Lindström: Yrityskulttuurin kehityshanke avoimen ja merkityksellisen työympäristön tueksi

Case Lindström

Organisaatiokulttuurin tai tutummin yrityskulttuurin kehittäminen on monessa työyhteisössä ajankohtaista. Tekstiilipalvelukonserni Lindströmissä yrityskulttuurin kehittäminen oli strateginen päätös, johon sitoutui koko henkilöstö. Lindströmin yrityskulttuurin kehittäminen oli kaksivaiheinen prosessi, jonka ensimmäinen vaihe oli tarinan synnyttäminen ja toinen kulttuurin kehittäminen kulttuuritarinan ja arkisten kokeilujen avulla.

”Työ, työn tekeminen ja työyhteisö on murroksessa – olemme yhä enemmän etäällä toisistamme, haluamme kuitenkin samalla olla osa tiivistä yhteisöä ja tehdä merkityksellistä työtä. Yrityskulttuurin kehittäminen ja muotoilu on tärkeää juuri nyt, jotta voimme päivittää työpaikkamme ja työyhteisömme vastaamaan tämän päivän ja huomisenkin työntekijöiden, työyhteisöjen ja organisaatioiden toiveita sekä tavoitteita,” kertoo Lindström Suomen henkilöstöjohtaja Sami Laine.

Yhteistyö kiteytetysti

Lähtötilanne

Lindströmissä tunnistettiin, että työelämä ja työn tekeminen olivat murroksessa. Etätyön yleistyminen ja muutokset työkäytännöissä loivat tarpeen mukautua uuteen tilanteeseen. Lindströmissä haluttiin varmistaa, että yrityksen kulttuuri vastaa uudenlaisiin työskentelytapoihin tukien samalla merkityksellistä ja yhteisöllistä työympäristöä.

Miten tilannetta ratkottiin

Lindströmin kumppanina yrityskulttuurin kehitysmatkalla olivat Heltin Kestävästi uudistumassa -yksikön organisaatiopsykologit. Heltin rooli oli toimia pääsuunnittelijana kulttuurimatkan ensimmäisistä vaiheista niin, että matkat vaiheet ja tekemisen tavat vastaavat asetettuihin tavoitteisiin.

Mitä saatiin aikaiseksi

Heltin ja Lindströmin tiivis yhteistyö tuotti vahvoja tuloksia: luotiin merkityksellinen kulttuuritarina, suunniteltiin tehokkaat työpajat ja valmennettiin yrityksen sisäisiä Kulttuurikapteeneja. Yhteistyön tulokset näkyvät arjessa avoimempana kommunikaationa ja konkreettisina tekoina kohti innostavaa ja yhteisöllistä yrityskulttuuria.

Hyödynnetyt Heltin palvelut

Heltin yrityskulttuurin kehittämisen palvelut:

  • Heltti toimi keskeisenä pääsuunnittelijana Lindströmin yrityskulttuurin kehittämisessä.
  • Kulttuurikapteenien valmennus ja tukeminen
  • People Innopajat – kokeiluja ruokkivat fasilitoidut työpajat.
  • Kulttuuritarinan luonti tarinallistamisen metodilla

Miksi yrityskulttuurin kehittämisen
tarpeellisuuteen havahduttiin?

“Lindströmin arvoissa ja missiossa nostamme esiin merkityksellisyyden. Välitämme ihmisistä ja maapallosta. Merkityksellisen henkilöstökokemuksen luominen on tästä syystä kaiken toimintamme ytimessä. Jotta voimme luoda merkityksellisiä henkilöstökokemuksia, on meidän myös pystyttävä kehittämään innostavaa, ihmisläheistä ja valtuuttavaa yrityskulttuuria”, kertoo Lindström Suomen henkilöstöjohtaja Sami Laine valottaessaan organisaatiokulttuurin kehitysmatkan tavoitteita.

Heltin rooli yhteistyössä oli toimia pääsuunnittelijana kulttuurimatkan ensimmäisistä vaiheista niin, että matkan vaiheet ja tekemisen tavat vastaavat asetettuihin tavoitteisiin. Suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin Heltin asiantuntijoiden kokemuksiin perustuvia parhaita käytäntöjä ja Heltin kulttuurikehittämisen työkaluja. Työpajojen sisällöt ja kulttuurikapteenien rooli suunniteltiin läheisessä yhteistyössä Lindströmin projektiryhmän kanssa.

KATSO MYÖS LINDSTRÖMIN JA HELTIN WEBINAARI

“Kokemuksia yrityskulttuurin kehittämisestä”

Jotta voit katsoa sisällön, hyväksy ensin nämä evästeet: statistics, marketing

Webinaarissa kuulet Lindströmin Kulttuurikapteenien ja henkilöstöjohtajan ajatuksia prosessin vaiheista sekä arjen vinkkejä yrityskulttuurin kehittämiseen. Lähde nojatuolimatkalle kuulemaan millainen oli Lindströmin yrityskulttuurin kehityspolku – mitä, miten ja miksi.

Vaikka olemme vasta alkumatkalla yrityskulttuurin kehittämisessä, on arjessa jo selkeitä muutoksia. Kommunikaatio on muuttunut avoimemmaksi.

Uskallamme tuoda esiin paitsi onnistumisia, myös epäonnistumisia sekä uskallamme puhua myös siitä millaisia tunteita kulttuurimme herättää

Katri Stenman, Senior Key Account Manager

Yhteistyön eteneminen ja kokemukset

Haluaisitko kuulla lisää?

Soita, laita viestiä tai varaa suoraan aika tapaamiselle

Ota yhteyttä

Anni Tuominen | LinkedIn
anni.tuominen@heltti.fi
0400 792 488

Haluaisitko keskustella palvelusta lisää lyhyessä etätapaamisessa? Varaa aika tapaamiseen oheisesta linkistä.

Jätä yhteystietosi, niin otamme sinuun yhteyttä!

MUUTAMA MINUUTTI VIELÄ AIKAA? JATKA LUKEMISTA NÄISTÄ