Blogi

Heltti | 16.2.2021

Asiakastarina: Heltti Gappsin kasvun tukena – välittämistä lakisääteistä työterveyttä pidemmälle 

“Usein ajatellaan, että sitä parempi, mitä vähemmän porukka käy työterveydessä. Ikään kuin sitten oltaisiin terveempiä. Itse olen päinvastaista mieltä. Mitä enemmän gappsilaiset hyödyntävät Heltin palveluita ennaltaehkäisevästi, sitä parempi.”

Näin näkee työterveyden roolin 30 työntekijän Gappsin toimitusjohtaja Kasper Pöyry. Perinteisesti työterveyteen ollaan yhteydessä, kun pää on kainalossa. Työterveys on siksi koettu monissa yrityksissä negatiiviseksi asiaksi, pakkopullaksi, joka pitää lakisääteisesti hoitaa.

“Isoin kompastuskivi on ollut se, että palveluntarjoajat eivät ymmärrä meidänlaisen ajatustyöläisistä koostuvan yrityksen tarpeita ja tapaa olla työnantaja”

Ajatustyöläisistä koostuvan yrityksen HR- ja yrityskulttuuriasioista vastaavan Nina Uhleniuksen mielestä moni palveluntarjoaja alalla toimii edelleen vanhalla reseptillä ja halusi asiaan muutosta. Hän etsi työterveyden kumppaniksi yritystä, joka hoitaa flunssat ja muut sairaudenhoidolliset asiat sutjakasti ja helposti, mutta jolta saa myös laajemmin apua ja tukea henkilökunnan hyvinvoinnin kehittämiseen.

“Olemme kokeilleet monenlaisia toimijoita ja isoin kompastuskivi on ollut se, että palveluntarjoajat eivät ymmärrä meidänlaisen ajatustyöläisistä koostuvan yrityksen tarpeita ja tapaa olla työnantaja. Yhteistyö oli etäistä, lakisääteistä ja kaipasin muutakin kuin vuosittaisen Kela-raportin”, Uhlenius kuvaa aiempia kokemuksiaan.

Ratkaisu löytyikin läheltä eli omasta asiakaskunnasta. Ajatustyöläisiin erikoistunut Heltti on ollut Gappsin asiakas Heltin perustamisesta lähtien, joten nyt apu on molemminpuolista.

Muuta kuin perinteinen it-kooditalo

10-vuotias Gapps tehostaa yritysten työtapoja ja rakentaa digitaalisia ratkaisuja Google Cloud -teknologioiden avulla. Gapps ei ole perinteinen it-kooditalo, sillä työntekijöissä on insinöörien lisäksi muun muassa humanisteja, kauppatieteilijöitä ja opettajia ja jopa elintarviketiedetaustaa.

“Meillä ei ole pelkästään it-niiloja, mutta kaikkia yhdistää kyllä se, että olemme oman elämämme it-nörttejä. Kaikki ovat kiinnostuneita teknologiasta ja erityisesti siitä, miten sillä voidaan helpottaa elämää”, Uhlenius kuvaa sekalaista seurakuntaa.

Gappsilla on vahva asiantuntijakulttuuri, jossa annetaan vapautta ja vastuuta päättää omasta työstään ja organisoida sitä. Itseohjautuvuus on päivän sana. Vaikka Gapps tuottaa digitaalisia ratkaisuja, ihmisten asiantuntijuus on se, mikä tekee Gappsin liiketoiminnasta mahdollista. Heidän hyvinvoinnistaan halutaankin pitää hyvää huolta.

“Pelkkä lakisääteinen työterveys ei meille riitä”

“Ilman työntekijöitämme emme voisi tehdä mitään, joten haluamme heidän voivan hyvin ja olevan työkykyisiä. Pelkkä lakisääteinen työterveys ei meille riitä. Halusimme laajat työterveyspalvelut kumppanilta, joka keskittyy tietotyöläisten tarpeisiin ja joka auttaa myös ennaltaehkäisevästi, ei vasta kun ollaan jo sairaita”, Pöyry kuvaa yrityksen tarpeita.

Gappsissakin on huomattu, että työn imu saattaa olla niin kova kunnianhimoisille asiantuntijatyötä tekeville, että oma jaksaminen jää joskus huonolle huomiolle.

“Joku saattaisi ajatella, että vähentyneet sairauspoissaolot ovat hyvä mittari työterveysyhteistyölle. Itse en välttämättä koe näin. Jos on kipeä, on toivottavaakin, että oikeasti sairastaa, eikä tee töitä. Asiantuntijatyössä laitetaan helposti työ oman jaksamisen edelle. Näin työnantajan näkökulmasta joskus vähempikin riittäisi”, Pöyry sanoo.

