Ajatustyö

heltti | 28.10.2015

Neljä vinkkiä kaamoksen karkoitukseen

Kellojen siirtäminen talviaikaan havahdutti jälleen käsittämään, että vuoden pimein aika on taas täällä. Itsessäni huomasin välittömästi pimeän vaikutuksen; ”Njääh, onpa jo pimeä, ei taida jaksaa liikkumaan lähteä, mitähän HYVÄÄ sitä söisi..”

Pois se minusta!

Juuri tällaisena aikana, kun tuuli viiltää korvia ja kylmyys pureutuu luihin ja ytimiin samalla kun pimeys pyrkii saamaan yliotettaan, on ryhdyttävä toimiin! Suunnitelmallisella aktiivisuudella, sen seuraamisella ja itsensä palkitsemisella voidaan muuttaa kaamoksessa tarpominen kevyemmäksi niin askeleiden kuin mielenkin osalta.

Lähde mukaan Kaamos-kampanjointiin seuraavilla vinkeillä.

  1.    TEE SUUNNITELMA

Käytä hetki aikaa miettien, mitkä ovat sinulle sopivia keinoja pysyä aktiivisena tai lisätä aktiivisuutta. Estääkö jokin työmatkaliikkumisen ylläpitämistä tai jopa lisäämistä? Onko kesän aktiiviset juoksulenkit unohdettava talven ajaksi vai voisiko juoksukuntoa pitää yllä esim. juoksumatolla tai sisähallissa hölkkäillen? Vai löytäisitkö mieluisan liikuntamuodon esimerkiksi HOTpilates-salilta, uimahallin vesijuoksuradalta tai kiipeilyseinältä?

Kun keinot on selvitetty, aseta itsellesi tavoitteet aktiivisuuden toteuttamiselle. On tärkeää, että tavoitteet ovat sinulle realistisia ja sopivasti haastavia, olipa sitten tavoitteenasi haalia 10 000 askelta päivässä, harrastaa 2-3 kertaa viikossa hikiliikuntaa, reippailla puoli tuntia päivässä, jumpata kotona pari kertaa viikossa tai käyttää töissä seisomatyöpistettä tunnin välein.

  1.    PALKITSE ITSESI

Tässä vaiheessa on mielestäni kohtuullista aloittaa itsensä palkitseminen. Olethan sentään lähtenyt mukaan Kaamos-kampanjointiin ja laatinut itsellesi suunnitelman pimeän kauden varalle. Hyvä palkinto on kampanjointia edistävä. Se voi olla esimerkiksi vedenpitävät ulkoiluhousut, lämpökerrasto, uimalasit, salikortti, tutustuminen uuteen lajiin, nokikahvit Nuuksiossa tai vaikkapa hierontalahjakortti itselle. Hyvänä palkintona toimii myös esimerkiksi aktiivisuusranneke, josta päästään sukkelasti seuraavaan kohtaan.

  1.    SEURAA AKTIIVISUUTTASI

Kaamos-kampanjoinnin tärkein osa on oman toiminnan seuraaminen. Aktiivisuusranneke toimii hyvänä havainnoijana askelten, arkiaktiivisuuden, liikunnan rasittavuuden ja palautumisen suhteen. Fitbitin sovelluksen näkymät kuvaavat mututuntumaa paremmin todellista aktiivisuustasoasi ja pitkän aikavälin tieto pysyy paremmin tallessa. Hyvinvointi- ja liikuntapäiväkirjaa voit paperin sijasta pitääWellmossa, jossa liikuntakertojen ja askeleiden lisäksi voit seurata fiilistä, stressitasoja ja vaikkapa herkuttelukertoja. Katsele toimintaasi vähintään viikko kerrallaan ja peilaa sitä asetettuihin tavoitteisiin. Mikä toimii hyvin ja  missä on vielä parannettavaa?

  1.    HAASTA YMPÄRILLÄ OLEVAT MUKAAN

Sanotaan, että ”kaksin aina kaunihimpi”, ja se päteköön myös Kaamos-kampanjointiin. Haasta siis puolisosi, työkaverisi, vanhempasi, lapsesi tai naapurisi mukaan aktiivisuuden lisäämiseen. Pyydä kaverisi mukaan iltakävelylle, kuntosalille tai retkeilemään ja innosta työkavereitasi taukojumppaamaan, lounaskävelylle tai portaita kapuamaan. Hyvää fiilistä saa tinkimättä levittää, etenkin vuoden pimeimpänä aikana!

 

 

Katri Alitupa

Kirjoittaja on Heltin työfysioterapeutti, joka on aloittanut Kaamos-kampanjoinnin 27.10 uhmaamalla pimeää virkistävällä iltakävelyllä työkaverin kanssa. Hän on asettanut tavoitteet ja pitää kirjaa niiden toteutumisesta Fitbit Charge HR:n ja Wellmon avulla. Kampanjoinnilla hän toivoo saavuttavansa virkeyttä ja energiaa pimeän ajan keskellä ja ehkäisevänsä huonojen ja suunnittelemattomien valintojen tekemistä mm. ruoan ja herkkujen suhteen.