Ajatustyö

heltti | 10.1.2017

Miten säilyttää liikuntamotivaatio ympäri vuoden? Fyssarin vinkit vuodelle 2017

Uusi vuosi ja uusi elämä. Tällaisen lupauksen moni antaa ja aloittaa uudella innolla liikunnallisemman elämän. Kaikki omaan hyvinvointiin liittyvät uuden vuoden lupaukset ovat ehdottomasti erittäin hyviä ja vielä parempia niistä tulee, kun laitamme ne oikeasti käytäntöön. Vielä astetta paremmalle ”levelille” pääsemme, kun lupauksistamme tulee luonnollinen osa elämäämme ympäri vuoden. Miten sitten vältymme siltä, että liikunta ei olisi osa elämäämme vain tammi-helmikuussa tai elo-syyskuussa? Miten säilyttää liikuntamotivaatio ympäri vuoden?

Kun sinulla on kirkkaana mielessä syy, miksi haluat liikkua, voit palauttaa sen mieleesi niinä hetkinä, kun liikkuminen ei voisi vähempää kiinnostaa.

Aluksi olisi hyvä miettiä, miksi haluan harrastaa liikuntaa? Miksi se on minulle tärkeää ja arvokasta  ja miksi haluan priorisoida aikaani liikunnalle? Ovatko syyt esimerkiksi terveyden ylläpito tai parantaminen,  vanhojen farkkujen istuminen paremmin päälle, parempi suorituskyky tai energisempi olo arjessa? Kun sinulla on kirkkaana mielessä syy, miksi haluat liikkua, voit palauttaa sen mieleesi niinä hetkinä, kun liikkuminen ei voisi vähempää kiinnostaa. Tavoitteen muistuttelu voi palauttaa piilossa olleen motivaation.

Mieti, oletko ennemmin yksin puurtaja vai käytkö mieluummin lenkillä ystäväsi kanssa.

Erittäin tärkeää on, että liikunta on mielestäsi mukavaa! Kuka nyt viitsisi  vapaa-aikaansa viettää tekemällä jotain tylsää ja inhottavaa? Kokeile rohkeasti eri lajeja, jos et ole vielä löytänyt sitä omaa juttuasi. Mieti myös, oletko ennemmin liikkuessasi yksin puurtaja vai käytkö mieluummin lenkillä ystäväsi kanssa, jolloin samalla voitte vaihtaa kuulumiset ja parantaa maailman paremmaksi paikaksi.  Lapsiperheissä monesti aika on kortilla, joten Pokemonejahan voi lähteä metsästämään yhdessäkin. Kaikkien ei tarvitse olla himoliikkujia ja käyttää montaa tuntia päivässä liikuntaan. Hyötyliikunta, kuten työmatkapyöräily  tai -kävely ovat loistavaa liikuntaa.

Kilpailuvietti herää, jos illalla 10 000 askelta ei ole vielä täynnä. Kävelyllehän se on lähdettävä.

Osalle ihmisistä motivaatiota antaa aktiivisuusmittari. Itse olen käyttänyt mittaria kuukauden ajan. Olen ihan hämmästynyt, kuinka tällaisella antikilpailuhenkisellä ihmiselläkin herää kilpailuvietti, jos illalla 10 000 askelta ei ole vielä täynnä. Kävelyllehän se on lähdettävä. On kyllä voittaja olo nukkumaan mennessä, kun askelluku on tullut täyteen ja kuin huomaamatta on käynyt meditatiivisella kävelylenkillä luonnossa. Kroppa ja mieli kiittävät.

Voit myös miettiä, motivoidutko enemmän liikunnan suunnitelmallisuudesta vai liikutko fiiliksen mukaan oman kehon tarpeita kuunnellen. Osa kokee, että seuraavan viikon liikuntasuunnitelman tekeminen on ainoa tapa varmistaa, että liikuntaa tulee harrastettua. Valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty. Toiset motivoituvat, että heillä on joku kisa tulossa, jota varten treenaavat. Osa taasen ahdistuu, jos liikuntakin on liian suunniteltua, kun elämä tahtoo olla muutenkin niin aikataulutettua. Tärkeintä on löytää tässäkin se itselle sopiva tapa. Lopputulos ratkaisee.

Jos löydät itsesi sanomasta, voi kun minun PITÄISI lähteä liikkumaan, voitkin vaihtaa ajatukseen: SAAN lähteä liikkumaan.

Mitäs sitten tehdään, kun liikunta on jäänyt tauolle viikoksi tai kahdeksi sairastumisen tai työkiireiden vuoksi? Pitäisikö lyödä hanskat tiskiin?  Aloittaa jälleen miljoonannen kerran liikunnan harrastaminen alusta? Vai voisiko ajatella, että jatkaa rinta rottingilla siitä mihin jäi? Henkisesti on usein hankalampaa ja työläämpää ajatella aloittavansa jotain alusta kuin ajatella jatkavansa jonkin tekemistä. Kappas, vain pieni ajatuksen muutos ja fiilis voi olla ihan eri.

Jos joskus löydät itsesi sanomasta, voi kun minun PITÄISI lähteä liikkumaan, voitkin vaihtaa ajatukseen: SAAN lähteä liikkumaan. ”Pitää” –sanassa on aika paljon vaatimusta ja ainakin itseäni se ahdistaa. ”Saa”-sana antaa positiivisen kaiun tekemiseen. Tämä ajattelutapahan  toimii myös kotitöissä. 😉

Mikäli menneinä vuosina liikuntamotivaatio on hiipunut aina muutaman kuukauden jälkeen, voit kokeilla resonoiko jokin edellä kirjoittamistani tavoista tai ajatusmalleista sinua. Ja koska liikunta vaatii yhtä lailla lepoa, haastamme sinut mukaan 30 päivän unihaasteeseen. Liity Facebook-tapahtumaamme täällä.

Kaikkea hyvää vuoteen 2017!

 

Haluatko Heltin asiantuntijat yrityksesi hyvinvointikumppaniksi? Ota meihin yhteyttä alla olevalla lomakkeella.