Asiakastarinat

Heltti | 3.5.2021

Asiakastarina: Huippuasiakaskokemuksia kehittävät hellonilaiset halusivat oman työterveytensä olevan muuta kuin pelkkä flunssaklinikka

“Missään aiemmassa työpaikassani ei työterveys ole ollut näin tärkeä ja läheinen osa työtäni. Heltin mallin ansiosta tieto Hellonin ja työntekijöiden hyvinvoinnista on keskitetysti Heltillä. Heltin oma Hellon-tiimi tunteekin Hellonin läpikotaisin ja pystyy siksi auttamaan syvällisesti ja ennaltaehkäisevästi. Ja kun tiimin tuntee, on helppo olla yhteydessä aroissakin asioissa.”

Karoliina Lehtonen, Hellonin operatiivinen johtaja ja HR:stä vastaava

Hellonin nelikymmenpäinen tiimi on vaativa yleisö. Kun kehittää päivätyökseen maailman parhaita asiakaskokemuksia, ei oman terveyden kumppaniksi kelpaa ihan mikä tahansa desinfiointiaineen katkuinen toimija. Heltti onkin ollut Hellonin työterveyskumppani aivan Heltin alkumetreiltä asti vuodesta 2014, kun Heltti toi markkinoille aivan uudenlaisen tavan tuottaa ja kokea työterveyspalveluita.

Samalla kun Heltin malli on lyönyt läpi ja firma on tullut valituksi Euroopan parhaaksi terveysalan työpaikaksi, Hellonista on palvelumuotoilualan pioneerina vuosien varrella kasvanut maailman palkituin alan yritys, jonka asiakkaina on muun muassa Pepsico, Vodaphone, SiljaTallink, Yara, HSL, Tesco, Bank of Ireland, Mandatum ja Suomen hallitus. Ei hullummin yhdessä kasvettu!

Voittava yhtälö: Heltti + sairauskuluvakuutus = terveet ja tyytyväiset työntekijät

Vuoden 2020 alussa Hellon siirtyi uuteen tarjolla olleeseen malliin, jossa on Heltin palvelut yhdistettynä sairauskuluvakuutukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että Heltti toimii Hellonin työterveyden päävastuullisena organisaattorina, jonka vastuulla on tarjota hellonilaisille ennaltaehkäisevät terveyspalvelut ja neuvontaa, mielenterveyden hoitoa ja yleislääkäritasoista hoitoa etänä. Sairauskuluvakuutuksen avulla puolestaan hoituu kaikki fyysiset sairaudenhoidolliset vastaanotot Heltin kumppaniverkostossa. 

Heltti on aina se taho, johon hellonilainen on ensimmäiseksi yhteydessä, oli kyse reseptin uusimisesta, jaksamisongelmista, jostain fyysisestä vaivasta tai siitä minne mennä koronatestiin. Usein asia hoituu ja etenee puhelimessa tai Heltin verkkopalvelun MyHeltin kautta ilman, että työntekijän tarvitsee lähteä minnekään fyysisesti. Kaikista Heltin hoitotoimenpiteistä jo ennen koronaa 76 % tapahtui etänä eli yllättävän moni asia hoituu nykyään etäyhteyksin, puhelimessa tai verkossa. 

“Heltti on olennainen osa meidän organisaatiota, yksi tärkeä tukipilari ja hätäverkko, josta on helppo kysyä neuvoa ja hakea apua terveysasioissa.”

Mielenterveys ja ennaltaehkäisevät palvelut Heltillä, sairaanhoito kumppaneilla

Välillä toki täytyy kirjaimellisesti “mennä lääkäriin”. Jos Heltissä todetaan Hellonin työntekijän tarvitsevan fyysistä sairaudenhoitoa, työntekijä saa Heltistä lähetteen sairauskuluvakuutuksen turvin kumppaniverkostoon juuri oikealle taholle. 

