Ajankohtaista

Veera Virintie | 14.10.2019

6+1 oppia Nordic Business Forumista oman (ja muiden) hyvinvoinnin lisäämiseen

Nordic Business Forumista 2019 jäi käteen paitsi inspiraatiota ja hyviä keskusteluja, myös innostusta viedä konkreettisia oppeja omaan työhön ja arkeen. Tässä sinulle 6+1 oppia, jotka lisäävät omaa – mutta myös muiden – hyvinvointia.

1. Sovi palaverit, joissa tehdään tärkeitä päätöksiä, aamupäivälle.

Ihmisen mieliala ja energia vaihtelee kellonajan mukaan. Aamupäivällä mieliala nousee, iltapäivällä laskee, kunnes illalla se taas palaa nousujohteiseksi. Aamupäivällä kannattaa keskittyä analyyttisiin tehtäviin, iltapäivällä rutiinihommiin, kuten sähköpostiin, ja illalla antaa tilaa oivalluksille.

Vaikka nämä päivärytmin tunnistamisen hyödyt ovat tieteellisesti todistettu, suurin osa palaveriajoista sovitaan sen perusteella, miten ihmiset ovat käytettävissä eikä sen perusteella, milloin syntyisi parhaita tuloksia. (Lue lisää: Daniel Pink, The scientific secrets of  perfect timing)

2. Kommunikoi kirkkaasti.

Clear is kind, unclear is unkind. Kiinnitä huomiota siihen, miten kommunikoit asiasi. Kun kommunikoit kirkkaasti, teet suuren palveluksen muille. Varmista, että tiimisi, alaisesi ja kollegasi tietävät jatkuvasti, mitä arvoa he yritykselle tuovat. Osoita se kommunikoimalla. Ja näytä oma inhimillisyytesi pyytämällä rohkeasti palautetta muilta: toimit esimerkkinä ja opit myös itse. (Lue lisää: Brené Brown)

3. Älä välttele vaikeita keskusteluja.

Kun vaikea tilanne tulee eteen, kohtaa se ja pysy vaikeassa keskustelussa. Onko tapasi auttaa se, että lähdet heti ratkomaan ongelmaa? Älä sorru siihen. Kuuntele muita, ymmärrä heidän tunteensa ja pelkonsa, ja niistä johtuva käyttäytyminen. (Lue lisää: Brené Brown)

Valitse rohkeus mukavuuden sijaan, joka päivä.

 4. Raivaa tilaa ajattelemiselle työpäivän aikana.

Whitespace, eli tyhjä tila tai ”tuumaustauko”, on strateginen tauko työtehtävien välillä. Se tekee tilaa ajattelulle ja antaa mahdollisuuden luovuudelle ja fokuksen uudelleen löytämiselle. Taistele kiirettä (busywork) ja ylikuormitusta (overload) vastaan; muista että aktiivisuus ei tarkoita samaa kuin tuottavuus. Mieti kuinka suuri osuus työpäivästäsi on hukkatyötä: tehottomia palavereja, epäolennaisia sähköposteja (FYI, CC ja turhat uutiskirjeet), keskeytyksiä (joita aiheuttavat notifikaatiot, muut ihmiset tai sinä itse, koska ajatuksesi harhailevat) tai raportointia.

Kysy itseltäsi: Mistä voin luopua? Mitä kaikkea minun tarvitsee oikeasti tietää?

Jos sinua kiinnostavat luvut, mietipä hetki: Mitä työntekijöideni hukkatyö maksaa yritykselle? (Lue lisää: Juliet Funt)

Decrapify your workflow. – Juliet Funt

5. ”Hei nyt kun mä muistan, niin…”

Kuinka usein oksennat asiasi tai puolivalmiin ideasi johonkin firman viestintäkanavaan tai keskeytät kollegasi sanoaksesi jonkin asian ohi mennen? Ota käyttöön ”yellow list”: työkalu, joka on palvelus itsellesi, mutta etenkin muille. Yellow list voi olla sivu muistivihossasi tai joku muistiinpanot-dokumentti, jonne keräät päivän aikana tulevia ajatuksia ja asioita sen sijaan, että kerrot ne mieleen tullessasi jollekin kollegallesi. Päivän päätteeksi käy läpi lista ja katso, onko asia jo ratkennut vai onko se edelleen niin tärkeä, että se kannattaa viestiä eteenpäin.

(Tämä vinkki kannattaa laittaa jakoon työyhteisössäsi sille tiedät kyllä kenelle.)

6. Kokeile, voit korkeintaan epäonnistua.

”Done is better than perfect” on mantra joka kiteyttää Amazonin ja Googlen menestyksen. Kuinka paljon yrityksessänne eksperimentoidaan? Onko kokeilun ja epäonnistumisen salliminen osa yrityskulttuurianne? Nordic Business Forum 2019 puhujakilpailun voittaja Anssi Rantanen näytti lavalla, miten idea viedään käytäntöön viidessä minuutissa. Kun neljä minuuttia ja 56 sekuntia oli kulunut, oli hammastahnayrityksen uusi liiketoimintamalli, Teetharium, lanseerattuna: nimi, brändi, nettisivut ja asiakaspalvelukanava. Anssi klikkasi juuri luomansa nettisivun chatti-ikkunan auki: chattibotti moikkasi ”hello”, kysyi yhteystietoja ja keräsi ensimmäisen liidinsä.

BONUS: Meni pieleen. Hyvä!

Oletko rehellinen omista epäonnistumisistasi?

Moni edellä mainituista opeista vaatii ympäristön, jossa vallitsee psykologinen turvallisuus. Oletko osaltasi luomassa yrityskulttuuria, jossa on tilaa kokeilulle, innovoinnille, vaikeista asioista puhumiselle ja epäonnistumiselle? Oletko rehellinen omista epäonnistumisistasi? Mitä tapahtuisi jos saisit aikaan kulttuurin, jossa projektin epäonnistuminen olisikin hyvä juttu?

Voisiko epäonnistuminen olla osoitus proaktiivisuudesta ja oppimisesta?

Nordic Business Forumin teemasta, kasvusta, keskusteltiin Village Worksin aamaistilaisuudessa yhdessä Kirsi Kostian, Niko Axel Herlinin, Sani Leinon ja Heltin lähettilään Veera Virintie kanssa.

 

Jos luit tänne saakka, harkitse tätä: juodaan kahvit ja nostetaan rohkeasti pöydälle, missä asioissa teidän organisaationne tarvitsee tukea hyvinvoinnin johtamisessa. 

Laita viestiä alta tai ota yhteyttä veera.virintie@heltti.fi. Et tule katumaan!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
Lähettäessäsi lomakkeen, antamasi tiedot tallennetaan Heltin markkinointirekisteriini. Lue lisää tietosuojakäytännöstämme täältä.
Veera Virintie

Veera Virintie: Veera on Heltin hehkuva markkinointi- ja viestintävastaava, joka haluaa vaikuttaa ajatustyöläisten energisyyteen digitaalisia kanavia pitkin. Veeran missiona on ravistella kaavoihin kangistunutta terveysalaa ja auttaa ihmisiä pitämään huolta aivoistaan. Vapaa-ajalla Veera on yrittäjä ja äiti, joka on erinomaisen hyvä priorisoimaan nukkumista.