä lääkkeistä ei ole paljoakaan niiden käyttöä puoltavaa tutkimusnäyttöä, mutta jos itse olet kokenut jonkun keinon aikaisemmin hyväksi oireiden helpottamiseksi, niin toki voit sitä käyttää.

Jos oma tietämys loppuu tai olet epävarma oireistasi tai siitä, miten pitäisi toimia, voit aina olla yhteydessä meihin helttiäisiin. Heltin terveydenhuollon ammattilaiset arvioivat linjoja pitkin, kannattaako sinun vielä seurata tilannetta kotona tai onko aiheellista tulla Helttilään tutkimuksiin ja lääkärin vastaanotolle. Olemme täällä sinua varten!

Kirjoituksen taustamateriaalina on käytetty Terveysportti-sivustoja sekä sivustoa www.medicinenet.com. 

Pia Rönkkö

Pia Rönkkö: Toimin Heltissä sairaanhoitajana ja kohtaan Heltti-jäseniä puhelimitse, viestitse sekä vastaanotolla Helttilässä. Minulle on tärkeää, että voin tarjota jokaiselle jäsenellemme lämpimän kokemuksen ja tunteen, että hänestä todella välitetään. Heltissä minua kiehtoo se, että terveyspalveluita kehitetään rohkeasti ja aidosti asiakaslähtöisesti. Töiden jälkeen minut löytää useimmiten urheilemassa tai kentän laidalta kannustusjoukoista.