heltti | 10.4.2018

Mieli osa 1: Mitä stressi on?

Tämän viikon teema käsittelee stressiä ja sen selitysmekanismeja sekä palautumisen merkitystä stressin hallinnassa. Kun tietää, mistä stressissä on kysymys, on sitä paljon helpompi hallita. Stressi on elimistön luonnollinen reaktio muutokseen tai uhkaavaan tilanteeseen. Sen turvin olemme selviytyneet maailmassa tähän saakka.

Tutustu stressiin ja opi, miten reagoit itse erilaisissa haastavissa tilanteissa. Ja mieti, millaisia palautumistekniikoita sinulla on käytössä.

1. Heltin asiantuntijaesitys: Kuinka hallita stressiä 

Heltin työterveyspsykologi Tanja Lapin napakka esitys, mitä stressi on ja miten sitä voi hallita.

Katso täältä.

2. Heltin aivowebinaari osa 3 – Palautuminen työpäivän aikana

Asiantuntijoina aivoravitsemuksen asiantuntija, Heltin ravitsemusterapeutti Marita Ukkola ja aivotutkimuksen tohtori, Aivokunto Oy:n Ville Ojanen.

Surraako päässä? Mitä aivoille tapahtuu jatkuvassa ylirasitustilassa? Kolmannessa aivowebinaarissa saat konkreettisia vinkkejä aivojen palautumisen edistämiseen, mm. itsetuntemuksen kehittämisen kautta. Samalla opit, miten autat aivojasi palautumaan aivoja voitelevalla ravitsemuksella.

3. HS-artikkeli: Uuvutko töissä? Laaja suomalaistutkimus selvitti, miten palautumisen voi aloittaa jo työpäivän aikana

Lue lisää.

4. HS-artikkeli: ”Nykyihminen ei pysty vain istuskelemaan ja olemaan” – Ajattelun asiantuntijat kertovat parhaat rentoutumiskeinonsa

Lue lisää.

5. Kirjavinkki: Kirsi Räisänen: Työstressirokotus

Tässä kirjassa esitellään kaksi työstressin hallintamenetelmää: työstressirokotus ja henkinen kulutuskestävyys. Ne auttavat lukijaa tunnistamaan omat työstressille altistavat ajattelu- ja toimintatapansa. Kirjassa on myös lukuisia räätälöityjä stressinhallintakeinoja.