Heltin hyvät hoitajat – miksi toimimme niin kuin toimimme?
Heltissä me hoitajat olemme usein ensimmäinen kontakti, kun jäsen eli asiakasyrityksen työntekijä tarvitsee tukea. Meille kaikista tärkeintä on se, että saamme autettua jäsentä nopeasti ja parhaalla mahdollisella tavalla.
Me HelttiHoitajat autamme jäseniä niin kasvotusten vastaanotoilla kuin etänä HelttiLinjassa ja MyHeltti-digipalvelussa. HelttiLinjassa ja MyHeltti-keskustelussa hoitaja tekee kokonaisvaltaista arvioita hoidon tarpeesta yhdessä jäsenen kanssa. Tarkoituksena on kartoittaa, onko tarvetta tulla vastaanotolle, voidaanko asia hoitaa etänä vai riittääkö seuranta ja kotihoito-ohjeiden anto. Samalla arvioidaan asian kiireellisyyttä.
”Keskitymme asioihin, joihin jäsen kaipaa tukea ja on motivoitunut omassa terveydessä edistämään”
Haastattelemalla jäsentä kartoitamme esitietoja ja tarpeen mukaan teemme tutkimuksia sekä annamme ohjausta ja neuvontaa. HelttiHoitajan vastaanotolla jäsen saa apua moniin erilaisiin oireisiin. Nielun ja korvien tutkiminen, poskionteloiden ultraäänen tekeminen ja tulehdusarvojen sekä nieluviljelyn ottaminen kuuluvat päivittäisiin rutiineihimme. Hoitaja voi myös oireiden perusteella ottaa erilaisia laboratoriokokeita.
Lisäksi annamme kansainvälisiä rokotuksia sekä teemme rokotusneuvontaa. Myös erilaisten injektioiden annot hoituvat vastaanotollamme. Tikkien poisto, verenpaineen mittaus ja sydänfilmin otto ovat myös työtämme.
Työterveyshoitajan vastaanotolle voi jäsen tulla myös terveystapaamiseen. Heltissä emme tee terveystarkastuksia, joissa asioita käytäisiin fraasien muodossa lävitse viiden vuoden välein. Terveystapaamisissa keskustelemme tasavertaisesti jäsenen kanssa niistä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista, jotka jäsen itse nostaa esiin ja kokee tärkeiksi. Keskitymme asioihin, joihin jäsen kaipaa tukea ja on motivoitunut omassa terveydessä edistämään.
”Tiivis moniammatillinen yhteistyö näkyy päivittäin Heltin arjessa ja on ehdoton vahvuus verrattuna moniin muihin terveydenhuollon toimijoihin”
On totuttu siihen, että sairastuttaessa apu löytyy lääkärin vastaanotolta. Kuitenkin lääkäreiden lisäksi on myös muita terveydenhuollon ammattilaisia, jotka voivat olla oikea ratkaisu vaivaan tai terveyteen liittyviin kysymyksiin. Monissa akuuteissa oireissa asianmukaista hoitoa osaa antaa myös työterveyshoitaja tai sairaanhoitaja, eikä näin lääkärin vastaanotto ole aina ensisijainen vaihtoehto.
Tiivis moniammatillinen yhteistyö näkyy päivittäin Heltin arjessa ja on ehdoton vahvuus verrattuna moniin muihin terveydenhuollon toimijoihin. HelttiHoitaja voi vastaanotolla, puhelimessa tai ennen MyHeltti- viestiin vastaamista konsultoida lääkäriä, psykologia, fysioterapeuttia tai ravitsemusterapeuttia ja antaa tämän perusteella ohjausta ja neuvontaa jäsenelle.
”Heltissä on vastaanoton yhteydessä aina aikaa kuunnella ja keskustella, olla läsnä”
Jokainen meistä helttiäisistä tekee tätä työtä isolla sydämellä ja meille on aidosti tärkeää, että jäsenemme ovat onnellisia. Heltissä on vastaanoton yhteydessä aina aikaa kuunnella ja keskustella, olla läsnä. Tässä muutamia pointteja siihen, miksi meillä Heltissä ei ole internet-ajanvarausta. HelttiLinjaan soittamalla tai MyHeltti viestin vastauksella ohjaamme sinut tarpeen mukaan suoraan oikean ammattilaisen hoiviin. Vastaanottokäynnistä kilahtaakin sähköpostiisi palautelomake, johon vastaamista arvostamme suuresti.
Palatko halusta muuttaa terveysalaa yhdessä meidän kanssa? Hae meille töihin.
Palailemisiin niin HelttiLinjalla, Live-chatissa kuin vastaanotolla!
: Terhi Ilén, työterveyshoitaja
Jutta Juurinen, sairaanhoitaja