Terveys ja hyvinvointi

heltti | 27.9.2016

Asiakaslähtöinen työterveys, mitä se oikeastaan on?

Sain tehtäväksi puhua asiakaslähtöisestä työterveydestä työhyvinvointimessuilla ja ajattelin että helppo homma. Jälleen kerran olin väärässä.

Ensimmäisenä asiakaslähtöisestä työterveydestä tulevat mieleen nopea lääkäriin pääsy, toimivat netti- ja mobiiliajanvaraukset, läheinen sijainti ja toimiva ilmoittautuminen paikan päällä. Nämä ovat kaikki tärkeitä asioita, kun sairastumme. Hetken asiaa pohdittuani lamppu syttyi ja mietin, että eikö asiakaslähtöinen työterveys ole kuitenkin sitä, että työntekijän ei tarvitsisi hyödyntää työterveyden sairaanhoidon palveluita vaan hän olisi terveenä töissä? Lähdemme usein miettimään omia tarpeitamme yleisesti vallalla olevan tavan, eli tässä tapauksessa sairaanhoitokeskeisen työterveyden kautta.

Asiakaslähtöistä työterveyttä on oikeasti se, että työntekijän terveyttä pyritään ylläpitämään ja hyvinvointia parantamaan ennen kuin hän sairastuu. Tämä toteutetaan Heltissä esimerkiksi hyvinvointikampanjoilla, säännöllisillä sähköisillä terveystarkastuksilla, madaltamalla yhteydenottokynnystä tai asiantuntijoiden vetämillä ryhmä- ja yksilövalmennuksilla. Ongelman ratkaisu alkaa heti ensimmäisestä kontaktista ilman, että työntekijä joutuu ensin soittamaan puhelinpalveluun, varamaan ajan ja tulemaan paikan päälle. Iso osa asioista hoituu etänä usein heti ensimmäisen kontaktin aikana.

Asiakaslähtöisyyttä on myös se, että pääsy eri asiantuntijoiden puheille, kuten työterveyspsykologille tai ravitsemusterapeutille, on yhtä helppoa kuin lääkärillekin. Ja että työntekijä voi ottaa suoraan yhteyttä omaan tuttuun työterveystiimiin, joka tuntee työntekijän taustat ja työympäristön. Tämä kaikki vaatii myös tuekseen yrityskulttuurin, joka on aidosti asiakaslähtöinen ja työterveydessä aidosti ennaltaehkäisevää toimintaa tukeva.

Työterveyden täytyy huomioida työntekijän lisäksi myös yritysasiakas. Yritysasiakkaan näkökulmasta asiakaslähtöisyyttä ovat yrityksen toimialalle ja kokoluokalle suunnitellut palvelut, omaan toimialaan erikoistunut työterveystiimi, ennustettavat kustannukset ja niihin sidotut yhteiset tavoitteet. Toisaalta eikö myös yritysasiakkaan palveluiden asiakaslähtöisyys rakennu henkilöasiakkaiden kautta? Mitä terveempiä työntekijät ovat, sitä asiakaslähtöisempää palvelu on myös yritysasiakkaalle.