“Tämä Heltin ja sairauskuluvakuutuksen yhdistelmä on mielestäni työntekijälähtöinen, eikä niinkään vakuutustekninen, mitä tällaiset joskus tuppaavat olemaan. Meillä hellonilaisilla on aina selkeä polku: ensin yhteys Helttiin ja joko asia hoituu siellä tai sitten jos on tarve nähdä erikoislääkäreitä livenä, käytössä on laaja verkosto kumppaneita ja Heltissä osataan ohjata juuri oikealle. Kumppanille mennessä mukaan otetaan aina vakuutuskortti tai vähintään vakuutusnumero. Nämä kaksi asiaa olemme iskostaneet kaikille: Helttiin ensin yhteys ja vakuutuskortti aina mukana”, Lehtonen kuvaa. 

Karoliina Lehtonen kertoi esimerkin omasta elämästään: hänellä oli ollut pitkittynyt selkäkipu ja hän oli yhteydessä Helttiin. Heltistä tehtiin lähete yksityiselle lääkäriasemalle, josta soitettiin Karoliinalle, ja varattiin aika tutkimuksiin. Lopulta selkä hoidettiin kuntoon tuki- ja liikuntaelinvaivoihin erikoistuneessa sairaalassa. Karoliina oli iloinen siitä, että kaikki hoidettiin hänen puolesta viikossa parissa ja hoitoputki oli sujuva. 

Erään kollegan tilanteessa silmätulehduksen takia ei tarvinnut lähteä minnekään, vaan kollega laittoi kuvia silmätulehduksesta MyHeltin kautta ja lääkäri pystyi sen perusteella arvioimaan tilanteen ja määräämään lääkityksen. 

“Hellonilaiset ovat jo tottuneet siihen, että työterveyteen ei aina tarvitse erikseen mennä. Heltti on olennainen osa meidän organisaatiota, yksi tärkeä tukipilari ja hätäverkko, josta on helppo kysyä neuvoa ja hakea apua terveysasioissa. Meillä on lääketieteellinen apu ikään kuin puhelimen pikavalinnassa. Se tuo turvaa.”

Miksi työterveyden ja sairauskuluvakuutuksen yhdistelmä?

Hellonissa ei edes mietitty, että kaikki työterveyden palvelut olisi hankittu yhdeltä toimijalta. Tai että käytössä olisi pelkästään sairauskuluvakutuus. Miksi näin?

“Pelkään, että pelkkä vakuutus aiheuttaisi vain melkoisen lähetesekamelskan ja kun työntekijät kävisivät missä milloinkin, kellään ei olisi kokonaiskuvaa ihmisten hyvinvoinnista.”

Lehtonen uskoo lisäksi, että hoito painottuisi ilman Helttiä pelkkään sairaanhoitoon, ei ennaltaehkäisyyn. Lisäksi mentaalipuoli jäisi varmasti pienemmälle huomiolle, kun vastuu jäisi isommin työntekijän kontolle. 

“Heltti on tässä se kokoava voima ja kuten aiemmin sanoin, he ovat hyvin kartalla siitä, mitä hellonilaiset tarvitsevat, ja tuntevat ajatustyöläisten maailman. Lisäksi heidän kiinteähintaisen kuukausimaksunsa ansiosta heillä on insentiivi pitää meidät terveenä”, Lehtonen kuvaa syitä Heltti + sairauskuluvakuutus -komboon. 

“Heltin apu on korvaamaton osa kasvutarinaamme”

Burnout on nykyajan työtapaturma

Heltti on keskittynyt ajatustyöläisten työterveys- ja hyvinvointipalveluihin. Perinteinen työterveyshuoltojärjestelmä ei Heltin mielestä vastaa tämän päivän ajatustyöläisen tarpeita, eikä kukaan aja ajatustyöläisen etua: mielenterveysongelmat, uupumus ja burnout ovat suurin syy sairauspäivärahoille. Heltti onkin alusta asti kehittänyt palveluitaan juuri ajatustyöläisten tarpeisiin. 

