Blogi

Heltti | 29.1.2018

Aktiivisuusdataan voi jäädä koukkuun kokonainen työporukka

Aktiivisuusrannekkeet ja älykellot alkavat lunastaa lupaustaan.

Markkinatutkimusyritys IDC:n mukaan 2017 maailmassa myytiin 113 miljoonaa aktiivisuusranneketta tai älykelloa ja määrän odotetaan lähes tuplaantuvan vuoteen 2021 mennessä. Määrää huomattavasti tärkeämpi trendi on kuitenkin se, että laitteet vihdoinkin alkavat lunastaa lupaustaan myös himourheilija-genren ulkopuolella.

Sykkeen mittaaminen ranteesta hyvällä tarkkuudella oli ensimmäinen steppi, mutta sen jälkeen stressin, unen tai vaikka maksimaalisen hapenottokyvyn analysointimahdollisuus on tuonut todellisen lisän myös niille, joiden vuoden päätavoite ei ole Finlandia Hiihto tai kolmen tunnin alitus maratonilla.

Laitteiden älykkyyden lisäksi myös elämätapaa tukevat ominaisuudet kuten musiikin kuunteleminen tai älykellolla maksaminen helpottavat niiden integroitumista ihmisten arkeen. Pisteenä I:n päällä on tietysti myös rannekkeiden ja älykellojen viime aikoina huomattavasti parantunut ulkonäkö.

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen määrän odotetaan lähes tuplaantuvan vuoteen 2021 mennessä.

Omaa oppimista varten

Kun ranneketta on kiva ja helppo käyttää arjessa ja se tuottaa käyttäjälleen tietoa itsestään – ei pelkästään suorituksesta – niin perusta oppimiselle on erinomainen. Muutoksia omaan arkeen ja siten myös elämäntapaan on helpompi tehdä, jos oman aktiivisuuden, unen ja stressin tila ja muutokset ovat sananmukaisesti omassa kädessä.

Elektroniikka ei auta, jos motivaatiota ei ole.

Mutta elektroniikka on kuitenkin „vain“ elektroniikkaa. Esimerkiksi paino-ongelmista kärsivän henkilön haasteet eivät todennäköisesti lopu sillä, että hän ostaa aktiivisuusrannekkeen ja odottaa ihmeen tapahtuvan. On vaikeaa muuttaa omaa elämäntapaa kestävästi ilman motivaatiota, sosiaalista viitekehystä, tietoa ja tukea.

Tästä syystä Garmin tekeekin aktiivista yhteistyötä terveyspalveluita tarjoavan Heltin kanssa. Heltin jäsen voi jakaa lääkärille, fysioterapeutille tai valmentajalle älykellonsa dataa ja auttaa luomaan keinoja oman terveyden ja tavoitteiden niiden ylläpitämiseksi. Tässä kontekstissa Garminin laite kuten esimerkiksi vivosport, vivoactive 3 tai vaikka Fenix 5  on sekä terveysammattilaisen että erityisesti henkilön itsensä työkalu oppimisen, toiminnan jatkuvuuden ja motivaation lisäämiseksi.

Heltin työntekijät kohtasivat garminismin. Kelloja löytyi joka lähtöön ja eri tyyleille sopiviksi.

Kaikki Heltin jäsenet saavat -20 % jäsenedun Garminin kelloista.

Garminismi hullaannutti helttiäiset kertaheitolla. Nyt puolella Heltin henkilökunnasta on Garminin kello ranteessaan ja sisäiset liikuntakisat pitävät mittarit kuumina. On askel- ja kilometrikisoja, unitavoitteita ja haasteita selkärempasta vedenjuontiin. Tavoitteiden ympärille on perustettu oma whatsapp-ryhmänsäkin, Tikis, johon jaetaan vapaa-ajan liikuntakuulumiset ja motivoidaan työkavereita lenkille. Tikis-ryhmään kuuluvat tänä päivänä käytännössä kaikki helttiäiset – eihän kukaan varsinkaan näin alkuvuodesta halua jäädä liikuntainspiraatiosta paitsi.

Älykellojen dataa hyödynnetään myös Heltin unikouluissa ja uniryhmissä sekä stressinhallinnassa ja erilaisissa yksilövalmennuksissa.

Jokainen Heltin jäsen eli työantajansa kautta Heltin työterveyden piirissä oleva saa Garminin älykelloista -20%. Yritys voi myös tehdä hyvinvointiteon koko henkilökunnalleen ja tilata älykellot kaikille kertatilauksena. Heltti on järjestänyt työyhteisölle hyvinvointidatan keruun ympärille erilaisia kampanjoita, jossa työntekijät ja tiimit pääsevät leikkimielisesti kisailemaan toistensa kanssa. Älykellojen dataa hyödynnetään myös unikouluissa ja uniryhmissä sekä stressinhallinnassa ja erilaisissa yksilövalmennuksissa.

Katso kaikki Heltin rahanarvoiset jäsenedut täältä.