Ajatustyö

heltti | 28.1.2016

Näillä viidellä vinkillä uudenvuodenlupauksesi pitää

Uusi vuosi kujeineen alkaa olla siltä osin muisto vain, että vanhat paheet pyrkivät sitkeästi pintaan ja tehdyissä lupauksissa pysyminen tekee tiukkaa. Pakkanen lykkää lenkille lähtöä, eka 10 kerran jumppakortti on jo käytetty ja jouluähkyn ja sitä seuranneen katumuksen jälkeen roskaruokakin houkuttelee taas. Tai se tupakkalakko! Yritinhän minä, mutta ei hemmetti niitä nikkiksiä…

Tutkitusti vain pieni osa elämäntaparemonteista onnistuu. Suurin osa lupauksista jää lupauksiksi ja viimeistään parin kuukauden jälkeen ihminen huomaa taaplaavansa samoja uria kuin ennenkin. Pudotetut kilot kipuavat vyötärölle takaisin ja alkuvuonna kiukulla puputettu salaatti alkaa taas jäädä yhä useammin linjastolle pois lautaselta. Mutta älä luovuta! Pysyvien elämäntapamuutosten saavuttaminen on mahdollista, kunhan muistaa muutaman (tylsän) perusasian:

  1. Ole realisti. Ei ole järkevää luvata käyvänsä lenkillä päivittäin tai jättää kokonaan karkinsyöntiä, sillä tästä seuraa väistämättä pettymys. Lupaa mieluummin yksi askel nykytilannetta parempaa kohti. Jos et ennen käynyt lenkillä säännöllisesti koskaan, ala nyt käydä kerran viikossa. Jos suklaapatukka sujahti käsilaukkuun päivittäin, tiputa ensin joka toinen päivä pois. Onnistumisen kokemus antaa vauhtia eteenpäinmenolle ja uskoa kykyyn muuttua!
  2. Aseta välitavoitteita. Maratonikin juostaan askel kerrallaan. Kymmenen kilon painonpudotus hitaudessaan turhauttaa, ja vaara lyödä hanskat tiskiin heti ensimmäisen takapakin kohdalla on merkittävä. Päätä pudottaa ensin kilo, sitten toinen. Tai jos jätät polttamatta YHDEN savukkeen päivässä, se on 365 savuketta vähemmän vuodessa! Välitavoitteet saavutettuaan on helpompi hilata rimaa ylemmäs. Seurannassa voi auttaa konkreettinen mittari, esim. aktiivisuusranneke.
  3. Pyydä apua. Läheisten tuella on valtava voima viedä kohti tavoitetta! Kerro tavoitteestasi ja muutossuunnitelmastasi ääneen ja pyydä läheisiäsi tukemaan sinua. Saisitko naapurin mukaan lenkille? Alkaisiko työkaverikin taukojumpata? Ryhtyisittekö kimppatupakkalakkoon niin, että keksitte yhdessä kivaa tekemistä aiempien tupakkataukojen paikalle?
  4. Muistuta itseäsi muutostavoitteesi syystä. Kun muistat, millaista oloa/hyvinvointia/terveyttä/ulkonäköä/kuntoa kohti ponnistelet, on tätä tukevia valintoja helpompi tehdä, kuin vain mekaanisen kilo- tai urheilutavoitteen äärellä.
  5. Palkitse itsesi. Herkkulakkolaisen ei ehkä kannata palkita itseään pullalla, vaan opettele löytämään uusia hyvänolon lähteitä. Tunnista onnistumisesi, ne pienetkin, ja pysähdy tietoisesti nautiskelemaan onnistumisen tuomasta hyvänolon tunteesta. Tuuleta Facebookissa tai mene lämpimään kylpyyn – hyvää mieltä voi boostata monin terveellisin, tai ainakin ei-epäterveellisin, keinoin! Tärkeintä on ottaa edistysaskelista ilo irti!

Onnistumisen iloa alkuvuoteesi!

Kirjoittaja toimii Heltissä työterveyspsykologina. Hän on luopunut uudenvuodenlupauksista todettuaan, ettei koskaan muista niitä enää helmikuun jälkeen. Kieltämisen ja sniiduilun sijaan Heli uskoo paheiden vähenemiseen hyvän määrää lisäämällä: mahaan mahtuu vähemmän ranskanperunoita, kun samalla syö ison salaatin. Tai vaikka tulisi syötyä ne ranskalaisetkin, niin ainakin saa myös vitamiineja.