Aktiivisen ajatustyön haasteet huomioivan terveysneuvonnan ja -ohjauksen avulla Heltin mallissa lääkärikäynnit vähenevät tyypillisesti 55-65 %, sairaanhoidon osuus kustannuksista tippuu noin 35 %:iin ja ennaltaehkäisevä hoito nousee 65 %:iin. Kiinteän hinnoittelumallin ansiosta on palveluntarjoajan eli Heltin tavoitteena pitää ihmiset terveenä ja toimintakykyisinä. Siksi ennaltaehkäisevään hoitoon panostetaan Heltillä paljon. 

“Hellon on kymmenen vuotta vanha organisaatio ja kuten yksilöt myös itse yritys on maturoitunut matkan varrella strategian terävöityessä ja kasvutavoitteiden tullessa kunnianhimoisemmaksi. Tällaisessa muutoksessa on tärkeää, että kumppani on sellainen, joka ymmärtää meitä ja sopii meidänlaiselle luovaa työtä tekevälle porukalle, jolle pää on se tärkein työkalu. Olemme hiljattain palkanneet 10 uutta työntekijää ja saman verran palkkaamme vielä tänä vuonna. Heltin apu on korvaamaton osa kasvutarinaamme”, Lehtonen kertoo. 

“Olen tottunut aiemmin siihen, että työterveys on vain etäinen yhteistyökumppani, jonka kanssa ei ole aitoa vuorovaikutusta.”

Heltti osana Hellonin HR:ää

Yhteistyö Heltin ja Hellonin välillä on tiivistä. Helttiäiset tuntevat Hellonin organisaation ja sen ihmiset, luovien tekijöiden tavat tehdä töitä sekä firman vahvuudet ja ydinhaasteet. Koko firman tasoisesta datasta nähdään hyvin missä hyvinvoinnissa mennään, mutta Karoliina Lehtosen mukaan homman ydin on siinä, että kun organisaatio on tuttu, Heltissä pystytään katsomaan myös lukujen taakse. 

“Voin hyvin soittaa työterveyshoitajallemme Heltissä käyden läpi organisaation tilannetta ja hän tietää, mistä puhun. Saan myös henkilökohtaista sparria kokeneelta Heltin työterveyspsykologilta omaan työhöni. Olen äärimmäisen tyytyväinen Heltin ennaltaehkäiseviin palveluihin sekä oman työni coachaukseen ja uskon, että yhteistyössä auttaa juuri se, että he tuntevat meidät ja osaavat kiinnittää oikeisiin asioihin huomiota jo hyvissä ajoin. Olen tottunut aiemmin siihen, että työterveys on vain etäinen yhteistyökumppani, jonka kanssa ei ole aitoa vuorovaikutusta.”

Hellonilaisten tekemä ihmisläheinen palvelumuotoilu on mitä suurimmassa määrin ajatustyötä, joka voi kuormittaa mieltä. Jos Hellon haluaa tuoda asiakkailleen ihmisnäkökulman usein prosessikeskeiseen palveluiden kehittämiseen, niin ihmisläheisyys korostuu myös talon sisäissä toimintatavoissa ja siinä että työtekijöiden hyvinvointiin panostetaan. Hellonin sisällä jutellaankin matalalla kynnyksellä yhdessä säännöllisesti jaksamiseen liittyvistä asioista. Lisäksi Hellonissa kannustetaan ennaltaehkäisyn nimissä olemaan Heltin työterveyspsykologeihin yhteydessä mieluummin aikaisemmin kuin myöhemmin. 

“Uskon, että ilman tällaista yhteistyötä sairauspoissaolot olisivat meillä isommat. Esimerkiksi nyt korona-aikana olemme selvinneet vähällä, eikä poissaoloissa ole ollut koronapiikkiä.  Olen varma, että toisenlaisella mallilla tilanne olisi eri.” 


Hellon www.hellon.com 
Perustettu: 2009
Työntekijöitä (2021): 40
Liikevaihto (2019): 4,2 miljoonaa euroa
Asiakkaita: HSL, Yara, Pepsico, Helsingin kaupunki, Volkswagen, Vodafone

Lue lisää Heltti kokemuksia