Psykologin apu peruskauraa tulevaisuudessa

Ajatustyöläisen tärkein työväline on hänen päänsä. Työergonomian ja fyysisen hyvinvoinnin pitää toki olla terveellä pohjalla, mutta yhtä tärkeää on niin kutsuttu aivoergonomia eli mielen hyvinvointi. Tämän päivän työelämässä on todennäköisempää joutua sairaslomalle mielenterveyssyistä kuin vaikkapa liikunta- ja tukielinsairauden vuoksi. Henkiseen puoleen pitää siis olla apua saatavilla.

Gappsin toimitusjohtaja Kasper Pöyry haluaa normalisoida työpsykologilla käymistä ja kannustaa esimerkillään muitakin gappsilaisia.

“Olen itsekin käynyt työterveyspsykologilla ja saanut siitä hyötyä. Haluan omalla esimerkilläni madaltaa aiheeseen liittyvää stigmaa. Toivon, että viime aikoina virinnyt keskustelu terapiasta lisäisi avoimuutta aiheesta. Pitäisi olla peruskauraa käydä juttelemassa psykologin kanssa, varsinkin kun tekee ajatustyötä. Henkinen hyvinvointi vaikuttaa kaikkeen.”

“Kenenkään tarvitse miettiä, miten olen yhteydessä ja saanko ylipäänsä olla yhteydessä”

Heltin työterveyspsykologien popup-vastaanotot Gappsin tiloissa ovatkin olleet suosittuja.

“Työntekijöille on ollut mukava yllätys, että työterveys on aiempaa enemmän arjessa läsnä. Paikan päällä Heltin pitämä kick-off loi hyvän pohjan yhteistyölle ja teki selväksi, että Heltti on meidänhenkinen helposti lähestyttävä kumppani. Yhteyden Helttiin saa helposti monella tapaa niin livenä kuin etänä, eikä kenenkään tarvitse miettiä, miten olen yhteydessä ja saanko ylipäänsä olla yhteydessä”, Uhlenius kertoo.

Sparrausta omaan työhön

Gappsille on tärkeää, että yhteistyö työterveyden kanssa on aktiivista ja läpinäkyvää. Nina Uhlenius ja Kasper Pöyry näkevät helppolukuisen dashboardin avulla, missä Heltti-yhteistyössä mennään ja lukuja käydään kuukausittain läpi. Lisäksi hyvinvointimittausten ja -kyselyiden avulla pysytään kartalla siitä, miten firmassa voidaan ja jos jokin on firmatasolla punaisella, siihen tartutaan Heltissä nopeasti.

“Kun gappsilaiset onnistuvat, minä olen onnistunut”

“Koska olen Gappsissa ainoa HR-ihminen, on todella antoisaa saada Heltin ammattilaisilta sparrausta työhöni ja Gappsin johtamisen kehittämiseen. Olen myös kiitollinen siitä, että Heltti perehdytti alussa työntekijät siihen, miten Heltin työterveys toimii ja mitä siihen kuuluu, eikä se jäänyt minun vastuulle kaiken muun lisäksi. Myös Heltin esimiesvalmennukset on koettu todella hyödyllisiksi. Kun gappsilaiset onnistuvat, minä olen onnistunut”, Uhlenius kuvaa rooliaan.

Gappsin yrityskulttuuri perustuu välittämiseen. Kollegoista ja heidän hyvinvoinnista ollaan aidosti kiinnostuneita, ei vain työn suorittamisen tasosta. Kun välitetään ihmisistä ihmisinä, sen päälle on helpompi rakentaa.

“Olemme perhemäinen työyhteisö. Vaikka perheet voivat olla joskus kaavoihin kangistuneita, tässä perheessä on aina intoa ja halua oppia uutta. Kokeilemme mielellämme uusia asioita ja haluamme ravistella perinteistä it-alaa inhimillisyyden kautta. Heltti tuntuu siksikin hyvältä matchiltä, että he ravistelevat perinteistä työterveysalaa samalla tavalla”, Pöyry kertoo.



Gapps www.gapps.fi
Perustettu: 2010
Työntekijöitä (2021): 30
Liikevaihto (2019): 7,6 miljoonaa euroa
Asiakkaita: Yle, Neste, Rovio, Futurice

Lue lisää Heltti kokemuksia